تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 69189
زیست آنلاین: در حال حاضر، بسیاری از مردم دقیقا نمی دانند که تقابل اثرات زیست محیطی و اقتصاد چگونه است و اقتصاد سبز چه مفاهیمی را در بر می گیرد.
اقتصاد سبز لازمه حركت به سمت توسعه پايدار است
به گزارش زیست آنلاین، طبق نظرسنجی صورت گرفته در دانشگاه هاروارد، اقتصاد سبز در قدم اول یعنی گسترش و توسعه  اشتغال و صنعت، در راستای  اهداف محیط زیست، و این موضوع، احتمال کاهش شغل های سنتی را  نیز در پی دارد.

ایجاد مشاغل جدیدهمان طور که ذکر شد، نخستین و مهم ترین تاثیر اقتصاد سبز،  ایجاد شغل و صنایع جدید است.
Steve Miller، استاد دانشگاه میشیگان، اظهار کرد: در طول اجرای برنامه زیست محیطی میشیگان به منظور مبارزه با گرم شدن کره زمین، افزایش ۱۲۹۰۰۰ شغل مرتبط با مقابله با تغییر اقلیم و کاهش قیمت انرژی پاک، درآمدزایی ۲۵ میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی را، تا سال ۲۰۲۵ ایجاد خواهد کرد.
به گفته The Telegraph بریتانیا، در حال حاضر ۲.۳ میلیون نفر در سراسر جهان  در بخش انرژی های تجدید پذیر مشغول به کار هستند و این سطح اشتغال و نوآوری در صنعت فن آوری های پاک، کمک بسزایی به رشد اقتصادی خواهد کرد.
البته منتقدان جنبش سبز بر این باورند که حرکت به سمت اقتصاد سبز، موجب نابودی سطوح مختلفی از اشتغال و رکود اقتصادی در صنایع سودآور به ویژه  نفت و گاز خواهد شد.

اهمیت حرکت به سوی اقتصاد سبز دست کشیدن از منافع اقتصادی و ثروت های بسیار و حرکت به سمت اقتصاد سبز، انتخابی است که در ابتدا بسیار دشوار به نظر می رسد، اما امروزه شرکت های زیادی تاثیر این حرکت، در دستیابی به توسعه پایدار را درک کرده اند، و استراتژی بازاریابی سبز را پذیرفته اند و در تلاش هستند تا مصرف کنندگان را متقاعد کنند که بیش از پیش، به محیط زیست توجه نمایند.
همان طور که پیش تر اشاره شد، باید بدانیم که حرکت در مسیر اقتصاد سبز دارای مزایای متعددی است و بخش اعظمی از این مبحث، ریشه در اقتصاد پنهان دارد و به آسانی قابل برآورد سود اقتصادی نخواهد بود، برای مثال بر همگان روشن است که، سود حاصل از کاهش آلودگی هوا  بسیار زیاد است ولی برآورد عددی این سود، به آسانی قابل محاسبه نیست. در ادامه به نمونه هایی از مزایای اقتصاد سبز اشاره شده است:

صرفه جویی در هزینه هایک مزیت ویژه از اقدامات سبز، صرفه جویی است. برای مثال، پرداخت آنلاین صورتحساب، به نوعی استفاده از کاغذ را کاهش داده و علاوه بر آن که موجب صرفه جوبی در اقتصاد می شود، یک عمل محیط زیستی نیز به شمار می رود. به همین ترتیب، اگر شما از لامپ های فلورسنت  (CFLs) استفاده کنید، درهزینه های انرژی نیز به شکل قابل توجهی، صرفه جویی نموده اید. به طوری که هرلامپ فلورسنت، تقریبا، ۷۵ درصد انرژی کمتری را مصرف می کند و به طور مثال اگر شما یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات را با یک لامپ فلورسنت  ۲۵ وات جایگزین کنید، بر اساس آمار وزارت انرژی ایالات متحده، بیش از ۱۰۰ دلار در سال صرفه جویی خواهید کرد.

مزایای زیست محیطیبازیافت و استفاده مجدد از محصولات، چندین مزیت کلیدی برای محیط زیست دارد. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، تولید مجدد از محصولات بازیافتی، انرژی کمتری نسبت به  تولید محصولات با مواد اولیه، مصرف می کند، چرا که هزینه های انرژی مربوط به جمع آوری مواد خام کاهش یافته و حتی می تواند آلودگی را نیز به طور چشم گیری کاهش دهد و به حفظ منابع طبیعی کمک کند. هنگامی که درختان به جهت تولید کاغذ بریده نمی شوند، از انتشار حجم قابل توجهی از دی اکسید کربن نیز جلوگیری می شود. در واقع حرکت به سمت اقتصاد سبز، تعهدی برای کاهش تاثیرات مخرب محیط زیست دارد و این اقدام ممکن است منجر به کاهش مقدار قابل ملاحظه ای از تولید دی اکسید کربن شود که شیوه زندگی را دگرگون خواهد نمود.

اقتصاد سبز در خانه و سطوح جمعیتی کوچک حتی ساده ترین اقدامات نیز می تواند حجم قابل توجهی از زباله های تولید شده را کاهش دهد. از اینرو میزان دفن زباله ها نیز کاهش بسزایی می یابد. به عنوان مثال، گزارشی از دانشگاه ایالتی پن (Penn State University) نشان داد که اقدامات ساده و ابتدایی آن ها در کاهش زباله های کاغذی منجر به صرفه جویی  ۱۲۰،۰۰۰ دلاری در سال شده است.

مزایای اقتصادیحرکت به سوی فعالیت ها و اقدامات زیست محیطی، یک راه حل مؤثر و بلند مدت برای رشد اقتصادی است. بر اساس گزارشات سازمان ملی بازیافت، صنعت بازیافت تاثیر زیادی در اقتصاد دارد، و فعالیت ۱ میلیون نفر می تواند درآمدی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار در سال در پی داشته باشد. در واقع می توان صراحتا بیان کرد که  بازیافت به طور مستقیم به رشد پایدار اقتصاد کمک می کند./  منابع: livestrong، livestrong

https://zistonline.com/vdccosqe.2bqo48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما