تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 75287
در  کارگاه آموزشی «کارگاه آموزشی آلودگی هوا و سلامت» مطرح شد:

9 نفر از هر 10 نفر به هوای پاک دسترسی ندارند

زیست آنلاین: نماینده سازمان بهداشت جهانی در امور آلودگی هوا در «کارگاه آموزشی آلودگی هوا و سلامت»گفت: از هر ده نفر، ۹ نفر به هوای پاک دسترسی ندارند. و ۲۳درصد میزان مرگ و میر موجود در جهان به آلودگی هوا نسبت داده می شود.
9 نفر از هر 10 نفر به هوای پاک دسترسی ندارند
به گزارش زیست آنلاین، کارگاه آموزشی مرتبط با آلودگی هوا و سلامت با حضور ریچارد میلز، مدیر کل اتحادیه بین المللی آلودگی هوا از کشور انگلستان و خانم پترسن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در امور آلودگی هوا ازکشور نروژ و صدر الدین علیپور رئیس مرکز مدیریت شهری و توسعه پایدار شهر تهران، امروز، دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷، در سالن نگارستان واقع در بوستان گفتگو برگزار شد.

دکتر صدر الدین علیپور رئیس مرکز مدیریت شهری و توسعه پایدار شهر تهران در ابتدای کارگاه آموزشی مرتبط با آلودگی هوا و سلامت گفت: همواره یکی از عمده مشکلات موجود به ویژه در حوزه مدیریت مسائل و مشکلات زیست محیطی، عدم هماهنگی میان متولیان امر بوده است.

 وی افزود: این  کارگاه ، باحضور مدیران، مسئولان، متخصصین دفتر آلودگی هوا و دانشگاهیانی که در این حوزه فعالیت دارند و با همکاری سه ارگان سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و وزارت بهداشت تشکیل شده که هدف آن تمرکز روی معضل آلودگی هوا بوده و قرار است از تجربیات بین الملل نیز در این زمینه استفاده شود.

 

ادغام سیاست های اقلیمی در سیاست های کلان کشور ضرورت داردمدیر کل اتحادیه بین المللی آلودگی هوا، در کارگاه آموزشی مرتبط با آلودگی هوا و سلامت گفت:  تا کنون سه نوبت به ایران سفر کرده و  همواره شاهد پیشرفت و استفاده از  فناوری های جدید کاهش آلودگی هوا بوده ام.

وی ادامه داد: برای دستیابی به برنامه جامع در خصوص کاهش آلودگی هوا، همسویی سیاست های مربوط به آلودگی در سیاست های کلان کشور ضرورت دارد و خوشبختانه استراتژی همسویی سیاست های اقلیمی و کلان در سال های اخیر زمینه کاهش قابل ملاحظه آلودگی را به ارمغان آورده است.

مدیر کل اتحادیه بین المللی آلودگی هوا افزود: دومین نکته، اهمیت بسیار زیاد آلاینده های آب و هوایی با طول عمر پایین است، این آلاینده ها با وجود آنکه دوام پایینی در جو زمین دارند، پروژه های کنترلی طولانی مدتی را به خود اختصاص می دهند. اما در صورت انجام اقدامات صحیح و برنامه های مشترک سازمان ملل متحد و سازمان هواشناسی جهانی و فناوری های نوین، می توان به نتایج سریع و مطلوب دست یافت.

ریچارد میلز، با اشاره به آن که آلاینده های موجود در هوا از منابع متعددی نظیر کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و ... انتشار می یابند گفت: دولت ها می توانند با اقدام در حوزه ای که قدرت مدیریتی بیشتری دارند اثر بخشی بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: طبق گزارش های جهانی،  مجموعه اقدامات انجام شده ، کاهش ۲۵ درصدی در افزایش سطح دریاها و ذوب شدن برف ها و همچنین کاهش ۲.۴ میلیون مرگ و میر حاصل از آلوگی هوا را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه  امروزه شکل گیری یک برنامه گسترده در زمینه کاهش آلاینده های زیست محیطی یک ضرورت جهانی است افزود: این برنامه  دست یابی ما را به اهداف توافق پاریس میسر خواهد نمود.

وی در پایان افزود: امروزه در راستای کاهش آلودگی، سند راهبری ملی تدوین شده است که ۷ سازمان بین المللی و کشور ها و حوزه های مختلف در آن مشارکت داشته اند.

وی گفت: این سند راهبردی در قالب یک سایت جامع در دسترس عموم قرار گرفته است و تمامی سیاست ها و اقدامات صورت گرفته در کشور های عضور را در بر دارد که با مطالعه استراتژی های مختلف و همچنین مقایسه کشور ها، می توان عملکردهای موثر کشور هایی با شرایط مشابه را عینا تکرار کرده و به اجرا درآورد، برای مثال کلان شهر تهران به جهت آن که جمعیت و مساحت بالایی دارد، می تواند با رعایت اصول مناسب در سیاست های کلی کشور تاثیر گذار باشد.

لازم به ذکر است به علت تحریم های موجود، کشور ایران امکان عضویت و ثبت در این سامانه را ندارد، اما می تواند از اطلاعات موجود در راستای بهبود کیفیت شرایط زیست محیطی استفاده نماید.

 

در حال حاضر اقدام فوری باید جایگزین آگاهی بخشی شودخانم پترسن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در امور آلودگی هوا، نیز به عنوان سومین سخنران کارگاه ابتدای کارگاه آموزشی مرتبط با آلودگی هوا و سلامت  بیان کرد: خوشبختانه ایران کشوری با توان ظرفیت بالای فنی است و به پالایش دقیق آلودگی هوا از جمله کربن سیاه نیز پرداخته است و نکته مهم و قابل توجه آن است که این اطلاعات در دسترس عموم قرار می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت و تاثیر تغییرات آب و هوایی در سلامت افزود: امروزه ۲۳ درصد میزان مرگ و میر موجود در جهان به آلودگی هوا نسبت داده می شود. علاوه بر آن بر طبق گزارشات جهانی، از هر ده نفر، ۹ نفر به هوای پاک دسترسی ندارند و در حدود ۳ میلیارد نفر به ویژه در مناطق روستایی طبخ غذای خود را با اجاق های نا مناسب و کم بازده بر روی شعله آتش (با سوخت زیست توده ) انجام می دهند، بنابراین تدوین سند ملی مشارکت با در نظر داشتن اهداف توسعه پایدار و اقدامات عملی، یک فرصت جهانی برای دستیابی به منافع مشترک آب و هوایی به شمار می رود.

وی افزود با وجود آن که پژوهش های زیادی در زمینه آلودگی انجام شده است، در حال حاضر تنها اقدام فوری نتیجه بخش خواهد بود از این رو در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۸ کنفرانسی تحت عنوان آلودگی هوا و سلامت توسط WHO  برگزار خواهد شد.

این کنفرانس جهانی در نظر دارد با همکاری محیط زیست سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی، ائتلاف هوای پاک UNECE ، CCAC، WMO،  UNFCCC، با هدف انجام اقدامات عملی، تعداد مرگ میر ناشی از آلودگی هوا را به نصف برساند.

در پایان، نماینده سازمان بهداشت جهانی در امور آلودگی هوا اظهار کرد: در بدو شروع ، ۱۲ شهر برای شرکت در این کنفرانس اعلام آمادگی کردند، این تعداد از ۳۶ شهر و منطقه، نظیر سانتیاگو، واشنگتن، لندن، پاریس، سنگاپور، سئول، مغولستان، کاتالونیا و ... متشکل شده است و امیدواریم ایران نیز با پیوستن به این کنفرانس در جهت کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی قدم بردارد.

https://zistonline.com/vdciyray.t1awv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما