تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۴۲
کد مطلب : 69082
زیست آنلاین:  برای حفظ ارزش های زیست محیطی، در سفر های خود به مناطق مختلف محیط زیست، باید در ابتدا بدانیم، چه پارامترهایی ما را به اکوتوریسم تبدیل می کند.
سفرهای محیط زیستی به محیط زیست
به گزارش زیست آنلای، گردشگری در حال حاضر، بزرگترین صنعت جهان است و می توان گفت در این میان، گردشگری در طبیعت سریعترین بخش در حال رشد است.
مردم می خواهند در سفرهای خود طبیعت و جهان را تجربه کنند، اما باید تلاش کنند تا محیط طبیعی را تحت تاثیر قرار ندهند.
به همین خاطر در پاسخ به این افزایش تقاضای تجربیات در طبیعت، یک اخلاق و مسیر جدید بوجود آمده است که اکوتوریسم، نامیده می شود.
اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN)، این مفهوم را حفاظت از طبیعت برشمرده و اینگونه تعریف می کند: 
سفر به مناطق طبیعی، به منظور لذت بردن از طبیعت (همراه با رعایت ویژگی های فرهنگی) که حفاظت از محیط را تقویت می کند و کمترین تأثیر را در هنگام حضور افراد دارد و تأثیر مثبت و  فعالانه اجتماعی و اقتصادی نیز بر زندگی  مردم محلی فراهم می آورد. "
متاسفانه بر طبق آمار های معتبر گرفته شده، امروزه، اکثر گردشگران در مناطق طبیعی اکوتوریسم نیستند و بنابراین اصول لازم برای حفظ محیط زیست رعایت نمی شود.
به طور کلی، اکوتوریسم با نقش خود در حفاظت، آموزش، مسئولیت مسافرتی و مشارکت فعال جامعه متمایز می شود. به طور خاص، اکوتوریسم دارای ویژگی های زیر است و بر رعایت آن ها تاکید می کند:
مسئولیت پذیری در محیط و سعی در کاهش تاثیر رفتار بازدید کننده 
حساسیت نسبت به فرهنگ های محلی و تنوع زیستی و احترام به مکان ها
پشتیبانی از تلاش های حفاظت محلی
حفظ مزایای پایدار در جوامع محلی
مشارکت محلی در تصمیم گیری
اجزای آموزشی برای مسافران و جوامع محلی
در تمام این مقاهیم اشاره می شود که افزایش گردشگری به مناطق طبیعی حساس، بدون برنامه ریزی و مدیریت مناسب می تواند یکپارچگی اکوسیستم ها و فرهنگ های محلی را تهدید کند و افزایش بازدیدکنندگان به مناطق حساس محیط زیست، می تواند منجر به تخریبات محیط زیستی قابل توجهی شود.
اما باید اشاره کرد که، جوامع محلی و فرهنگ های بومی می توانند از راه های مختلفی در گردشگری مانند ایجاد تور های تخصصی، و یا از طریق بازدید کنندگان خارجی، ثروت های کلانی به وجود آورند.
علاوه بر این، نوسانات آب و هوایی، نرخ ارز و شرایط سیاسی و اجتماعی می تواند بیش از حد وابسته به گردشگری تاثیر گذار بوده و  یک کسب و کار خطرناک تولید کند.
با این حال، اکوتوریسم، فرصت های قابل توجهی برای حفاظت و جوامع محلی نیز فراهم می کند و می تواند درآمدهای بسیار ضروری برای حفاظت از پارک های ملی و دیگر مناطق طبیعی را نیز، فراهم کند درآمد هایی که ممکن است از منابع دیگر در دسترس نباشد. و در واقع اکوتوریسم، یک جایگزین مناسب برای توسعه اقتصادی در جوامع محلی ایجاد می کند.
علاوه بر این، اکوتوریسم می تواند سطح آموزش و پرورش و فعالیت در میان مسافران را افزایش دهد، و گام  مؤثرتری در حفاظت از منابع و ارزش های زیست مجیطی بردارد./ منبع: nature

https://zistonline.com/vdcew78p.jh8ovi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما