تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 69826
زیست آنلاین: نتایج حاصل از بررسی و ارزیابی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از صنایع مختلف که در مجله علمی Nature Climate Change چاپ شد، نشان داد که صنعت توریسم هم بر افزایش انتشار گازهای گلخانه ای بی تاثیر نبوده و از سهم ۸ درصدی در انتشار این گازها برخوردار است.
سهم توریسم و گردشگری در میزان آلودگی هوا
به گزارش زیست آنلاین، محققان اظهار دارند که پرواز های کمتر و اختصاص دادن کامل عوارض ناشی از خسارت به محیط زیست می تواند تا حدود زیادی از توسعه انتشار گازهای گلخانه ای انتشار یافته توسط توریسم بکاهد. در واقع آن ها بر این باورند که سفر های هوایی عامل مهمی در ایجاد آلودگی محیط‌زیست گردشگری دارد و در صورت افزایش ثروت و بیشتر شدن تقاضا برای سفر های لوکس، آلودگی هوا با بحران جدی تری رو به رو خواهد شد.
ذکر این نکته مهم است که کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مانند ایالات متحده آمریکا و چین دارای بیشترین آسیب زیست محیطی در زمینه صنعت توریسم می باشند.
با توجه به آن که صنعت گردشگری، در رقابت با دیگر تجارت های بین المللی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و نرخ رشد سالانه ۵ درصد را به خود اختصاص داده است،  جامعه بین‌المللی باید در سال‌های آینده به موضوع حمل‌ونقل هوایی در تعهدات آلاینده‌های ‌زیست محیطی معاهده پاریس بپردازد  و با استفاده از قوانین بازدارنده، پروازها را محدود و به سمت بعضی از کشورها ببرند. همچنین می‌توان با اعمال مالیات و مدیریت صحیح در راستای کاهش سوخت، تا انجا که ممکن است در کنترل رشد ناگهانی  صنعت گردگشگری و آلودگی ناشی از آن تلاش نمود.

زنجیره آلودگی توریسمی:بررسی دقیق و برآورد میزان تأثیرات آلودگی حاصل از حلقه‌های اصلی زنجیره آلودگی توریسمی نیز با وجود زمان بر بودن، ضروری است. این حلقه های زنجیره ای، شامل آلودگی حاصل از حمل و نقل، هتل‌ها، غذا و مواردی از این قبیل می باشد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، در حال حاضر،  ۱۸۹ کشور دارای ، آلودگی محیط‌زیست با منشاء صنعت گردشگری هستند.
از آنجایی که تحقیقات انجام شده تا به حال، تنها بخش محدودی از این صنعت را مورد ارزیابی قرار داده بوده اند، اعداد و ارقام جدید، از رشد ۴ برابری برخوردار می باشد.

آلودگی های ناشی از حمل و نقل دریایی و هوایی در انتشار گازهای گلخانه ای دارای سهم ۱۵ درصدی می باشد، اما به جهت حذف شدن این دو آلاینده از لیست آلاینده های موجود در قرار داد پاریس در زمینه حفظ محیط زیست، هیچ قانون بازدارنده ای برای مهار آن ها اعمال نشده است.
دکتر یانگ یون از دانشگاه کوئینزلند، در مورد تأثیر آلودگی صنعت گردشگری اظهار نگرانی کرد و گفت در حال حاضر تاثیر این صنعت بسیار کم است اما با ادامه این روند پیش رو و باگذشت زمان و پیشرفت صنعت گردشگری، گسترش خواهد یافت و در سال‌های آینده تأثیر بزرگی روی محیط‌ زیست خواهد گذاشت. 
مطالعات، حاکی لز آن است  که صنعت گردشگری در مقایسه با سایر صنایع در حال رشد، استعداد بالقوه بیشتری در جهت ایجاد آلودگی زیست محیطی دارد.

 توصیه های سازمان جهانی گردشگری و اثرات آن:سازمان جهانی گردشگری در سال‌های گذشته، در زمینه مبارزه با انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای و مدیریت سرانه میزان انتشار آن ها،  توصیه‌ کرده است که مسافران تا آنجا که در توان دارند از سفرهای طولانی مدت با هواپیما پرهیز کنند.
در این راستا، کشورهای گردشگر پذیر نیز می توانند در جهت کنترل انتشار گازهای گلخانه و کاهش آلودگی صنعت گردشگری به همکاری بپردازند. 
البته، روند انتشار و افزایش گازهای گلخانه ای نشان از بی توجهی به توصیه سازمان گردشگری جهانی دارد. 
در نهایت به دلیل آن که رد پای صنعت گردشگری در آلودگی بسیار بیشتر از تصورات ما است، پیشنهاد می شود مسافران نیز رفتاری آگاهانه و دوستار محیط زیست اتخاذ کنند و همواره در تلاش باشند تا زیان و آسیبی از جانب آن ها بر محیط زیست وارد نشود، علاوه بر آن بعضی کشور ها به ویژه کشور های در حال توسعه باید این ذهنیت را که افزایش چند برابری آمار گردشگران می تواند موجب منافع چشمگیر مالی بشود، با توجه به تبعات زیست محیطی، از منظر اقتصاد سبز و توجه به درآمد زایی اقلیم محور مورد بازبینی مجدد قرار دهند.

https://zistonline.com/vdcaiani.49nou15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما