تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : 69831
زیست آنلاین: در طرح ممنوعیت کاشت چمن، کاشت درختان و درختچه های پوششی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی جایگزین مناسبی برای کاشت چمن هستند.
جزئیات طرح ممنوعیت کاشت چمن در تهران
در حال حاضر، بحران آب به یک معضل جهانی تبدیل شده است، در ایران نیز در بیشتر مناطق کشور، سطح آب دریاچه ها و سد ها و بستر آب های زیر زمینی به شدت کاهش یافته است که این امر، موجب هشدارهایی جدی از سوی مقامات دولتی و کارشناسان مسئول در این امر شده است. از طرفی نیاز روزانه چمن های کشور به آبیاری فراوان و مداوم نیز به یکی از چالش های جدی در این زمینه تبدیل شده است که با طرح ممنوعیت کاشت چمن در تهران، و جایگزینی کاشت درختان و سایر پوشش های علفی، سعی در کنترل آن می شود.
به گزارش زیست آنلاین، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، در خصوص طرح ممنوعیت کاشت چمن در تهران بیان کرد در طول چند سال اخیر بخشنامه‌ هایی در این زمینه فرستاده و خواستار جلوگیری از کاشت چمن هایی که به آبیاری هر روزه نیاز دارند، شده است.
وی افزود از زمان ممنوعیت، کاشت چمن به شکل قابل ملاحظه ای  کاهش پیدا کرده است و این امر بدان جهت است که به جای چمن‌ها درخت کاشته ایم و با گذشت زمان و بزرگتر شدن این درختان، سایه‌ ایجاد می‌شود که در این صورت رشد چمن ها به طور کل متوقف خواهد شد. 

مختاری در ادامه به مزایای این ممنوعیت پرداخت و گفت: از زمانی که کاشت چمن در تهران ممنوع شده است، ما نیز به مناطق ابلاغ کرده‌ایم که سطح فضای سبز را با درخت و درختچه‌های پوششی بپوشانند که در این صورت از آبیاری هر روزه و هزینه های هنگفت اصلاح چمن و کود جلوگیری به عمل آمده و علاوه بر آن میزان تولید اکسیژن به جهت جایگزینی درختان به جای چمن افزایش می یابد.

          آب مورد نیاز فراوان برای کاشت چمن 

   نیاز به آب فراوان و آبیاری روزانه فضای سبز پوشیده از چمن، مخالف با شرایط اقلیمی تهران است.

 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران به ذکر این نکته نیز پرداخت که جایگزینی توسط انتخاب گونه گیاهی سازگار و مقاوم به کم آبی و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی تهران صورت می گیرد و این طور نیست که چمن ها تخریب شوند، بلکه تنها با گونه های گیاهی مقاوم، جایگزینی صورت می پذیرد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر، در قالب طرح کمربند سبز، بالغ بر ۴۰‌ هزار هکتار جنگل‌کاری در پیرامون شهر تهران انجام شده است. نزدیک به ۱۴‌هزار هکتار فضای سبز درون‌شهری نیز در داخل شهر قرار گرفته است که شامل بوستان‌ها، حاشیه بزرگراه‌ها و... می شوند. البته هنوز ۱۰ هزار هکتار از طرح کمربند سبز به اجرا در نیامده است که آن نیز با استفاده از اراضی ملی به اجرا خواهد درآمد.

https://zistonline.com/vdcgq793.ak9yw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما