تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب : 69773
زیست آنلاین: اقدام سازمان برای جذب نیرو در رشته های عمران، متالوژی، دامپروری و برخی رشته های غیر مرتبط، اعتراضات شدید فارغ التحصیلان و دانش آموختگان محیط زیست، به ویژه کارشناسان ارشد رشته ارزیابی محیط زیست را به دنبال داشت.
 آزمون استخدامی جنجالی محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، چندی پیش، در اویل خرداد ماه ۹۷، سازمان اداری و استخدامی کشور، به منظور تامین سرمایه انسانی متعهد، متخصص و مورد نیاز، شرایط و ضوابطی را جهت استخدام در سازمان محیط زیست اعلام نمود اما این شرایط موج بزرگی از اعتراضات دانش آموختگان عرصه محیط زیست را به دنبال داشت.
در واقع نکته ای که توجه بسیاری را به خود جلب کرد، و موج شدیدی از اعتراضات فارغ التحصیلان محیط زیست را به همراه داشت، اقدام سازمان برای جذب نیرو در رشته های عمران، متالوژی، دامپروری و برخی رشته های غیر مرتبط بود.
این رشته ها که بر روی دفترچه استخدامی دارای کد اختصاصی بودند موجب تعجب بسیاری از متخصصین محیط زیست شده بود، 
اصغر محمدی فاضل، معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست و استاد دانشگاه در خصوص این اقدام از سوی سازمان، اظهار کرد: کلیه دستگاه های دولتی به ویژه حیطه محیط زیست، از محدودیت های بیشماری  جهت جذب نیرو برخوردار است، از این رو انتظار می رود، در جذب نیروهای خود بسیار حساس و دقیق عمل کند، در واقع جذب فارغ التحصیلان رشته های غیر مرتبط، به معنی از بین بردن فرصت های پیش رو است.
از این رو، دانش آموختگان، فارغ التحصیلان و استادان محیط زیست، با انتشار نامه ای خطاب به رهبری، به نحوه گزینش رشته های مورد نیاز سازمان اعتراض کرده و خواستار اقدام ایشان نسبت به این مسئله شدند، اما از سویی دیگر، مسئولان سازمان محیط زیست، بدون هماهنگی و اطلاع مدیرکل روابط عمومی این سازمان، دلیل اصلی این امر را ارجحیت منافع ملی بر منافع رشته‌ای خواندند که این پاسخ، از جانب آن ها به اعتراض و انتقاد شدیدتری از سوی معترضین منجر شد، تا آنجا که نهایتا در سوم خرداد ماه موجب ارسال نامه ای به عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گشت، در این نامه جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان محیط زیست خواستار  توجیه برای انتخاب رشته های غیر مرتبط برای مثال مهندسی متالوژی به جای کارشناسی ارشد ارزیابی محیط زیست شدند و این سوال مطرح شد که این امر به چه صورت می تواند به منافع ملی کمک نماید و در راستای حفظ منافع ملی باشد؟
همچنین در پایان نامه ی خود یادآور شدند که از مدیران ارشد این سازمان جهت حمایت از اشتغال متخصصین محیط زیست انتظاری چندانی ندارند چرا که آن ها خود نیز تحصیلات مرتبط با علوم محیط زیستی نداشته و با مدارک نا مرتبط وارد ادارات مذکور شده اند و اشاره نمودند که به همین علت قابل تصور است که نتوانند تحصیل کردگان این رشته را نیز درک کنند.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال معترضین در خصوص دعوت به همکاری سازمان از دارندگان مدارک غیرمرتبط با محیط زیست، بیان کرد: در حال حاضر در حدود ۱۷۰ طرح ارزیابی محیط زیست به علت عدم وجود نیروی متخصص و مورد نیاز به اجرا نرسیده است، و سازمان با کمبود نیروی انسانی بسیار مواجه است اما این نکته را حائز اهمیت شمرد که فارغ التحصیلان محیط زیست عمدتاً در حوزه طبیعی تخصص دارند و سازمان به نیروهای متخصص در حوزه انسانی نیاز دارد و بر این اساس در نظر دارد با برگزاری آزمون استخدامی، به جذب نیرو های مورد نیاز بپردازد.
 مسعود تجریشی،  معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست،  نیز در زمینه نیاز محیط زیست به جذب نیروهای فارغ التحصیل از رشته های غیر از علوم محیط زیست، گفت:

محیط زیست تنها به حوزه ارزیابی محدود نیست و یک علم کلان را در بر دارد. وی ادر ادامه خاطر نشان کرده بود: سازمان محیط زیست، حتی یک متخصص آلودگی هوا، اقلیم شناس و یا متخصص پسماند، آب‌های زیرزمینی و انرژی ندارد و افزود: در حال حاضر،  ۴۴ پروژه فولادی در خط ارزیابی سازمان موجود است اما سوال اینجاست که آیا این پروژه ها نباید یک کارشناس زنجیره مواد داشته باشد؟ و ادامه داد: درخواست استخدام نیرو با توجه به کمبود های موجود و به جهت جبران مشکلات و معضلات کشور صورت گرفته است.
تجریشی در نهایت اظهار کرده بود: حتی می توان گفت در صورت ایجاد شرایط بهتر به متخصص نانومتریال هم نیاز داریم تا تاثیر آن را بر محیط زیست بررسی کنیم.
مهدی حسینی ، مدیرکل امور اداری سازمان حفاظت محیط زیست نیز در پاسخ به معترضین اعلام کرد: تشخیص دهی لزوم به کارگیری هر رشته تحصیلی از وظایف سازمان امور اداری و استخدامی است و تمامی کد های درج شده در دفترچه آزمون استخدامی، از سوی سازمان استخدامی تایید گشته است. بنابراین این انتخاب به هیچ عنوان سلیقه ای نبوده است بلکه بر اساس اصول و شرایطی است که سازمان امور اداری و استخدامی کشور برآورد کرده است. او همچنین در ادامه اشاره کرده بود که نیاز به این رشته ها از سوی بخش‌های تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام و وجود به نیروی متخصص در این حیطه درخواست شده بوده است.
حال این سوال همچنان باقی است که آیا ظرفیت‌‌ نیروی انسانی در تشکیلات حفاظت از محیط زیست ایران باید تنها بر پایه متخصصین محیط‌زیست باشد یا تخصص‌های دیگر هم می‌توانند در راستای تحقق اهداف سازمان محیط زیست و حفاظت از محیط زیست کشور کمک کنند. زیست آنلاین در گزارش بعدی مروری بر وضعیت ظرفیت های منابع انسانی و نوع تخصص‌ها در سازمان‌های محیط زیست جهانی خواهد کرد.


 

https://zistonline.com/vdcbfzb0.rhb9zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما