کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزآسیایی آشنا شوید

13 تير 1394 ساعت 1:34

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: پناهگاه حیات وحش نای‌بندان در حال حاضر از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز پلنگ آسیایی در ایران است.


به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا رسول بهبهانی اظهار کرد: طبیعت طبس، گیاهان و جانوران منحصر به فرد، زیستگاه‌های حیات وحشی با تنوع زیستی جالب و زیبا و همچنین جاذبه‌های طبیعی ویژه‌ای دارد.

 وی افزود: پستاندارانی چون یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، جبیر، قوچ و میش، کل و بز، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه معمولی و روباه شنی در این طبیعت زیست می‌کنند. همچنین این شهرستان پرندگان با ارزشی همچون هوبره، انواع کوکر، زاغ بور کویری و سایر پرندگان چون کبک و تیهو، غراب، زاغ نوک قرمز، هدهد، چکاوک هدهدی، چکاوک کاکلی، انواع جغد، عقابها، کرکس و دال دارد. بهبهانی ادامه داد: همچنین خزندگانی که در این طبیعت زندگی می‌کنند شامل مارهای جعفری، تیرمار، شترمار، افعی، افعی شاخدار، بزمچه‌ها و انواع مارمولک‌ها و جوندگانی مانند موش‌ها و تشی‌ها و حشره خوارانی چون خارپشت و خفاش است. وی اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش نای بندان درحال حاضر از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز پلنگ آسیایی در ایران با وسعت یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار با تنوع توپوگرافی کوهستانی، دشتی، شنی، تپه ماهوری کویری و تنوع آبی با شورترین و شیرین‌ترین چشمه‌ها است. رییس اداره میراث فرهنگی طبس یادآور شد: در این شهرستان تنوع ارتفاعی از ۶۸۰ متر تا ۳۰۰۹ متر از سطح دریا و نیز تنوع آب و هوایی وجود دارد. گرمترین نقطه این پناهگاه در جنوب شرقی کوه نای‌بند "دیگ رستم" و سردترین نقطه در شمال شرقی کوه نای‌بند "علی آباد" قرار دارد.


کد مطلب: 61072

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/61072/یکی-مهمترین-زیستگاه-های-یوزآسیایی-آشنا-شوید

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com