تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۳۶
کد مطلب : 67687
رشد پیوسته جمعیت،آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمینی، توزیع غیریکنواخت منابع آبی و خشکسالی های دوره ای و ترس از کمبود آب، متخصصین و محققين صنعت آب و فاضلاب و محيط زيست را ناگزير ساخته تا به دنبال منابع جدیدی جهت تأمین آب باشند.
استفاده مجدد از پساب راهی برای كاهش مصرف آب
به گزارش زیست آنلاین،  به اعتقاد برخي كارشناسان؛ فاضلاب اغلب به ۵ دلیل یک منبع آب به شمار نرفته است؛ کمبود اطلاعات درباره فواید آن، ترس از تهدیدهای بهداشتی محتمل آن، مسائل فرهنگی، فقدان روشی جهت آنالیز اقتصادی پروژه‌های استفاده مجدد از فاضلاب به صورت مبسوط و تجربه های منفی ناشي از استفاده فاضلاب در مناطقي كه شرایط در آن کنترل نشده و طراحی ها با نقص های بسیار همراه بوده است.
در حالي كه آب با محدودیت جدی منابع روبه‌روست و به‌واسطه برداشت بی‌رویه، آلودگی و تغییرات آب‌وهوایی، همواره تحت تنش‌های فزاینده است، نادیده‌انگاشتن پساب به عنوان سرمايه اي ملي اجتناب ناپذير است. در حقیقت بهبود مدیریت فاضلاب، یکی از عوامل تعیین‌کننده دستیابی به توسعه پایدار برای همگان است.
در همین رابطه «رامین موثق» از جمله محققینی است که دغدغه مند محیط زیست و مدیریت فاضلاب و پساب اماكن است. وی با طراحي و اجرای سيستم استفاده مجدد از فاضلاب، مدیریت فاضلاب هرچند در بخش کوچکی از جامعه شهری را به خوبی به منصه ظهور رسانده است. طرحی که بدون تردید می تواند گامی موثر در جهت کاهش بحران آب و آلودگی محیط زیست باشد، و به ترویج و ضرورت استفاده مجدد از پساب جامه عمل پوشاند.   
این کارشناس محیط زیست با اشاره به اينكه؛ سيستم استفاده مجدد از پساب يكي از روش هاي جايگزين و كاهش مصرف آب شرب است، گفت: اين سيستم در فرايندي ويژه اعم از استحصال، تصفيه و استفاده مجدد آن با توجه به شاخص كيفيت است.
وي افزود: در اين سيستم عمدتا پساب حاصل از كولرها، روشويي ها، آكواريوم، حمام و آشپزخانه ها مورد استفاده مجدد قرار مي گيرد كه بيشنتر كاربري آن شامل؛ فضاهاي سبز شهري، منبع اطفاي حريق، شستشو و فلانش تانك ها است.
اين محقق با اشاره به مزاياي اجراي اين سيستم، تصريح كرد: كاهش هزينه آب مصرفي، رفع مشكل پرشدن سپتيك ها، استفاده بهينه و جهت دهي شده از مواد محلول و ترويج فرهنگ صحيح مصرف از جمله مزاياي اين طرح هستند.
موثق در خصوص روش اجراي اين طرح، افزود: در این طرح کار برروی نمونه پساب به منظورتقلیل آلودگی با استفاده از روش های شیمیایی،بیولوژیکی ،فیلتراسیون،هوادهی و کاهش تبخیر صورت گرفته است.
این فعال محیط زیست با اشاره به بررسی سابقه موضوعی پروژه در سطح ملی و بین المللی، اظهار داشت: در موضوع کلی و ابعاد مختلف این طرح، تحقیقات مختلفی در کشورمان و دیگر کشورهای جهان صورت گرفته است اما آنچه این طرح را منحصر و خاص نموده، شرایط خاص زمانی و مکانی و فرهنگی منطقه خلیج فارس با توجه به اقلیم خاص این منطقه آن هم در شرایط بحران خشک سالی و کاهش منابع آبی است.
وي افزود: همچنین هزینه بسیار کم و مدت زمان اجرای این طرح از دیگر مزایای آن است که می تواند علی رغم وجود دیگر سيستم هاي تصفيه، بسیار قابل توجه باشد.
 به گفته موثق؛ كاهش آلوگي پساب موجود در حدي كه قابليت استفاده در موارد مذكور را دارا باشد و الگوسازي جهت تصفيه خروجي با كمترين آلودگي در مبدا و افزايش راندمان در كنار استاندارد ها، از نتايج مورد انتظار اجراي اين طرح است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcd5909.yt05j6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما