تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : 60799
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منحنی صعودی رشد اقتصادی و اشتغال زمانی ارزشمند است که همزمان منحنی آلودگی و تخریب محیط زیست روندی نزولی داشته باشد.
تخریب‌های ناشی از فعالیت‌های معدنی می‌تواند مشاء گرد و غبار داخلی شود
به گزارش زیست آنلاین دکتر معصومه ابتکار در دیدار با رییس، اعضای هیئت مدیره و کمیسیون بانوان خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی پایدار و سبز در کشور، تصریح کرد: این بدان معنی است که برای دستیابی به رشد اشتغال و اقتصاد، مجاز به تخریب عرصه سرزمین و محیط زیست نیستیم و این اهداف باید از طریق صنعت و اقتصاد سبز مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با یادآوری برخی از تخریب‌ها و آسیب‌های وارده به محیط زیست و طبیعت ایران به واسطه فعالیت‌های ناپایدار صنعت و معدن، خاطرنشان کرد: طراحی سبز به معنای در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی از ابتدای طرح‌های توسعه‌ای صنعت و معدن تا انتهای فعالیت، تنها راه برای جلوگیری از تخریب و آلودگی در طبیعت است.

ابتکار مکان یابی درست و طراحی سبز را دو اصل اساسی برای حفظ محیط زیست در کنار رشد و توسعه صنعت و معدن دانست و تاکید کرد: ممیزی انرژی، بازچرخانی آب، بازیافت و رعایت مجموع الزامات زیست محیطی علاوه بر حفظ محیط زیست موجب کمک اقتصادی به صنایع و معادن برای دستیابی به بهره‌وری بالاتر با صرف انرژی و هزینه کمتر می‌شود.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون و برنامه‌های دولت یازدهم، توسعه اقتصاد سبز که صنعت و معدن از مهم‌ترین محورهای آن است را از جمله اولویتهای کاری خود قرار داده است.

ابتکار تاکید کرد: منحنی صعودی رشد اقتصادی و اشتغال زمانی ارزشمند است که همزمان منحنی آلودگی و تخریب محیط زیست روندی نزولی داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تکلیف قانونی محیط زیست برای نظارت بر فعالیت صنایع و معادن، تصریح کرد: البته در بخش معدن به رغم تخریب بالا با کمبودهای قانونی نیز مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از گرد و غبار داخلی می‌تواند از تخریب‌های حاصله از فعالیت‌های معدنی ایجاد شود، اظهار کرد: برای جلوگیری از چنین بحران‌هایی، ضرورت دارد حفظ محیط زیست به نخستین هدف در فعالیت‌های معادن و صنایع تبدیل شود.

وی با استقبال از اعلام آمادگی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به عنوان بخش خصوصی و صنفی برای رعایت الزامات زیست محیطی و همکاری در این زمینه، گفت: برگزاری دوره‌های آموزش از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با همکاری و پشتیبانی سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت مدیریت سبز، اجرای استانداردهای محیط زیست، نوآوری‌ها و فنآوری‌های جدید می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

ابتکار از انتخاب صنعت سبز بر اساس شاخص‌های مشخص و مدون به عنوان مشوقی برای بخش صنعت نام برد و اظهار کرد: تلاش سازمان حفاظت محیط زیست بر رفع معضلات و مشکلات موجود در بخش صنعت و معدن از طریق تعامل و همکاری است و حتی در این زمینه ارائه تسهیلات با همکاری صندوق توسعه ملی برای رفع معضلات پیش رو نیز مورد پیگیری قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcao0ni.49nwo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما