تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۳
کد مطلب : 67492
سازمان ملل متحد در گزارشی هشدار خواهد داد: اگر دولت ها تغییر اقتصادی بی سابقه ای برای جایگزینی استفاده از سوخت های فسیلی انجام ندهند، خطر بسیار زیادی وجود دارد که سطح گرمایش جهانی تا دهه ۲۰۴۰ از سقف تعیین شده در توافقنامه آب و هوایی پاریس تجاوز کند.
تداوم استفاده از سوخت های فسیلی و خطر افزایش شدید گرمای هوا
به گزارش زیست آنلاین، در پیش نویس گزارش ملل متحد تاکید شده است که تنها در صورت انحراف چشمگیر کشورها از مصرف سوخت های فسیلی، دولت ها قادر خواهند بود که گرم شدن هوای جهان را به ۱.۵ درجه سانتی گراد بالای سطح دمای هوا در دوران قبل از صنعتی شدن محدود کنند.
در این گزارش که پیش نویس آن توسط محققان پنل بین دولتی سازمان ملل در زمینه تغییر اوضاع اقلیمی جهان (IPCC) تهیه شده، آمده است: رسیدن به این هدف مستلزم حذف دی اکسید کربن از اتمسفر است.
محققان پنل در مورد بخش های دیگری از محتوی این گزارش اظهار نظر نکردند، اما از روند تلاش هایی برای تغییرات قابل توجه در نسخه نهایی خبر دادند.
آنها خاطرنشان کردند که متن پیش نویس فعلی می تواند در نتیجه واکنش تجدیدنظر کنندگان و یافته های تحقیقات اضافی تغییر کند؛ قرار است نسخه نهایی ماه اکتبر(مهر ماه) منتشر شود.
در مجموع ۱۹۵ کشور توافقنامه پاریس را امضا کرده اند و ۱۷۳ کشور در تدوین این سند که هدف آن مهار انتشار کربن در جهان و جلوگیری از گرمایش جهانی است، مشارکت داشند. 
گرچه هدف این توافقنامه حفظ دمای هوای جهان &#۳۹;زیر ۲ درجه سانتی گراد&#۳۹;
بالای سطح دمای هوا در دوران پیش از صنعتی شدن است اما هدف بلندپروازانه تر آن که سقف ۱.۵ درجه سانتی گراد گرمای بالای سطح دمای آن دوران است، بهترین روش برای پیشگیری از اثرات مضر تغییر اوضاع اقلیمی جهان تلقی می شود.
این اثرات مضر شامل بلایای ویران کننده طبیعی مانند خشکسالی و سیل است که ارتباط قابل توجه و مستقیم با افزایش دمای هوا دارند.
اما در صورت تحقق سقف ۱.۵ درجه سانتی گراد افزایش دما می توان از این اثرات منفی جلوگیری کرد.
برای دستیابی به هدف یاد شده و ایجاد تغییرات باید منابع انرژی تجدیدپذیر به سرعت جایگزین سوخت های فسیلی شوند و دی اکسید کربن از اتمسفر حذف شود.
به گزارش ایرنا، برای این نوع حذف، به جذب گسترده کربن، توسعه فناوری های ذخیره سازی و کاشت جنگل نیاز است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdchikn-.23nqwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما