تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 69566
در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از فاضلاب تهران تصفیه می‌شود و مابقی بدون تصفیه باقی می‌ماند.
در حدود 70 درصد فاضلاب تهران بدون تصفیه باقی می‌ماند
به گزارش زیست آنلاین، کریم شافعی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کانال‌های مربوط به روان آب‌های سرخه حصار و فیروز آباد و مزارعی که با فاضلاب در این منطقه آبیاری می‌شد مورد بازدید قرار گرفت، اظهار کرد: در این منطقه مسئولیت و ماموریت‌های بخش‌های مختلف همچون وزارت نیرو، آب منطقه ای، آب و فاضلاب، استانداری تهران، محیط زیست و جهاد کشاورزی باید به منظور سلامت شهروندان و کاهش معضلات زیست محیطی به نحو شایسته انجام شود.

وی ضرورت توجه هرچه بیشتر به موضوع سلامت شهروندان و توسعه زیرساخت‌های محیط زیستی را یک اصل مهم دانست و اظهار داشت: باید کارگروهی جهت آسیب شناسی جامع از وضع موجود این روان آب‌ها و پساب‌های رها شده تشکیل شود تا با مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط راهکار‌ها مشخص شود و وضع موجود در یک فرصت منطقی و عقلایی تغییر و بهبود یابد.

شافعی در ادامه در خصوص وضعیت بازچرخانی و استفاده مجدد آب در کشور گفت: کشور ایران کشوری نیمه خشک بوده و با توجه به کمبود آمب در کشور متاسفانه در حال حاضر آب یکبار استفاده شده و بازچرخانی نمی‌شود.

وی افزود: بازچرخانی و استفاده مجدد از آب یکی از وظایف اصلی متولیان آب در کشور است و اقداماتی نیز در سطح ملی در اینخصوص انجام شده، اما هنوز فاصله زیادی با آنچه که باید باشد داریم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در تصفیه خانه بزرگ تهران قرار است ۲۲ مدول احداث و اجرایی شود، گفت: در حال حاضر ۶ مدول در دست بهره برداری است و بقیه مدول‌ها نیز با توجه به سرمایه گزاری قابل توجه باید در اولین فرصت تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: البته باید تا زمان بهره برداری کامل از این تصفیه خانه وضعیت رواناب‌ها و آبیاری مزارع با فاضلاب در این منطقه به سرعت اصلاح گردد.

کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه تمام مجوز‌ها در خصوص آب و فاضلاب با توجه به توانایی دستگاه‌های مرتبط در اینخصوص صادر شده و از شرق تا غرب و جنوب استان با شرکت آب منطقه‌ای همکاری‌های دوجانبه خوبی داشته ایم، افزود: مشکلات موجود در خصوص تصفیه فاضلاب در ری یک شبه به وجود نیامده، اما خوشبختانه عزمی جدی در جهت رفع مشکلات شکل گرفته و در این خصوص نیازمند همکاری و مساعدت همه دستگاه‌های مرتبط در این بخش و بویژه در بحث حفظ حقوق بیت المال هستیم.

وی با بیان اینکه در خصوص روان آب‌های سطحی طرح بلند مدت وجود داشته و به قوت خود باقی است، اما در کوتاه مدت با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: زندگی و محصولات کشاورزی مردم در معرض تهدید است و باید طرح کوتاه مدت جهت رفع این مشکلات تهیه و اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص تصفیه فاضلاب با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از فاضلاب تهران تصفیه می‌شود و مابقی بدون تصفیه باقی می‌ماند، اظهار داشت: طرح جامع تصفیه فاضلاب تهران که هم اکنون در حال اجرا است اقدامی ارزشمند بوده، در این طرح اینکه چه تصفیه خانه‌ای در چه نقطه‌ای، با چه ظرفیت و با چه روشی احداث شود کاملا مشخص شده است.

وی بیان داشت: اجرای این پروژه نیازمند اعتباری در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و باید در این خصوص نظام‌های مالی جهت تامین اعتبارات لازم این طرح در نظر گرفته شود تا هرچه زودتر این پروژه کامل و اجرایی شود.

کلانتری در ادامه اظهار داشت: استان تهران به عنوان استانی که سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت آن افزوده می‌شود که اگر بازچرخانی و مصرف مجدد آب در آن انجام نشود با توجه به وضعیت آب در این منطقه، بزرگترین چالش تهران آب خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه در خصوص تصفیه و بازچرخانی آب به هرمیزان که سرمایه گزاری انجام شود دارای توجیه اقتصادی و زیست محیطی است، افزود: در این خصوص نیاز به کمک و مساعدت همه بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط است.

گفتنی است؛ در این بازدید کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مسئولان محلی شافعی را همراهی کردند./ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

https://zistonline.com/vdcb0sb0.rhb90piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما