تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 74204
زیست آنلاین: پس از رخداد ها و درگیری های بیشمار در پارک ملی دنا ، هیات ده نفره اتریشی به منظور اجرای تفاهم نامه علمی و عملیاتی بین سازمان حفاظت محیط زیست و اتریش در این منطقه حضور یافتند.
از بروز جنایات تا بازدید هیئت اتریشی در پارک ملی دنا
به گزارش زیست آنلاین، به تازگی در تاریخ ۴ تیرماه ۱۳۹۷، معاون سازمان حفاظت و پارک های ملی وزارت محیط زیست وتوسعه پایدار اتریش به همراه تعداد ۹ نفر از کارشناسان و متخصصین این وزراتخانه از پارک ملی و مناطق حفاظت شده دنا بازدید کردند.
محسن جعفری نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد ، در راستای بازدید این هیات ده نفره اظهار کرد، این بازدید به منظور اجرای تفاهم نامه علمی و عملیاتی بین سازمان حفاظت محیط زیست و اتریش صورت گرفته است .

بازدید هیئت اتریشی از پارک ملی دنا


تهدیدت منطقه ای پارک ملی دناقطع بی شمار درختان به منظور مصارف سوختی، شکارو صید بی رویه، احداث جاده های متعدد و تخلیه فاضلاب، همچنین برداشت بیش از حد گیاهان دارویی و چرای دام و از طرف دیگر، آفات و بیماری های گیاهی از تهدیدات تنوع زیستی پارک ملی دنا به شمار می رود.
در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، فیض الله افشار وکیل پایه یک دادگستری و وکیل محیط بان، غلامحسین خالدی اظهار داشت در سالهای اخیر این منطقه حفاظت شده، محل درگیری های جدی و بیشماری ما بین شکارچیان و محیط بان ها بوده است
 در آخرین جریانات یکی از درگیری ها، دو تن از محیط بانان این منطقه به نام های غلامحسین خالدی و اسعد تقی زاده با شکارچیان غیر مجاز درگیر شده و به جرم قتل؛ از طرف دیوان عالی کشور، برای آنها حکم اعدام صادر شده است.
علاوه بر آن در درگیری دیگری، علی افشار، رئیس پارک ملی دنا، با اصابت سه گلوله در کتف و بازویش از سوی شکارچیان روانه بیمارستان شیراز شده بود.
البته لازم به ذکر است که در  آن درگیری، دو تن ار شکارپیان دستگیر شده و دو تن دیگر متواری گشتند.

 

مشخصات جمعیتی پارک ملی دنامنطقه دنا با وسعت ۶۸,۰۰۹ هکتار در سال ۱۳۶۹ تحت عنوان مناطق حفاظت شده محیط زیست قرار گرفت و چندی بعد در تاریخ فروردین ماه ۱۳۹۱ وسعت ۲۵,۸۳۹ هکتار از این حوزه به پارک ملی دنا تعیین گشت.

در سال ۱۳۸۵، سرشماری نفوس و مسکن جمعیت این روستا را ۲۷,۱۹۷ نفر برآورد کرد، که البته از این تعداد، بیشتر افراد، (تعداد ۲۳,۱۲۷ نفر ) در حوزه جنوبی و مابقی در حوزه شمالی استقرار یافته اند.
شهر های سی سخت و پاتاوه و روستاهای کره، میمند، سیور و پادنا از مهمترین مراکز جمعیتی مستقر در حاشیه حوزه حفاظت شده دنا هستند.


موقعیت جغرافیایی، پوشش گیاهی و گونه های جانوری پارک ملی دنااین منطقه حفاظت شده در جنوب استان اصفهان و بخشی از استان چهار محال و بختیاری گرفته است و به لحاظ شرایط  اقلیمی به سه بخش کاملا مجزا شامل ارتفاعات بلند، جنگل های خشک و نیمه خشک و نیمه استپی سرد تقسیم می شود.  
نکته جالب توجه آن که نزدیک به دو هزار گونه گیاهی و ۴۰۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است و از این میزان، حدود یک هزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد، اما تعداد گونه های بومی و منحصر به فرد این حوزه به  گونه می رسد.
در سال ۱۳۸۵ جمعیت گونه های جانوری این منطقه، به تعداد ۸۵ گونه پرنده و ۲۵ گونه خزنده برآورد شد.

دراین بازدید یک روزه، ویکتوریا هاسبر معاون سازمان حفاظت و پارک های ملی وزارت محیط زیست اتریش، ۳ رئیس پارک، ۶ کارشناس از کشور اتریش و ۵ نفر کارشناس از سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند.
جعفری نژاد در آخر  افزود: یکی از محورهای مهمی که در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است، تبادل اطلاعات و تجربیات علمی به منظور حفاظت بیشتر و بهتر از پارک های ملی و مناطق تحت مدیریت کشور است.

پارک ملی دنا

https://zistonline.com/vdcgtx9u.ak9tz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما