تاریخ انتشار :شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : 66772
زیست آنلاین: دانشمندان بر این عقده هستند که زمین لرزه هایی که در وسط صفحات تکتونیکی رخ می دهد ناشی از تمرکز فشار در این مناطق است که منجر به آسیب دیدن به صفحات سنگی تحتانی می شود.
چرا زمین لرزه ها در جایی که انتظار نمی رود رخ می دهند؟
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان دانشگاه کنتاکی و دانشگاه ممفیس ممکن احتمالاً به این نتیجه رسیده اند که چرا اغلب زمین لرزه ها در مکان هایی قرار می گیرند که معمولا انتظار نمی رود. به طور علمی علت اصلی زلزله، حرکت آهسته صفحات تکتونیکی و کشش ناشی از فعالیت تکتونیکی است. با این حال، صدها زمین لرزه "داخل صفحه ای" در هر سال در مکانهایی رخ می دهند که دور از مناطقی مرزی صفحات هستند که چنین حرکاتی رخ می دهد. چنین نقاط داغی برای زمین لرزه های داخل صفحه ای شامل Charlevoix، کبک، نیومورادو، میسوری و سواحل شرقی سوم تنسی است. محققان معتقدند که این زمین لرزه های داخل ورقه ای ممکن است ناشی از تغییر شکل پوسته تحت فشار در پایین ترین سطح پوسته قاره ای باشد.

محققان در مطالعه ای که در مجله علمی Tectonics منتشر شده است، این موضوع را مطرح کردند که این فعالیت های لرزه ای غیر معمول ممکن است به دلیل آسیب رسیدن به پوسته زیرزمینی باشد. کریستین پاول و ویلیام توماس، همکاران این پژوهش می نویسند: "ما یک فرضیه جدید ارائه می دهیم که مناطق لرزه ای بزرگ به مکان هایی اطلاق می شود که ساختارهای زیرزمینی بزرگ با تغییر شکل پوسته تحت فشار (CCD) آسیب دیده است." CCD به هر گونه آسیب در تاریخ زمین شناسی یک منطقه به سنگ جامد گفته می شود، که عمیق ترین لایه های پوسته قاره ای است. آسیبی که میلیون ها سال پیش به پوسته وارد شده است، ممکن است به صورت فعالیت لرزه ای خود را نشان دهد.

اگرچه CCD به احتمال زیاد نقش عمده ای در زمین لرزه ها دارد، هر منطقه دارای داستان منحصر به فرد زمین شناسی خود در زمینه فعالیت های غیر عادی لرزه ای آن است. به عنوان مثال، منطقه لرزه ای جدید مادرید در غرب میانه ایالات متحده، نتیجه تاشدگی پوسته محلی در طی فروپاشی رودینیا است (رودینیا یک صفحه بزرگ قاره ای است که صدها میلیون سال پیش از هم پاشید). در شرق تنسی، افزایش فعالیت لرزه ای ناشی از پیچ و تاب ناگهانی در یکی از گسل های عمیق منطقه است. پاول و توماس افزودند: "اگر چه مکانیزم ایجاد CCD در هر منطقه متفاوت است، CCD محدود شده در این سه منطقه می تواند عامل اصلی فعالیت های لرزه ای باشد. محققان به این نتیجه رسیدند که در حالی که CCD به احتمال زیاد این مناطق را در معرض زمین لرزه های داخل ورقه ای قرار می دهد، اما تنها عامل مداخله کننده نیست، بلکه عوامل بسیاری در این لرزش ها دخیل هستند./منبع: inhabitat

https://zistonline.com/vdchiqn-.23n-qdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما