تاریخ انتشار :شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 69103
زیست آنلاین: آینده جهانیان به خصوص کشور های در حال توسعه با معضلات بحران آب همراه خواهد شد، از این جهت راهکار پیشنهادی صندوق جهانی حیات وحش، این است که تا سال ۲۰۳۰، تعداد مناطق مرطوب حفاظت شده، دو برابر شوند.
بحران آب تهدیدی جدی است
به گزارش زیست آنلاین، صندوق جهانی حیات وحش (WWF) بر معضل جدی کمبود آب تاکید کرده است و تغییرات آب و هوایی حاصل از گرمایش زمین را تهیدی جدی بر زندگی تمامی زیستگاه ها به ویژه زیست بوم انسانی بر می شمارد.
این سازمان با اشاره به افزایش جمعیت و رشد اقتصادی، به عنوان عاملین اصلی کمبود آب سالم در آینده، هشدار می دهد که آینده جهانیان به خصوص کشور های در حال توسعه و قدرت های نوظهور با خطرات ناگواری همراه خواهد شد.
عواملی نظیر شور شدن منابع آب، خشکسالی و یا سیلاب، که نتابج حاصل از تغییر شرایط آب و هوایی و گرایش زمین هستند، تعادل ذخایر آّبی در کره زمین را بر هم زده و مناطقی مانند آفریقا، شبه قاره هند، خاورمیانه را بیشتر از سایرین در معرض آسیب قرار می دهند.
فیلیپ واگنیتس، عضو صندوق جهانی حیات وحش در آلمان اظهار دارد، با اینکه معضل بحران آب برای همگان شناخته شده است، تا به حال از بین نرفته و برنامه ها نتوانسته اند این مشکل را حل کنند.
وی همچنین اضافه کرد، بیش از ۵۰ درصد از مناطق پرآب جهان، در طول ۱۰۰ سال گذشته، از بین رفته اند و به طور کلی با خشک شدن زیست بوم ها و از تحلیل منابع آب آشامیدنی، تمام موجودات کره زمین در معرض خطرات جدی قرار می گیرند.
از این رو، راهکار پیشنهادی صندوق جهانی حیات وحش، این است که تا سال ۲۰۳۰، تعداد مناطق مرطوب حفاظت شده، دو برابر شوند.
اخیرا سازمان ملل متحد اعلام کرده است که  در حال حاضر، نیمی از جمعیت فعلی جهان، با کمبود آب مواجه هستند، و در حدود ۳.۶ میلیارد نفر از مردم جهان تحت تاثیر این معضل قرار گرفته اند و با ادامه این روند پیش رو، تا سال ۲۰۵۰ آمار این تعداد به ۵.۷ میلیارد نفر، خواهد رسید.
گرد مولر، وزیر توسعه ‌آلمان نیز در بیانیه ای خاطر نشان کرد که جنگ‌های آینده بر سر آب خواهد بود.
وی افزود: این موضوع بسیار جدی است و در حال حاضر، خشکسالی اتیوپی و شرایط نا مساعد منابع آب درشهر  کیپ‌تاون بیانگر مثال های از آینده نه چندان دور ما می باشند. 
بر طبق ارزیابی های صندوق جهانی حیات وحش، در صورتی که مصرف غیر مستقیم آب (مثلا در عرصه تولید) را در نظر بگیریم، مصرف سرانه به طور متوسط ۵۲۰۰ لیتر در روز می‌ باشد و این در حالی است که سرانه آب برای هر نفر، ۱۲۰ لیتر می باشد.
از آنجایی که ایران نیز، جزو مناطق با پارش کم می باشد، معضل بحران آب همچنان حل نشده و هرساله چالش های آن  بزرگتر و جدی تر، زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.


 

https://zistonline.com/vdcipzaq.t1a3u2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما