تاریخ انتشار :جمعه ۳ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 69094
سالانه در حدود ۶ تا ۷ میلیارد مترمکعب فاضلاب در کشور تولید می‌شود.
حفاظت از منابع آبی کشور با استخراج پساب ها
به گزارش زیست آنلاین، فاضلاب تصفیه ‌نشده حاوی انواع آلایندگی‌های شیمیایی، صنعتی و میکروبی است. انواع و اقسام فلزهای سنگین، ویروس‌ها و باکتری‌ها در این پساب تولیدی وجود دارد؛ همچنین پساب خانگی به میزان زیادی حاوی آلاینده‌های شیمیایی شامل شوینده‌ها و سایر مواد آلوده است.

این میزان آب آلوده در صورت رها شدن در زمین یا دفن به شیوه چاه‌های جذبی، باعث آلودگی گسترده منابع آبی کشور می‌شود. حدود هفت میلیارد مترمکعب فاضلاب تولیدی در کشور، می‌تواند به صورت بالقوه سالانه باعث آلودگی ۲۸۰ میلیارد متر مکعب آب سالم شود. این آلودگی‌ها به ‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم بر سلامت ما اثر‌گذار است؛ همچنین بخشی از این فاضلاب می‌تواند باعث نفوذ و ماندگاری مواد آلاینده در خاک شود. این آلاینده چه از خاک و چه از آب آلوده‌شده در فرایند تولید مواد‌ غذایی دوباره وارد چرخه غذایی ما می‌شود؛ یعنی برخی از این مواد وارد چرخه تولید غذا شده و از شبکه فاضلاب به سفره غذای ما برمی‌گردند؛ این در صورتی است که خود فاضلاب به‌ طور مستقیم وارد محیط‌های مرتبط نشود.

حدود هفت میلیارد مترمکعب فاضلاب تولیدی در کشور، می‌تواند به صورت بالقوه سالانه باعث آلودگی ۲۸۰ میلیارد متر مکعب آب سالم شود. این آلودگی‌ها به ‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم بر سلامت ما اثر‌گذار است؛ همچنین بخشی از این فاضلاب می‌تواند باعث نفوذ و ماندگاری مواد آلاینده در خاک شود. این آلاینده چه از خاک و چه از آب آلوده‌شده در فرایند تولید مواد‌ غذایی دوباره وارد چرخه غذایی ما می‌شود.

این آب آلوده به انواع آلاینده‌ها، حاوی موادی است که می‌تواند باعث آلودگی منابع آب و خاک شود اما همین میزان آب در صورت تصفیه و بازچرخانی منبع مهمی است که می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از منابع آبی کشور ایفا کند.

آب های خاکستری از آن دسته ای آب‌هایی است که مورد غفلت قرار گرفته در حالی که با کمی ملاحظه و حوصله مجدد می‌تواند در چرخه مصرف غیر شرب قرار گیرد.

به گفته ‌حمیدرضا منصوری، معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در این زمینه گفته است: انواع آب به سه دسته آب سبز، آب آبی و آب خاکستری تقسیم می‌شود. آب سبز آبی است که به صورت باران در زمین جمع می‌شود، آب آبی به همان منابع زیرزمینی اطلاق می‌شود و آب خاکستری نیز پساب است.

وی با بیان اینکه همه این آب‌ها ارزش خاص خود را دارند، افزوده است: طبق برآوردهای صورت گرفته هر ماشین لباسشویی در یک سال ۵۳ هزار ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند. این میزان مصرف برای سینک‌ها در یک واحد مسکونی ۹۴ هزار و ۶۰۰ لیتر و برای توالت‌ها ۲۷ هزار و ۶۰۰ لیتر برآورد می‌شود. در مجموع، یک واحد مسکونی در کل سال ۱۹۵ هزار و ۵۰۰ لیتر فاضلاب تولید می‌کند که ۱۴۷ هزار و ۸۰۰ لیتر یعنی ۷۶ درصد آن در دسته آب‌های خاکستری قرار می‌گیرد و می‌توان نسبت به بازچرخانی آن اقدام کرد.

به گفته منصوری، اگر فقط پساب ماشین لباسشویی را جمع‌آوری کنیم، سالانه ۱۶ درصد مصرف آب کاهش خواهد یافت.

وی اظهار کرده است: از کل آبی که در یک واحد مسکونی مصرف می‌شود، ۴۰ درصد صرف استحمام، ۲۰ درصد صرف ماشین لباسشویی و ظرفشویی، ۱۲ درصد صرف شست و شوی دست و مسواک زدن و ۱۰ درصد صرف آبیاری گل و گیاه و مابقی صرف شرب، پخت و پز و ... می‌شود. بخش زیادی از این آب‌ها امکان بازچرخانی دارد و باید به آن توجه شود.

منصوری به تجربیات بین‌المللی در استفاده از آب خاکستری اشاره و خاطرنشان کرده است: کشور ژاپن علی رغم اینکه هیچ مشکلی در زمینه آب نداشته و سالانه هزار و ۷۰۰ میلیمتر بارندگی دارد اما اگر ساختمانی پکیج جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب نداشته باشد پایان کار نمی‌گیرد. به خاطر همین سیاست، سالانه ۳۴۵ هزار مترمکعب پساب تصفیه شده در این کشور به دست می‌آید./ منبع: سینا پرس

https://zistonline.com/vdchkvn-.23nwwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما