تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب : 62600
استاد دانشکده محیط زیست و انرژی تاکید کرد

استفاده از پتانسیل افراد سالخورده و معلول در مشاغل سبز

زیست انلاین :نهادهای مختلفی در مورد مشاغل سبز کار می کنند همه با هم سعی می کنند در این زمینه تاثیر گذار باشند سازمان بهره وری انرژی، وزارت اقتصاد،بانک مرکزی، اتاق ایران و سازمان محیط زیست در رابطه با تعریف شغل سبز و ایجاد آن مشغول بررسی های مختلف هستند.
استفاده از پتانسیل افراد سالخورده و معلول  در مشاغل سبز
دکتر عابدی در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید : حتی سند اشتغال سبز در سازمان محیط زیست رونمایی شد و این اتفاق خوبی به حساب می آید و می تواند راهگشای اقتصاد سبز در جامعه باشد.

وی با اشاره به پتانسیل هایی که برای ایجاد شغل سبز در ایران داریم می گوید : منابع شغل سبز در ایران کم نیستند انرژی های تجدیدپذیر یکی از این پتانسیل هایی است که از دوران باستان این توانمندی در ایران وجود داشته است. انرژی های خورشیدی نیز می توانند شغل ایجاد کنند و در لیست انرژی های تجدید پذیر قرار دارند واینگونه انرژی ها کربنی در بر نخواهند داشت و به حفظ محیط زیست منجر می شوند . از سوی دیگر اکوتوریسم، توریسم پایدار می تواننددر زمره مشاغل سبز قرار بگیرند ودر ایران جایگاه خوبی داشته باشند از سوی دیگر با توجه به جاذبه های مذهبی و تاریخی و محیط زیستی و طبیعت غنی که ما در ایران داریم می توانند مشاغل سبز زیادی ایجاد کنند هر چند در این زمینه کارهایی صورت گرفته است اما باید توجه بیشتری به آن بشود .

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از مشاغل می توانند شغل های جانبی سبز ایجاد کنند می گوید : شما تصور کنید که ایران در حوزه پزشکی تا چه اندازه پیشرفت کرده است به همین دلیل از بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس برای درمان بیماری های چشم و قلب به ایران سفر می کنند .در شهری مثل شیراز این موضوع می تواند خیلی تاثیر گذار باشد . زیرا به دلیل وجود مراکز پزشکی معتبر بیماران زیادی به این منطقه سفر می کنند و می توان در کنار درمان این بیماران خدمات دیگری نیز مانند گردشگری را برای آنها در نظر گرفت که هم می تواند درآمد زا باشد و هم در زمره شغل سبز قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه می گوید : در حوزه گیاهان دارویی نیز ما توان بسیار بالایی داریم .گیاهان منحصر به فردی در کشور ما رشد می کنندکه می تواند زمینه اشتغال سبز را فراهم کند که این اشتغال می تواند به اقتصاد سبز منتهی شود.

عابدی در ادامه می گوید: پیاده سازی بهره وری سبز می تواند یک فعالیت اقتصادی را به سمت سبز بودن هدایت کند .ما در کشور ظرفیت های زیادی داریم که می توان با استفاده از این پتانسیل ها به سمت سبز بودن حرکت کرد . می توان از ظرفیت خانم های خانه دار، افراد پیر و معلول نیز استفاده کرد . مثلا در حوزه کارهای دستی که در فرهنگ و سنت ما وجود دارد می توان حرکت های خوبی انجام داد و پیشتاز شد کاری که هند و چین و تایوان  انجام داده اند و می تواند درآمد زیادی را هم برای کشور همراه داشته باشد. زیرا کارهای دستی ما بی نظیر است و در بازارهای جهانی طرفداران زیادی دارد  و می تواند شغل سبزی به حساب بیاید.

وی با اشاره به وجود توانمندی های زیادی که در زنان وجود دارد می گوید : برخی از تعاونی ها می توانند از این پتانسیل استفاده کنند و در تهیه نان و شیرینی محلی ، کالاهای کم دوام مانند پوشاک و خشک کردن میوه ها استفاده کنند . این مورد می تواند به طور صحیح و استانداردشده در برخی از روستاها اتفاق بیفتد و با لیبل استاندارد صادر شود . این موارد می تواند در زمره مشاغل سبز قرار بگیرد. صادرات گل و گیاه نیز اگر حمایت شود می تواند شغل سبز باشد زیرا در زمره مشاغل بزرگ قرار نمی گیرد و نیاز به پشتوانه سنگین مالی هم ندارد به همین دلیل افراد زیادی می توانند در آن فعالیت داشته باشند.

مدیریت پس آب ها ،توسعه حمل و نقل سبز، معماری سبز و ساختمان سازی سبز نیز می توانند در زمره مشاغل سبز قرار بگیرند .وی به ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد محیط زیست که در آبان ۹۴ ابلاغ  شد اشاره می کند و می گوید : این ابلاغیه در ۱۵ بند تنظیم شده که قوای مختلف به اجرای آن ملزم شده اند ودر آن  به مباحث مختلف محیط زیستی از جمله اقتصاد سبز تاکید شده است. در بند ۸ آن به گسترش اقتصاد سبز مورد توجه قرار گرفته است واین نشان می دهد که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع نظر و تاکید دارند . وی به بهره وری سبز اشاره می کند و می گوید : سازمان ملی بهره وری چندی پیش سند جامع بهره وری را به تصویب رساند که بر اساس آن شاخص های بهره وری آب،انرژی و ....می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

پیاده سازی چرخه بهره وری توسط سازمان ملی بهره وری ایران که در ۲۰ بنگاه بزرگ اقتصادی اجرا می شود نیز موضوعی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد .وی تاکید کرد برای پیاده سازی بهره وری سبز باید شرکت های دانش بنیان ورود پیدا کنند و ایده ها را تبدیل به تجاری سازی کنند و به این طریق شرکت ها در جهت ارتقای بهره وری حرکت کنند و زمینه های مختلف اشتغالزایی را ایجاد کنند.

وی در ادامه می گوید : کمیته انرژِی اتاق ایران در حال حاضر بر روی مبحث بازگشت فلر کار می کند و تلاش های زیادی در این خصوص در ال انجام است .در واقع بحث بر این است که این کربنی که در هوا منتشر و باعث ایجاد آلودگی می شود می تواند منبع انرژی غنی باشد و از آن استفاده کرد.

https://zistonline.com/vdcdz909.yt0xz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما