تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 69035
دبیر نهضت درختکاری در گفت و گو با زیست آنلاین عنوان کرد؛

ادامه نهضت درختکاری با افتتاح پنجمین پردیس

مراسم افتتاح پنجمین پردیس درختکاری، صبح امروز همزمان با آخرین روز هفته درختکاری و منابع طبیعی در پارک علم و فناوری پردیس به همت مجموعه آسان پرداخت پرشین (آپ) و نهضت درختکاری ایران برگزار شد.
ادامه نهضت درختکاری با افتتاح پنجمین پردیس
محسن گلی؛ دبیر طرح نهضت درختکاری ایران در حاشیه این مراسم با خبرنگار زیست‌آنلاین به گفت‌وگو پرداخت.
 گلی گفت: در مراسم امروز ۵۰۰ اصله نهال از گونه ارغوان که می توان گفت سازگارترین گونه با شرایط اقلیمی این منطقه است کاشته شد که امیدواریم با رسیدن فصل بهار شاهد گل دادن این نهال ها باشیم که می تواند مناظر زیبابی را در منطقه خلق کند.
وی در پاسخ به این سوال که نهضت درختکای متعلق به کدام ارگان است و پردیس هایی که افتتاح شده اند در کجا واقع اند گفت: نهضت درختکاری یک مجموعه کاملا مردم نهاد می باشد. البته با سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست، سازمان جنگلها و مراتع و مجموعه های دیگر همکاری داشته و حمایت می شود.
دبیر نهضت درختکاری ایران افزود: اولین پردیس درختکاری در سال ۱۳۹۴ در پارک پردیسان تهران همزمان با هفته منابع طبیعی و درختکاری افتتاح شد. بالغ بر ۹۳ درصد کاشت درختان به نتیجه مطلوب رسید و ۷ درصد باقی واکاری شده و میتوانیم اعلام کنیم که کاشت صددرصد درختان نتیجه گرفته است.
گلی با اشاره به بحران ریزگردها در خوزستان ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ ما با همکاری بانک اقتصاد نوین دو پردیس در این استان افتتاح کردیم. پردیس نوین ۲ با ۴۵۰۰ اصله نهال درخت در منطقه کوت عبدالله اهواز و پردیس نوین ۳ با ۱۵ هزار اصله نهال درخت در جاده اهواز آبادان، شهر شیرین شهر
وی در ادامه افزود: چهارمین پردیس، امسال و با توجه به بحران آلودگی هوا در شهر تهران  و ضرورت واکاری درختان پارک چیتگر، با عنوان پردیس گردشگری به همت بانک گردشگری و شهرداری تهران با کاشت ۱۰ هزار اصله نهال درخت در مرحله اول و ۱۰ هزار اصله نهال درخت در ادامه  و تا پایان فصل درختکاری، در ۲۰ اسفندماه  افتتاح شد.
گلی به سوال خبرنگار زیست آنلاین در مورد آبیاری و نگهداری این پردیس ها و وضعیت ۲۰ هزار اصله نهال درخت در استان خوزستان اینگونه پاسخ داد: ما مجموعه های مختلفی برای آبیاری و نگهداری درختان در نظر می گیریم.  مجموعه هایی که در محیط شهری هستند با شهرداری تفاهم می کنیم و البته بحث های نظارتی مانند آزمایش آب، خاک و سموم توسط ما و از طریق کارشناسان خبره مرکز تحقیقات کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود. برای مناطق خارج از شهر عمدتا با مجموعه هایی که بصورت تیم کارشناسی هستند و با ما همکاری می کنند بحث نگهداری را انجام می دهیم.
وی افزود: برای پردیس نوین ۳ مجموعه شهر جدید شیرین شهر نگهداری و آبیاری آن را بر عهده گرفته و عملکرد بسیار خوبی هم داشته است. برای پردیس نوین ۲ واقع در منطقه کوت عبدالله خوشبختانه با تامین آب از رودخانه، مشکلی برای تامین آب نداریم.
دبیر نهضت درختکاری با اشاره به گرمای بی سابقه در خوزستان ادامه داد: متاسفانه برخی از درختان آسیب دیدند اما پس از واکاری آنها که ۱۵۰۰ اصله نهال آن در هفته پیش در منطقه شیرین شهر انجام شد می توانم بگویم که در حال حاضر هیچ درخت آسیب دیده در دو پردیس واقع در خوزستان نداریم و به زعم بسیاری از  کارشناسان با توجه به نزدیکی به یکی از کانون های ریزگردها ، تاثیرات مثبتی در کاهش بحث ریزگردها داشته اند.
گلی انتقاد ها به عدم تناسب بین خشکسالی ها و منابع محدود آب با درختکاری را اینگونه پاسخ داد: باید در ایران به فکر مدیریت آب باشیم. اگر به سمت استفاده از آب خاکستری یعنی پساب تصفیه شده فاضلاب برای آبیاری درختان و کشاورزی برویم و قبل از درختکاری آن را بین اقشار جامعه فرهنگ سازی بکنیم می توانیم بحران آب را پشت سر بگذاریم.
وی ادامه داد: بحث فرسایش خاک یکی از مشکلات ماست و سالها طول خواهد کشید که ما بتوانیم آن را احیا بکنیم که با درختکاری تخصصی و استفاده از گونه های سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه می توانیم بهره وری جامع و کاملی از توسعه فضای سبز داشته باشیم و به حل معضل فرسایش خاک کمک کنیم.
گلی در پایان گفت: این نوید را به مردم میدهم که این نهضت در سرتاسر کشور ادامه خواهد داشت و از تمامی مردم در خواست داریم با مراجعه به سایت زیستما، با پرداخت هزینه به تعداد دلخواه و با نام خودشان با کاشت درخت در این طرح مشارکت کنند و ما در آینده امکان مشاهده وضعیت پردیس ها و مراحل کاشت و نگهداری را در این سایت فراهم خواهیم آورد.

ادامه نهضت درختکاری با افتتاح پنجمین پردیس


ادامه نهضت درختکاری با افتتاح پنجمین پردیس

ادامه نهضت درختکاری با افتتاح پنجمین پردیس

https://zistonline.com/vdccpxqe.2bqo18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما