تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 69127
زیست آنلاین: اخیرا، ارزش آب و وضعیت دردناک به وجود آمده به دلیل کمبود آب، در کیپ تاون، آفریقای جنوبی را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده است.
آیا ارزش آب از نفت بالاتر خواهد رفت؟
به گزارش زیست آنلاین، ميزان عرضه آب در طبیعت مقداری  ثابت است و برای ادامه بقای انسان و حفظ بشریت، ضرورت داشته و جایگزینی برای آن وجود ندارد. به تازگی، ارزش آب و وضعیت دردناک به وجود آمده در کیپ تاون، آفریقای جنوبی را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده است. 
با توجه به وقوع بدترین خشکسالی قرن، افزایش جمعیت، کمبود آب و وجود منابع انعطاف ناپذیر از آب، در روز ٩ جولای، مسئولین این شهر تصمیم گرفتند آب را در کیپ تاون قطع کنند. اعلام این روز به نام «روز صفر» نام گذاری شده است و به این معنی است که در این روز مردم، جهت تامین آب مورد نیاز خود مجبور به ایستادن در صف آب خواهند بود و این امر تحت نظارت پلیس یا ارتش قرار دارد.
کارشناسان می گویند، کیپ تاون اولین شهر میان سراسر جهان است که با واقعیت وحشیانه افزایش تقاضای به میزان قابل ملاحظه بیشتر از عرضه محدود آب روبرو است. چنین وضعیتی این سوال را پیش می آورد که آیا آب بعنوان یکی از منابع فراوان دنیا، از نفت بعنوان یکی از کمیاب ترین منابع، ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد؟

Dr Brian Cook ، محقق جغرافیا اظهار کرد: حال حاضر است به این وضوع رسیده ایم و جواب این سوال مثبت است.
در سوپرمارکتهای استرالیا یک بطری آب Mount Franklin Spring Water حدود ٣/٣٣ دلار قیمت دارد. در اواسط فوریه ۲۰۱۸ قیمت یک لیتر بنزین بدون سرب بطور متوسط نزدیک به  ١/٣٨ دلار بود. یعنی کمتر از نصف قیمت یک لیتر آب.
البته، دکتر کوک تأکید می کند، باید در نظر بگیریم فراهم آوردن بنزین به شکل قابل مصرف پیچیده تر است. به طوری که برخلاف بنزین، آب آشامیدنی تمیز از یک چشمه یا شیر آب در برخی از موارد به صورت رایگان در دسترس است.
اما "در شرایط خاص، آب، گران تر از گاز یا بنزین می شود. و این موضوع  به آنکه چگونه یک کشور برای منابع آب ارزش گذاری می کند، وابسته است. در حال حاضر به نظر می رسد اکثر کشورها موافق هستند که آب یک حق است، که در این صورت آن را ارزان یا آزاد برای دسترسی به حساب می آورند که در این صورت، نیاز به فرهنگ سازی عمیقی خواهیم داشت./ منبع: phys

https://zistonline.com/vdcefz8p.jh8owi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما