تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : 64523
معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک های غرب تهران مطرح کرد:

حمایت بانک توسعه تجارت اکو از طرح های زیست محیطی

رویکرد تشویقی انجمن مدیریت سبز از طرح های زیست محیطی
زیست آنلاین :معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک های غرب تهران تصریح کرد: رویکرد انجمن مدیریت سبز برخلاف برخی از دستگاه های موازی رویکردی تشویقی است.
حمایت بانک توسعه تجارت اکو از طرح های زیست محیطی
به گزارش پایگاه خبری زیست آنلاین ،در راستای اجرا و بهره برداری از پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهریار که موفق به اخذ جایزه از بنیاد انرژی جهانی شده است زیست آنلاین با مهندس سید مجید صالحی امیری، معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک های غرب تهران که مشتمل بر سه شهرستان قدس، ملارد و شهریار است به گفت و گو پرداخته است. شرح تفضیلی گزارش به شرح زیر است:
در باره اجرا و بهره برداری این پروژه توضیح دهید.
همان طور که می دانید مسئولیت حوزه معاونت مهندسی، انجام کارهای اجرایی و توسعه ای بخش آب و فاضلاب است که در راستای این وظیفه، پروژه ای با عنوانتصفیه خانه فاضلاب شهریار با ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب در شبانه روز طراحی و پیاده سازی شد. اجرای این طرح با یک قرار داد به شکل EPC به مجری واگذار و در زمان پیش بینی شده در قرارداد با کیفیت مطلوب به اتمام رسید.
روش فرآیند تصفیه خانه، فرآیند SBR است که فرآیندی به روز در اروپا است. تجهیزات استفاده شده در این پروژه به دلیل وجود نمونه مشابه و با کیفیت مطلوب در ایران، از داخل کشور تامین شده و تجهیزاتی که الزاما باید از خارج از کشور تامین می شد، عمدتا  از اروپای غربی و کشورهای به نام تهیه و نصب شد.
هزینه اجرای این طرح و جمعیت تحت پوشش آن چقدر است؟
هزینه اجرایی این طرح بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان بود که با اجرای آن، ۲۴۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش این تصفیه خانه قرار خواهند گرفت. در حال حاضر ارتباط انشعابات در حال توسعه می باشد تا به حداکثر بهره برداری از این تصفیه خانه برسیم.
تامین مالی این طرح از کجا و به چه نحو صورت گرفت؟
قبل از اجرای این پروژه با توجه به پیگیری های انجام شده و موافقت های اخذ شده از وزارت اقتصاد و دارایی، هزینه اجرای آناز محل تسهیلات بانک توسعه تجارت اکو تامین شد.البته مشروط بر اینکه اجرای شبکه جمع آوری، خطوط اصلی و خط انتقال منتهی به تصفیه خانه را دولت ایران متقبل شود.
طبق این توافق بانک توسعه تجارت اکو ۱۸ میلیون یورو را به صورت مرحله به مرحله و مطابق با پیشرفت شبکه و سایر تعهداتی که دولت ایران داشته، پرداخت کرد. تعهدات دولت ایران برای این پروژه مبلغی حدود ۱۹.۲ میلیون یورو و تملک زمین تصفیه خانه و اخذ مجوز های لازم برای اجرای این پروژه بود.
در قالب این تامین مالی و در راستای تعهدات دولت ایران، حدود ۲۴ هکتار زمین برای سایت تصفیه خانه دیوار کشی و آماده سازی شد و حدود ۱۳۰ کیلومتر شبکه مشتمل بر جمع آوری خطوط اصلی و خطوط انتقال انجام شد.
تمامی این پروسه سبب شد پروژه مذکور در مدت زمان تعیین شده در توافق اجرایی شود که سبب اعتمادسازی بین ما و بانک توسعه تجارت اکو گردد و آن ها نیز در هر مرحله پیشرفت، ۲ میلیون یورو طبق توافق پرداخت نمودند و پیمانکار نیز با سرعت این پروژه را به جلو پیش برد و در حال حاضر تصفیه خانه در شرایطی مطلوبی در حال بهره برداری می باشد.
ویژگی های ممتاز این پروژه چیست؟
پروژه های اجرایی داخل کشور علی رغم وجود اضطرار برای اجرای آن به دلیل مشکلات مالی و بودجه های طرح های عمرانی و همین طور مشکلات مجری کار و پیمانکاران، در یک فضای مبهمی قرار داشت و چارچوب و برنامه زمان بندی آن عملیاتی نمی شد و یکی از ویژگی های این پروژه، تامین منابع مالی قبل از قرارداد با پیمانکار پیش بینی شده است.
در خیلی از پروژه ها علی رغم این که منابع مالی تامین شده اما به دلیل سوء مدیریت در حوزه های مختلف پروژه اعم از خدمات مهندسی و سایر بخش ها در  اجرابا چالش هایی مواجه می شوند ولی در این پروژه همه عوامل هم راستا بودند و اجرای کار دقیقا مطابق طرح ریزی اولیه انجام شد.
در دشت شهریار کل منابع آبی منطقه از طریق آب های زیرزمینیاستحصال می شود. قبل از بهره برداری از این پروژه و شبکه های جمع آوری فاضلاب در حوزه های سرویس دهی، فاضلاب از طریق چاه جذبی دفع می شد که برای آب های شربی که استحصال می کردیم اثرات نامطلوبی داشت و با اجرای این پروژه تاثیرات مثبتی را بر شاخص های بهداشت آب شرب استحصالی شاهد خواهیم بود.
ویژگی دیگر این پروژه ایجاد رویکرد جدید در این تصفیه خانه بود به طوری که بعد از تصفیه لجن از گازهای استحصالی مانند متان، برق درقالب انرژی های نو تولید گردید.
رویکرد انجمن مدیریت سبز برخلاف برخی از دستگاه های موازی رویکردی تشویقی است، که با بازرسی های دقیق بر کلیه مستندات طرح و چگونگی عملکرد پروژه، امتیازدهی به هر یک از بخش های پروژه و در نهایت میزان امتیاز کسب شده آن پروژه را محاسبه کرده و ملاک عمل قرار می دهد.
این مدرک در بخش دولتی برای مدیران در حکم مدیر برتر محسوب شده و در بخش خصوصی، شرکت را به عنوان برند دوستدار محیط زیست در طراحی و اجرا معرفی می نماید.

آیا آب و فاضلاب شهرها و شهرک های غرب تهران پروژه دیگری در حوزه زیست محیطی در دست اقدام دارد؟
بله، در مجموعه غرب تهران در حال حاضر به موازات انجام مطالعات فاضلاب صفادشت، فردوسیه، باغستان، و شاهد شهر، تصفیه خانه شهر ملارد و تصفیه خانه مسکن مهر صفادشت را در حال احداث داریم. همچنین پروژه تصفیه خانه شهر قدس هم به بهره برداری رسیده و امیدواریم با اخذ امتیاز بالا برمبنای شاخص های بازرسین، به عنوان پروژه سبز معرفی شود.

 

https://zistonline.com/vdcjtiem.uqex8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما