تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 74253
زیست آنلاین: روز بدون پلاستیک، امروز صبح (۲۱ تیرماه ۱۳۹۷) در سازمان میادین میوه و تره بار صادقیه بر گزار شد.
برگزاری روز بدون پلاستیک در سازمان میادین میوه و تره بار صادقیه
به گزارش زیست آنلاین، روز بدون پلاستیک با حضور مهندس رحیمی، رئیس سازمان میادین میوه و تره بار، مهندس امیر حسن جعفری از مرکز مدیریت شهری و توسعه پایدار شهر تهران، و مهندس جندقی معاون خدمات شهری منطقه ۲ برگزار گردید.


در ابتدای نشست مهندس رحیمی، رئیس محترم سازمان میادین میوه و تره بار با بیان آنکه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان یک نهاد قانون گذار، اصلاح و تغییر الگوی مصرف پلاستیک را از سال ۱۳۸۸ تحت عنوان مصوبه ای مطرح نمود، اظهار کرد: این طرح بلافاصه اجرایی شد و در سال ۱۳۹۰، روز ۲۱ تیر ماه روز بدون پلاستیک نامگذاری شد و پس از آن در اولین قدم در میادین مرکزی یک واحد تولید نایلکس شکل گرفت که با استفاده از تکنولوژی روز به تولید پلاستیک هایی با جنس نانو پرداخت و از آن زمان تا به حال هر ساله ۲۰ درصد به ظرفیت تولید نایلکس های گیاهی یا تجزیه پذیر افزوده شد.


وی در ادامه افزود: امروز پس از گذشت ۷ سال تمامی نایلکس های ارائه شده در میادین میوه و تره بار به شکل گیاهی و یا تجدید پذیر می باشند و تولید از این دو حالت خارج نیست. علاوه بر آن به جهت ارتقای آگاهی عمومی و اطلاع رسانی از این موضوع بر روی نایلکس های عرضه شده، شعار های زیست محیطی نوشته شده است.


رحیمی در ادامه بیان کرد: بر طبق گزارشات انجمن فناوری پلاستیک اروپا در سال ۲۰۱۴ سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید می شود که از این بین، کشور ما جزو یکی از ده کشور پر مصرف پلاستیک در جهان به شمار می رود. همچنین بر اساس آمار سازمان محیط زیست، مصرف پلاستیک درایران ۳۰ برابر مصرف جهانی است. بنابراین با توجه به آثار زیان بار آن، پلاستیک به عنوان یک آلاینده زیست محیطی، با ماندگاری بالا، می تواند سلامت شهروندان و محیط زیست را با مخاطره جدی رو به رو کند.


وی تاکید کرد: شهروندان خود باید به این امر خطیر توجه کافی داشته باشند و تنها مسئولیت دستگاه های اجرایی را به کار بردن سیاست های تشویقی برشمرد.
وی افزود: از همین رو سازمان نیز در نظر دارد به منظور اجرای سیاست های اینچنینی به ازای خرید هر کیلو میوه بدون مصرف پلاستیک، ۵۰ تومان تخفیف به شهروندان ارائه دهد.
علاوه بر آن ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به افزایش قیمت کیسه های نایلونی، هر NGO و یا دستگاهی که برنامه تولید و عرضه کیسه های پارچه ای را داشته باشد، به شرطی که به قیمت مناسبی ارائه دهد، تحت حمایت و تسهیلات سازمان قرار خواهد گرفت. وی در نهایت روند اقدامات انجام شده را رو به رشد خواند و گفت: خوشبختانه در این ۸ سال در خصوص تولید و عرضه کیسه های تجدید پذیر و گیاهی موفق عمل کرده ایم به طوری که امروز ۵۰ درصد نایلکس های عرضه شده دارای منشا گیاهی و ۵۰ درصد دیگر آن نیز زیست تخریب پذیر می باشند که البته پیشروی بیشتر در این امر نیازمند حمایت و همکاری مردم است.

غرفه یکی از مناطق در روز بدون پلاستیک

 

انواع کیسه های پارچه های در روز بدون پلاستیک

https://zistonline.com/vdcaeun0.49nym15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما