کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در مباحث حقوقی از راهکارهای احیای آسیب های زیست محیطی غافل نشویم

27 دی 1395 ساعت 8:58

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بررسی حقوقی خسارت های وارده به محیط زیست ، علاوه بر بررسی راهکارهای دریافت خسارت ، از مبحث احیای آسیب های وارده به محیط زیست غافل نشویم.


به گزارش زیست آنلاین به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ، پروین فرشچی در  همایش حقوق سبز در گرگان اظهارداشت : زمانی که خساراتی به محیط زیست وارد می شود  ضمن توجه به ارزش های اقتصادی منابع ملی از دست رفته , باید به راهکارهای موجود در خصوص جبران و احیای این خسارت ها توجه کنیم.
وی خطاب به وکلا، دانش آموختگان و حقوقدانان حاضر در این مراسم گفت : کمکی بزرگی که این قشر فرهیخته باید در قبال محیط زیست انجام دهند این بوده که با شناخت دقیق محیط زیست، ارزش های اقتصادی و اجتماعی و تاثیر آن را در جامعه درک کنند.
فرشچی ابراز امیدواری کرد که این گونه همایش ها ، راهگشایی برای رفع خلاء های موجود در ارتباط بین حقوقدانان و محیط زیست کشور شود.
وی همچنین جامعه وکلا و حقوق دانان و دانش آموختگان این رشته را بازوان سازمان حفاظت محیط زیست قلمداد کرد و افزود که برای رفع بعضی از چالش های محیط زیست باید بصورت ریشه ای و عمیق به آن پرداخته شود.
وی به عنوان نمونه به کم شدن ماهیان خاویاری دریای خزر اشاره کرد و گفت: این یک چالش است که در بررسی دلایل آن به موارد متعددی می رسیم ، صید بی رویه، ساختن سد، کم شدن زیستگاه های مناسب و عمل نکردن به مقررات و قوانین و آلودگی های محیط زیست از جمله این دلایل است.
به گفته وی ، اما مساله نهایی و ریشه ای نیازمندی جامعه ماهگیران است که زمینه ساز صید و قاچاق خاویار و ماهیان خاویاری می شود و باید به آن توجه شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد واحد های تخصصی دادرسی در دادگاه ها را از خواسته های این سازمان بیان کرد و گفت: اگر بتوانیم با بازنگری ؛ این واحد های تخصصی را در دادگاه ها راه اندازی کنیم در مقوله حفظ محیط زیست و پیشگیری از جرائم این حوزه موفق تر خواهیم بود.
فرشچی همچنین انجام طرح های آموزشی مرتبط برای قضات و کارشناسان حقوقی فعال در حوزه محیط زیست، به روز رسانی قوانین و مقررات و البته تهیه نظام ارزش گذاری اقتصادی محیط زیست و ارائه به مجموعه های قضایی را از دیگر راهکارهای تحقق و حفظ بهتر حقوق محیط زیست دانست.
همایش حقوق سبز پنجم اسفند ماه سال جاری با حضور رییس قوه قضاییه در گرگان برگزار خواهد شد .
در این مراسم جمعی از دانش آموختگان رشته های حقوق، وکلا، کارشناسان حقوقی و رسمی دادگستری و جمعی از مدیران کل و استادان دانشگاه های گلستان حضور داشتند.
با همت بسیج حقوق دانان استان گلستان و دستگاه های اجرایی و مراکز آموزش علمی هم سو ، همایش ملی حقوق سبز با تاکید ویزه بر چالش های زیست محیطی مناطق شمالی کشور در ۵ اسفندماه در گرگان برگزار می شود که به همین منظور دو پیش همایش در صبح و عصر امروز پنجشنبه در گرگان برگزار شد.

 


کد مطلب: 61301

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/61301/مباحث-حقوقی-راهکارهای-احیای-آسیب-های-زیست-محیطی-غافل-نشویم

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com