تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 78593
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: ارتقای کیفیت آب شرب روستاها یکی از اهداف مهم شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان است و اقدامات خوبی برای تحقق این امر صورت گرفته است.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان نیز اظهار داشت: در دشت های مختلف استان سمنان با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش نزولات جوی، شاهد سیر نزولی و افت شدید منابع آبی هستیم.
وضعیت سیر نزولی و افت شدید منابع آبی در کشور
به گزارش زیست آنلاین، مجبعلی رنج‌ ور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: گل آلود شدن آب شرب روستایی پس از بارندگی و یا سیل مقطعی است.

وی با اشاره به اینکه در مسیر شبکه آب ممکن است، شکستگی وجود داشته باشد و این مشکلات قابل حال است، افزود: گل‌آلود شدن آب شرب روستا بعد از بارندگی و یا سیل به صورت مقطعی است و همواره همکاران ما بلافاصله پس از بارندگی از این واقعه جلوگیری می کنند.
 
رنج‌ ور با اشاره به اینکه موضوع آلودگی نیست و آب این مناطق پس از بارندگی گل آلود شده است، ادامه داد: از آنجاییکه برخی از پروژه‌های خدمات آب روستایی به صورت ثقلی و چشمه‌ای است، گل آلودشدن آب پس از بارندگی یا سیل مشاهده می‌شود که بلافاصله کارشناسان شهرستانها برای رفع این مشکل اعزام می‌شوند. رانش زمین هم گاهی موجب گل آلود شدن آب شرب برخی از روستاها می‌شود.
 
وی با بیان اینکه نوشیدن آب سالم حق مردم روستاهای گیلان است، گفت: مراکز بهداشت روستاها همواره، سلامت آب را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل به اداره آب و فاضلاب آن روستا گزارش می‌دهند.
 
رنج ور خاطرنشان‌کرد: ما همواره برای ارائه خدمات آب به روستاییان در صدد هستیم، الزامات استاندارد رعایت شود و برای تحقق این امر پایش آب شرب روستاییان به طور مستمر در آزمایشگاهها در حال انجام است.
 
وی افزود: میزان استاندارد آب و هر کالای دیگر سقف ندارد اما هدف ما این است حتما حداقل استانداردها را در ارائه خدمات آب روستایی به روستاییان رعایت کنیم.  

کیفیت آب گیلان

سمنان ۱۱ درصد حجم آب یک سد، آب می‌خورد!ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان نیز در نشست شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو با نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه برای تأمین آب شرب در برخی محدوده های استان با مشکل مواجه هستیم، افزود: دلیل اصلی این مشکل این است که در سرانه مصرف و هم مدیریت مصرف بهینه الگوی صحیح و درستی نداریم. 

وی متوسط کسری مخزن آب در استان را معادل ۱۱ برابر حجم مفید سد شهید شاهچراغی دامغان اعلام نمود و گفت: متوسط کسری مخزن آب در این استان سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب است، این میزان کسری مخزن آب در سال، بیش از ۱۱ برابر حجم مفید سد شهید شاهچراغی دامغان در استان سمنان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان افزود: یعنی استان سمنان سالانه چیزی حدود ۱۱ برابر حجم مفید سد شهید شاهچراغی دامغان (حجم مفید معادل ۱۲.۸ میلیون متر مکعب) آب از دست می دهد که این اتفاق، از طریق اضافه برداشت چاه‌های مجاز و سایر برداشت های غیرمجاز صورت می‌گیرد.

حیدریان با اشاره به وضعیت منابع آبهای سطحی در استان سمنان، از کاهش ۲۴ و ۱۴ درصدی آبدهی رودخانه ها و چشمه های استان نسبت به سال گذشته در استان خبر داد و اظهار داشت: میزان آورد آب رودخانه ها و آبدهی چشمه های استان سمنان به ترتیب به میزان ۳۸ و ۲۷ درصد در مقایسه با دوره درازمدت نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: میزان بارش های استان سمنان نیز از ابتدای سال زراعی جاری (ابتدای مهر ۹۶ تا تاریخ ۲۰ تیرماه ۹۷) نسبت به مدت مشابه دوره گذشته به میزان یک درصد کاهش پیدا کرده است، همچنین در مقایسه با دوره درازمدت نیز ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به اینکه کشور ایران در کمربند خشک قرار دارد افزود: میزان بارندگی در کشور کمتر از یک سوم بارندگی جهان است و این در حالیست که متوسط جهانی بارندگی در دنیا سالانه ۸۶۰ میلی متر، در کشور حدود ۲۴۰ میلی متر در سال و متوسط بارندگی در استان سمنان سالانه ۱۱۰ میلی متر است.

وی اضافه کرد: مصرف آب در جهان، در بخش کشاورزی ۷۰ درصد است، این در حالی است که مصرف آب کشاورزی در کشور ۹۲ درصد و در استان سمنان نیز بالغ بر ۸۶ درصد است.

حیدریان از نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در استان سمنان به عنوان اقدامی اساسی و اجرایی در بخش مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی نام برد و اظهار داشت: با تجهیز ۸۰ درصد چاه های کشاورزی عمیق به کنتور هوشمند، این استان رتبه برتر کشوری را داراست.

محسن عسکری، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای سمنان همچنین به خبرنگار ایسنا گفت: در راستای تأمین بخشی از آب شرب مورد نیاز شهر ایوانکی، پروژه خط انتقال آب از تصفیه خانه گرمسار به ایوانکی به طور کامل اجرایی شد و به شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان تحویل شد. 

پروژه خط انتقال آب از تصفیه خانه گرمسار به ایوانکی توسط شرکت آب منطقه‌ای با هدف تأمین بخشی از نیاز آب شرب شهر ایوانکی به میزان ۳ میلیون متر مکعب در سال اجرا شده است.

وی با اشاره به ضرورت اجرای این پروژه خاطر نشان کرد: به منظور تأمین آب شرب سالم و پایدار برای شهروندان عزیز ایوانکی شرکت آب منطقه ای سمنان، بنا به رسالت خود این پروژه را در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا و آماده بهره برداری کرده است. این پروژه با اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد ریال در ۲۴ ماه احداث و آماده بهره برداری شد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه خط انتقال آب از گرمسار به ایوانکی با هدف تامین آب شرب شهر ایوانکی در افق ۱۴۰۵ ،توسط  وزیر وقت نیرو در تابستان سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و از همان زمان آماده بهره برداری بوده است.

سد استان سمنان

آب می تواند ابزار چانه زنی ما در مقابل ترکمنستان باشدعلاوه بر آن، عبدالله حاتمیان، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، نیز  در خصوص کنترل چالش کمبود آب در شرق کشور گفت: یکی از مشکلات ما در شرق و شمال شرقی کشور به سد های ما برمی گردد؛ سد هایی که در این منطقه ساخته شده اند به دلیل نداشتن زیرساخت های مناسب، نه به آن صورت می تواند سیل آب ها را ذخیره کند و نه بعد از ذخیره قادر به نگهداری از آب است.

وی افزود:  با وجود این که در شهرهای شرقی کشور با بحران آب روبرو هستیم بخش زیادی از آب های مرزیمان به کشورهای منطقه می ریزد.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در خراسان رضوی که یکی از استان های خشک کشور است منابع آبی خیلی زیادی داریم که از دسترس ما خارج می شوند. اما چون وزارت نیرو از تجهیزات کافی برخوردار نیست آمار دقیقی از آب های خروجی مرزی وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: برای نمونه ما توجه نداریم که خروجی آبی ما به سمت ترکمنستان چه مقدار است در زمان شوروی سابق کانالی به نام قره قوم از تاجیکستان تا روسیه فعلی کشید شد که  بیش از ۴ هزار کیلومتر طول دارد، این کانال همه آب های مرزی تاجیکستان، افغانستان و ایران را جمع و به روسیه منتقل می کند.
 
این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: ترکمنستان کشور کویری است که اگر این کانال قره قوم و هرز آب های مرزی ایران نباشد، خشک خواهد شد. بنده معتقدم که آب می تواند برای ما ابزار چانه زنی در مقابل ترکمنستان باشد. ایران باید به این کشورها بفهماند که چه مقدار آب از سمت ایران به مرزهای آن ها می ریزد و ما می توانیم آن ها را مهار کنیم.
 
وی توضیح داد: خیلی از آب های مرزی ما پروتکل ندارند. ما به همه پروتکل هایی که در مورد رودها و منابع آبی بین المللی وجود دارد پایبند هستیم و در مقابل کشور ترکمنستان هم باید به پروتکل ها پایبند باشد اما آب هایی بسیار زیادی از مرزهای ما خارج می شود که پروتکل ندارند و لازم است که ما آن ها را به صورت ضرب الجلی مهار کنیم.
 
حاتمیان گفت: بحث کنترل آب های رودخانه های مرزی از ۱۰ سال پیش مورد بحث بوده است که به همین منظور سدی در شهر درگز ساخته شد اما این سد به گونه ای طراحی شده  که فقط امکان انتقال آب زلال به پشت سد وجود دارد و دریچه های صد نیز به نحوی تعبیه شده است که با کمترین آب، دهنه آن مسدود می شود.
 
وی تاکید کرد: ما باید از سال ها قبل برای ذخیره این آب ها برنامه ریزی می کردیم تا امروز در شرایطی که در کشور با بحران آب روبرو هستیم و آب های زیرزمینی مان رو به اتمام است به این راحتی حجم عظیمی از آب های مرزی را از دست ندهیم. ما امروز نیاز به عملیات آبخیزداری داریم تا این آب ها را در مراتع نفوذ دهیم و قنواتمان را آز آن ها  تغذیه کنیم.
 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بحث دیگر این است که ما در دیپلماسی آب دچار ضعف هستیم و به همین دلیل نمی توانیم از کشورهای همسایه اجرای پروتکل ها را طلب کنیم. در مورد افغانستان نیز چون این کشور حکومت مقتدری ندارد، ورود و حل مشکل در مناطق مرزی کار مشکلی است اما به هر جهت ما باید موضوع آب را در کنار دیگر مراوداتمان با کشور افغانستان مطرح کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس

https://zistonline.com/vdcbfsbz.rhbw9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما