تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۴
کد مطلب : 61072
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: پناهگاه حیات وحش نای‌بندان در حال حاضر از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز پلنگ آسیایی در ایران است.
با یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزآسیایی آشنا شوید
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا رسول بهبهانی اظهار کرد: طبیعت طبس، گیاهان و جانوران منحصر به فرد، زیستگاه‌های حیات وحشی با تنوع زیستی جالب و زیبا و همچنین جاذبه‌های طبیعی ویژه‌ای دارد.

 وی افزود: پستاندارانی چون یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، جبیر، قوچ و میش، کل و بز، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه معمولی و روباه شنی در این طبیعت زیست می‌کنند. همچنین این شهرستان پرندگان با ارزشی همچون هوبره، انواع کوکر، زاغ بور کویری و سایر پرندگان چون کبک و تیهو، غراب، زاغ نوک قرمز، هدهد، چکاوک هدهدی، چکاوک کاکلی، انواع جغد، عقابها، کرکس و دال دارد. بهبهانی ادامه داد: همچنین خزندگانی که در این طبیعت زندگی می‌کنند شامل مارهای جعفری، تیرمار، شترمار، افعی، افعی شاخدار، بزمچه‌ها و انواع مارمولک‌ها و جوندگانی مانند موش‌ها و تشی‌ها و حشره خوارانی چون خارپشت و خفاش است. وی اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش نای بندان درحال حاضر از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز پلنگ آسیایی در ایران با وسعت یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار با تنوع توپوگرافی کوهستانی، دشتی، شنی، تپه ماهوری کویری و تنوع آبی با شورترین و شیرین‌ترین چشمه‌ها است. رییس اداره میراث فرهنگی طبس یادآور شد: در این شهرستان تنوع ارتفاعی از ۶۸۰ متر تا ۳۰۰۹ متر از سطح دریا و نیز تنوع آب و هوایی وجود دارد. گرمترین نقطه این پناهگاه در جنوب شرقی کوه نای‌بند "دیگ رستم" و سردترین نقطه در شمال شرقی کوه نای‌بند "علی آباد" قرار دارد. https://zistonline.com/vdcf0xdv.w6dyeagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما