تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : 69892
زیست آنلاین: چهار ناحیه  از میان  ۱۳ ناحیه تاریخی و باستانی شناخته شده توسط محققان، به دلیل تغییرات آب و هوایی تخریب شدند
درختان غول پیکر آفریقایی پس از هزاران سال به طور ناگهانی از بین رفتند
به گزارش زیست آنلاین، به گفته محققان، در دهه گذشته، بعضی از قدیمی ترین و بزرگترین درختان  baobab آفریقا به طور ناگهانی و به صورت کامل یا به شکل جزئی جان خود را از دست داده و از بین رفتند.

تیم محققین در این زمینه اظهار داشتند که این درختان بین ۱۱۰۰ تا ۲۵۰۰ ساله بوده و در بعضی موارد طول آنها به اندازه یک اتوبوس طولانی می رسیده است.

 محققان پیش بینی کردند که ممکن است این درختان قربانی تغییرات آب و هوایی شده باشند.بر اساس گزارشات اخیر، نه درخت از میان ۱۳ تا از قدیمی ترین درختان جهان به طور کامل از بین رفته و یا حداقل قسمت هایی از ساقه آنها در طی ۱۲ سال گذشته سست شده و فرو ریخته است.

این اتفاق در مجله علمی Nature Plants نیز تحت عنوان"یک رویداد  بی سابقه جهانی" ذکر شده است.

از میان این نه درخت تخریب شده، چهار درخت از بزرگترین درختان  baobab آفریقایی بودند. در حالی که علت از بین رفتن هنوز معلوم نیست، محققان "معتقد اند که فروپاشی قابل توجه درختان  baobab ممکن است به دلیل تغییرات قابل توجهی شرایط آب و هوایی باشد که به ویژه در جنوب آفریقا به طور خاص تاثیر گذار بوده است.

تیم تحقیقاتی رومانی، آفریقای جنوبی و ایالات متحده، نیز اعلام کرده است "برای حمایت از این فرضیه یا رد این توافق"، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷، محققان در مورد این درختان شناخته شده بسیار بزرگ و بالقوه قدیمی" baobabs آفریقایی (بیش از ۶۰  مورد) تحقیق کردند.

 

آن ها به جمع آوری داده ها بر روی محدوده جغرافیایی، ارتفاع، حجم چوب و سن، پرداختند اما به صورت یک "واقعیت غیر منتظره و جالب"، بیشتر درختان بسیار قدیمی و بزرگ در طول دوره مطالعه از بین رفتند. همه درختان تخریب شده در جنوب آفریقا - زیمبابوه، نامیبیا، آفریقای جنوبی، بوتسوانا و زامبیا  واقع شده بودند. این منطقه به طور طبیعی در منطقه ساوانا آفریقا و خارج از قاره در مناطق گرمسیری قرار دارد.

به گفته تیم تحقیقاتی، baobab بزرگترین درخت گلدار جهان  است.

با توجه به گزارشات اعلام شده در وب سایت پارک ملی Kruger در آفریقای جنوبی، این درختان در یک زیستگاه طبیعی baobab ، می توانند در حدود ۳،۰۰۰ سال زندگی کند.

این درخت به عنوان یک فروشگاه عظیم نگه داری آب عمل می کند و میوه ای خوارکی دارد که مورد تغذیه حیوانات و انسان ها است. از برگ های آن نیز به عنوان داروهای سنتی استفاده می شود، در حالی که از پوست این درخت نیز به علت ضد آب بودن، سبد، پارچه و کلاه می سازند.

اما هنگامی که این درختان غول آسا می میرند، به سادگی از درون پوسیدگی می شوند و ناگهان سقوط می کنند.

 

بعد از آنها،  درختان Panke واقع در  Zimbabwe قدیمی ترین درختان به شمار می روند، که آنها نیز در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ سقوط کردند، تخمین زده شده است که آنها به مدت ۲۵۰۰ سال قدمت داشته اند. ارتفاع آن ها ۳۰.۲ متر (۹۹ فوت) بود و دارای ابعاد ۳۵.۱ متری بودند./ منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcdxj09.yt0nn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما