تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : 71
محققان چینی در تلاش برای یافتن واکسن آنفلوآنزای مرغی به طور آگاهانه اقدام به تولید یک ویروس کشنده آنفلوآنزا کردند که این امر از سوی سایر محققان، غیرمسئولانه توصیف شد و مورد انتقاد قرار گرفت.
ترس از ویروسهای تغییر شکل داده شده در یک آزمایشگاه در چین
به گزارش زیست آنلاین به نقل از مهر، دانشمندان برجسته بریتانیایی از اقدام محققان چینی که با یک ویروس آنفلوآنزای جدید در تلاش برای ساخت واکسن در آزمایشگاه هستند، انتقاد کردند.

محققان مدعی شده اند که این آنفلوآنزای هیببرید که ترکیبی از آنفلوآنزای مرغی و آنفلوآنزای انسانی است، می تواند از آزمایشگاه خارج شده و به یک بحران و اپیدمی جهانی تبدیل شود و میلیونها نفر را به کشتن دهد.

این اقدام در شرایطی صورت گرفته که واهمه از اپیدمی آنفلوآنزا شیوع یافته است چرا که چین درحال حاضر با شیوع این بیماری مقابله می کند.

هوالان چن مدیر آزمایشگاه ملی آزمایشگاه مرغی در موسسه تحقیقات دامپزشکی هاربین به صورت عمدی ویروس H۵N۱ آنفلوآنزای مرغی را که بسیار کشیده است اما به سادگی بین انسانها منتقل نمی شود با ویروس آنفلوآنزای H۱N۱ که بین انسانها بسیار مسری و عفونی است را ترکیب کرده است. تا بتواند واکسنی برای مقابله با آنفلوآنزا ارائه کند.

مجله ساینس اکسپرس که نتایج این تحقیقات را منتشر کرده نوشته است که این تحقیقات چارچوبی برای مطالعات آینده که بررسی ساختار ویروس آنفلوآنزای مرغی و سرعت انتقال آن را فراهم کرده است.

این تحقیقات در آزمایشگاه با دومین درجه بالای امنیت انجام شده تا از فرار تصادفی این ویروس جلوگیری شود، در نتیجه این تحقیقات ۱۲۷ هیبرید ویروسی مختلف بین H۵N۱ و H۱N۱ ایجاد شده که ۵ نوع آنها از طریق هوا به خوکچه های هندی آزمایشگاه سرایت کرده اند.

درحال حاضر این واهمه وجود دارد که این ویروسهای تغییر شکل داده شده از آزمایشگاه خارج شده و یک اپیدمی جهانی را ایجاد کنند.

لرد می از آکسفورد به عنوان دانشمند ارشد سابق دولت بریتانیا و رئیس سابق انجمن رویال اظهار داشت: آنها مدعی شده اند که این اقدام را برای ساخت واکسن انجام داده اند. اما این تلاشها غیرمسئولیت پذیرانه است.

چندی پیش کارشناسان هشدار داده اند که عوامل انسانی یک آنفلوآنزای مرغی جدید ۱۲۷ نفر را در چین مبتلا کرده که از این تعداد ۲۷ نفر جان خود را از دست داده اند و احتمال شیوع آن در سایر نقاط جهان نیز وجود دارد.

انتقاد دانشمندان بریتانیایی که طی یک جلسه در لندن با حضور چند کارشناس آنفلوآنزا مطرح شده بود، براین پایه بود که آنفلوآنزا غیر قابل پیش بینی است و وجود ویروسهای تغییر یافته در آزمایشگاه چین نگران کننده است از همین رو باید این ویروس را جدی گرفت.

آنفلوآنزای پرندگان، گونه‌ ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae است. این ویروس خود دارای دو نوع A و B است. امروزه تمامی ویروسهایی که در آزمایش‌ها جداسازی می ‌شوند از نوع A این ویروس و از زیررده‌های H۵ و H۷ هستند.

https://zistonline.com/vdcd6.05yyt0f22a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما