تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 78692
در جریان راه اندازی کمپین نذر آب، توزیع سبدها و بسته‌های غذایی مورد نیاز مردم درگیر با خشکسالی نیز در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفت.
کمپین نذر آب در سراسر ایران
به گزارش زیست آنلاین، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی در سفر به استان سیستان و بلوچستان، گفت: یکی از اهداف جمعیت هلال احمر  کشور در کنار مردم بودن در تمام حوادث طبیعی و غیر طبیعی است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات خشکسالی‌های دو دهه اخیر در این استان و معضلات بسیاری که برای مردم به همراه داشته است این نهاد وظیفه خود دانسته تا تمام توانش را برای کمک به مردم این منطقه بکار گیرد.

به گزارش هلال احمر، پیوندی بیان کرد: ضروریست راهکارهای پیشگیری ثانویه برای کمتر شدن یا متوقف کردن خشکسالی در منطقه با همکاری سایر نهادها و دستگاهها بعد از بررسی‌های کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌ها و اقدامات خوب در منطقه توسط مسئولان استانی برای کاهش مشکلات مردم، جمعیت هلال احمر نیز به عنوان یک نهاد عام المنفعه برخود وظیفه می داند از تمام توانش به منظور کاهش رنج و درد مردم استفاده کند.

در راستای این جریان، یکی از برنامه‌ های سازمان هلال احمر راه اندازی کمپین نذر آب برای کمک مردم در استان های درگیر با کم آبی است. در زیر به اجرا و راه اندازی این کمپین در  چند استان اشاره خواهیم کرد.

 کمپین نذر آب برای کمک به مردم سیستان وبلوچستانپیوندی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به زاهدان گفت: استان پهناور سیستان و بلوچستان با داشتن مردمانی صبور و ولایت مدار چند سالیست که با مشکل خشکسالی و همچنین طوفان و ریزگرد‌ها درگیر هستند.

پیوندی  هدف اصلی خود از سفر به این استان را بررسی میدانی منطقه و برنامه ریزی نحوه کمک رسانی به مردم منطقه عنوان کرد.

رییس جمعیت هلال احمر کشور گفت: یکی از برنامه‌های سازمان هلال احمر تشکیل کمپین نذر آب می‌باشد تا از این طریق کمک‌های مردم نوع دوست کشورمان را جمع آوری کرده و در زمینه آب آشامیدنی سالم و همچنین بهداشت و سلامت مردم منطقه استفاده کرد.

همچنین از دیگر اقدامات قابل انجام توسط جمعیت هلال احمر توزیع سبد‌های کالا است و مسئله اصلی بررسی راهکار‌ها و هماهنگی با سایر ارگان‌ها در جهت توقف اثرات خشکسالی و یا کاهش اثرات آن است.

نذر آب

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با وجود تلاش‌ها و اقدامات خوب در منطقه توسط مسئولان استانی برای کاهش مشکلات مردم، این سازمان نیز به عنوان یک نهاد عام المنفعه برخود وظیفه می‌داند از تمام توانش به منظور کاهش رنج و درد مردم استفاده کند.

از دیگر برنامه‌های وی دیدار با استاندار و همچنین مقصد بعدی حضور در منطقه سیستان  است. پیوندی در این سفر از دو روستای چشمه زیارت زاهدان بازدید کرد. در این بازدید دهمرده نماینده سیستان نیز حضور داشت.

راه‌اندازی کمپین نذر آب در کرمانبه گزارش ایسنا، "رضا فلاح" با اعلام این خبر گفت: این طرح در سراسر کشور به منظور تامین بخشی از مشکلات  سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در تامین آب آنها راه اندازی شده است.

وی افزود: مردم می توانند کمک های نقدی خود را به شماره حساب ۶۶۶۶۶ نزد بانک ملت، رفاه، صادرات، سپه، کشاورزی، مهر ایران، دی، پارسیان و پست بانک واریز کنند.

فلاح تصریح کرد: همچنین شهروندان می‌توانند با ارسال عدد چهار به شماره ۲۰۹۹۹۹۹ روزانه هزینه یک بطری آب معدنی را نذر آسیب دیدگان از خشکسالی در استان‌های جنوب شرقی کنند.

وی گفت:استقرار صندوق های جمع آوری کمک های مردمی و دستگاه های پوز در مراکز و معابر پرتردد شهرهامساجد و میعادگاه‌های نماز جمعه بهره‌گیری گسترده  از ظرفیت‌های تبلیغاتی شهرها، خبر گزاری‌ها و نشریات محلی از دیگر فعالیت‌هایی است که در این زمینه به اجرا در آمده است .

به گزارش ایسنا؛ کمک‌های جمع آوری شده برای تهیه وخرید تانکر؛ لوله کشی آب و تمام کارهای که برای رفع خشکسالی و کمبود آب انجام می شوداستفاده می‌شود.

راه‌اندازی کمپین نذر آب برای نجات از خشکسالی در لرستان صارم رضایی، مدیرکل جمعیت هلال احمر لرستان عصر سه‌شنبه، ۱۶ مرداد در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی کمپین نذر آب برای نجات مردم درگیر با خشکسالی در سیستان و بلوچستان در استان خبرداد و گفت: در قالب کمپین نذر آب هر لرستانی یک بطری آب معدنی به هموطنان خود درسیستان و بلوچستان کمک می‌کنند و در قالب این کمپین بطری‌های آب معدنی برای ساکنان ۵۰۲ روستای سیستان و بلوچستان جمع‌آوری می‎شود.
وی با اشاره به مشکلات کم‌آبی اخیری که در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است، اظهارکرد: کم‌آبی اخیر در این استان مشکل کم‌آبی را برای ساکنان ۵۰۲ روستای سیستان و بلوچستان تشدید کرده است.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان به سفر رئیس جمعیت هلال احمر کشور برای بررسی چالش کم‌آبی ساکنان این روستاها اشاره کرد و گفت: به‌دنبال این سفر، طرح کمپین نذر آب به دفاتر جمعیت استانی هلال احمر ابلاغ شد‌.
صارمی به تشکیل ۹ شعبه و برپایی دو چادر در لرستان برای جمع‌آوری آب معدنی جهت ارسال به روستاهای سیستان و بلوچستان اشاره و ادامه داد: در قالب کمپین نذر آب «هر لرستانی یک بطری آب معدنی» به هموطنان خود درسیستان و بلوچستان کمک می‌کند این در حالی‌است که تاکنون این طرح با استقبال گسترده مردم لرستان همراه بوده است.

جزییات نذر آب

طرح نذر آب برای کمک به مردم جنوب شرق کشور در اردبیل اجرا می‌شودرامین معبودی در ابتدای شهریور ماه، اظهار داشت: به دنبال خشکسالی‌ رخ‌داده در حال حاضر شاهد کم‌آبی در مناطق جنوب شرق کشور هستیم که برای کمک به مردم این مناطق طرح نذر آب در اردبیل اجرا می‌شود و انتظار می‌رود که مردم در اجرای این طرح مشارکت و همکاری مناسب و مطلوبی داشته باشند.

وی با اشاره به راه‌ندازی کمپین نذر آب بیان کرد:‌ مردم مناطق جنوب شرق کشور که تحت تاثیر خشکسالی امسال دچار مشکلاتی شده‌اند برای رفع این مشکلات نیازمند یاری و کمک مردم هستند که در این راستا هلال احمر استان نیز برای تحقق اهداف انسان‌دوستانه کمک‌های نقدی مردمی را جمع‌آوری کرده و به این مناطق ارسال می‌کند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان اردبیل با بیان اینکه مردم می‌توانند به سهولت با نصب اپلیکیشن اقدام به کمک به کمپین نذر آب کنند، افزود: این کمپین که یک طرح و برنامه کشوری بوده در استان اردبیل با اطلاع‌رسانی‌ها و افزایش آگاهی مردم استقبال خوبی داشته و هلال احمر تلاش می‌کند تا با معرفی هر چه بیشتر این کمپین در بین مردم حمایت آنها را از مردم جنوب شرق کشور افزایش دهد.

معبودی با اشاره به کمک بیش از ۱۲۰ میلیون ریالی مردم اردبیل به نذر آب تصریح کرد: با افزایش اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات فرهنگی در مورد این طرح و روند اجرای آن پیش‌بینی می‌شود که کمک‌ها مردمی استان اردبیل برای این طرح افزایش یافته و بتوانیم عملکردی مناسب در این حوزه در استان داشته باشیم.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان اردبیل مردم اردبیل را مردمی نوع‌دوست و دارای عواطف و احساسات بالا دانست و گفت: در هر برهه‌ای از زمان و در هر منطقه‌ای از کشور که مردم نیاز به کمک داشته باشند مردم استان اردبیل در ارائه کمک‌های مادی و معنوی همواره پیشتاز بوده و در هر حادثه و بحرانی یاریگر هلال احمر هستند که انتظار می‌رود همچون گذشته در بحران خشکسالی جنوب کشور نیز یاریگر این نهاد باشند.

۵۲۱ روستای سرزمین اساطیر در بحران کم آبیبه گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود محمدی‌نسب با اشاره به اینکه هلال احمر در حوادث و سوانح برای امدادرسانی به مردم وارد عمل می‌شود، اظهار کرد: همچنین در بعضی از بحران‌ها که سلامت و جان انسانها به خطر می‌افتد نیز هلال‌احمر اجازه ورود دارد که مشابه این در دیگر نقاط دنیا وجود دارد، از جمله اینکه شاهدیم بسیاری از جمعیت‌های ملی در کشورهای دیگر پروژه‌های تصفیه آب، شیرین کردن آب، آموزش مردم برای مصرف بهینه آب و... کار می‌کنند یا در موارد شیوع گرسنگی و قحطی نیز وارد عمل می‌شوند.

وی افزود: بر این اساس تصمیم گرفتیم در زمینه مقابله با بحران خشکسالی که بخش زیادی از کشور را تحت تاثیر قرار داده وارد عمل شویم و در این زمینه سیستان و بلوچستان، نخستین استانی بود که در ارزیابی‌ها در اولویت قرار گرفت و امیدواریم این کار در سایر استان‌ها ادامه یابد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه ورود هلال‌احمر به موضوع خشکسالی برای راه اندازی ساز و کاری به منظور تامین آب شرب مردم بود، گفت: خشکسالی عوارض مختلف طبیعی، اقتصادی، اکوسیستم و ... دارد، اما وظیفه هلال‌احمر آنجایی است که به افراد انسانی آسیب وارد می‌شود و مردم نیاز به تامین آب شرب و سالم پیدا می‌کنند.

وی به ارزیابی شرایط استان سیستان و بلوچستان و جدی و چشمگیر بودن شرایط این استان اشاره و اظهار کرد: بسیاری از روستاها در این استان سابقا در حاشیه رودخانه بوده و اکنون درگیر خشکسالی هستند و به عبارتی خشکسالی مدل زندگی افراد منطقه را تغییر داده است و در ۵ ماه از سال که جزو ماه‌های گرم است، آب شرب به این مناطق نرسیده یا به آب شرب سالم دسترسی ندارند.

محمدی نسب گفت: ارزیابی‌ها نشان داد که در ۵۲۱ روستای استان سیستان و بلوچستان آب شرب سالم وجود نداشته یا آب شرب آنها سالم نیست یا شبکه آبرسانی ندارند، لذا در این روستاها، تانکرها را متناسب با سرانه مصرفی هر نفر نصب کردیم و مثلا یک روستای ۱۰۰ نفره را بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز در نظر گرفتیم و مخازن آب را توزیع کردیم و در حال نصب است؛ به علاوه با شبکه آب و فاضلاب روستایی هم توافقنامه‌ای داریم تا روند پر کردن مخازن را انجام دهند و بهداشت آب هم از سوی اداره بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان ارزیابی می‌شود.

به گزارش هلال احمر-وی افزود: تصمیم هلال‌احمر بر این بود تا طرح «نذر آب» را در قالب کمپین راه‌اندازی کند؛ چراکه این کار نیاز به کمک مردمی دارد؛ با این نگاه که هر یک نفر در یک شبانه‌روز به اندازه هزینه یک بطری آب می‌تواند به هموطن خود کمک کند هلال‌احمر نیز هزینه کمکی مردم را صرف نگهداشت و توسعه این شبکه آبرسانی خواهد کرد.

محمدی نسب همچنین با اشاره به اعزام کاروان‌های سلامت برای ارائه خدمات درمانی به مردم ۱۹ شهرستان استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: سیستم بهداشت و درمان این مناطق نیاز به تقویت جدی دارد و هرچند هلال‌احمر به صورت مستقیم متولی ارائه خدمت درمانی نیست، اما در قالب کاروانهای سلامت خدمات درمانی سرپایی لازم را در تخصص‌های مختلف به مردم محروم این مناطق ارائه می‌کند.

نذر آب در استان های مختلف

به نام «نذر آب» به کام «زندگی»این‌روزها دیگر فقط نگران مخاطرات طبیعی متعدد چون گرد و غبار و سیل و زلزله و دمای زیاد هوا نیست؛ چراکه خشکسالی در جای جای آن رخنه کرده و دیگر حتی جنوب استان نیز که به بارش‌های فصلی معروف بود، سالهاست رنگ باران را به خود ندیده است و همه استان درگیر معضل بزرگتری به نام «خشکسالی» است.

حالا؛ نذر بشردوستی است که به همت جمعیت هلال‌احمر می‌رود تا آب را به نذر همیشگی مردم کشورمان برای هموطنان خود در سیستان و بلوچستان تبدیل کند و هر چند محدود، نشان دهد راه دستگیری از مردم مظلوم سیستان و بلوچستان را به همه کسانی که زندگی خود را نذر امورات خیر کرده و می‌کنند.

جمعیت هلال‌احمری که همواره و در بدترین حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کنار مردم کشور خود و البته سایر کشورها بوده است، این بار یکه و تنها قدم به راه طولانی‌ای گذاشته است تا غبار محنت و بی‌آبی را بزداید از چهره محنت‌کشیدگان خشکسالی در استان‌های جنوب‌شرقی کشور؛ با کمپینی که نام آن را «نذر آب» گذاشته‌اند.

نذری که از ۱۴ مرداد در سیستان و بلوچستان و با تامین حدود یک‌هزار و ۲۷۰ مخزن آب ۲ تا ۵ هزار لیتری برای ۵۰۲ روستا در سیستان و بلوچستان کلید خورد و به تامین بسته‌های غذایی و ارائه خدمات سلامت با راه‌اندازی کاروان‌های سلامت از ۱۹ استان کشور به ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان در روستاهای محروم رسید و اکنون با به صحنه آمدن مردم کشورمان و سایر نهادها و دستگاه‌های متولی می‌تواند مرهمی باشد بر تن رنجور هموطنان صبور و غیور ایران در جنوب‌شرق کشور.

تامین سلامت و نیازهای بهداشت و درمان مردم مناطق درگیر خشکسالی در سیستان و بلوچستان در کنار تامین آب آشامیدنی سالم و تغذیه مهمترین مساله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

نکته مهمی که از نگاه پزشکان داوطلب حاضر در کاروان‌های سلامت با توجه به نیاز مردم این مناطق، از اهمیت بسیاری برخوردار و نیازمند توجه بیشتر و البته همراهی مسئولان و متولیان تامین سلامت مردم است و حال پزشکان کاروان‌های سلامت از ضرورت شکل‌گیری عزم ملی و مردمی در اجرای «نذر آب» می‌گویند: نکته مهمی که دکتر مهین صالح‌زاده مقدمی - پزشک همکار کاروان سلامت هلال‌احمر در سیستان و بلوچستان که نجات جان کودک ۱۱ ساله سیستانی که گرفتار شوک شده و به بیهوشی کامل رفته بود، با تلاش وی انجام شد به آن اشاره می‌کند.

دکتر صالح‌زاده به این موضوع اشاره می‌کند که شرایط مردم در استان سیستان و بلوچستان جدای از خشکسالی از نظر دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی نیز بسیار سخت و ناراحت‌کننده است، اما با همه دشواری‌های پیش‌رو مردم منطقه بسیار قانع و صبور هستند و لذا جا دارد تا هر آنچه در توان داریم برای کمک و خدمت به این مردم به کار بندیم.

وی می‌گوید: مردم منطقه نیاز بسیاری به بهره‌مندی از تخصص‌های مختلف پزشکی و درمانی و همچنین غذای سالم و ویتامین‌های مورد نیاز بدن دارند و در این زمینه سیستم تغذیه‌ای که هلال‌احمر در قالب بسته‌های غذایی به مردم ارائه می‌داد بسیار خوب بود اما نیاز منطقه بیشتر است و لذا باید تمامی دستگاه‌ ها و به‌خصوص همت مردم به کمک هلال‌احمر بیاید.

به گفته دکتر صالح‌زاده حرکت هلال‌احمر در طرح ملی «نذر آب» برای مردم منطقه بسیار ارزشمند و مفید و در اصل مرهمی است بر دردها و رنج‌های مردم منطقه و لذا باید همه دست به دست هم داده و برای ادامه پرشور این حرکت بسیج ملی شکل دهیم و قطعا این مهم با اطلاع‌رسانی گسترده محقق خواهد شد.

«سیستان و بلوچستان؛ با توجه به شرایط و امکانات، از همه استان‌های کشور متفاوت و متمایز است، مردم از شرایط زندگی و معیشت خاصی برخوردارند و از نظر بهداشت و درمان، دسترسی‌های بسیار محدودی به خدمات دارند و بسیاری از بیمارانی که ویزیت می‌شدند با وجود فاصله یک ساعت و نیمه از زاهدان، توان مراجعه به مراکز درمانی و از همه مهمتر تقبل هزینه‌های آن را ندارند.» اینها را دکتر ام‌البنین افروشته؛ متخصص داخلی و از پزشکان همراه کاروان سلامت استان آذربایجان شرقی می‌گوید.

وی معتقد است که در کنار ویزیت و ارائه خدمات سرپایی اگر امکان ارائه خدمات تخصصی و تشخیصی در حد گرافی‌های متوسط نیز فراهم شود، به تامین سلامت مردم منطقه بسیار کمک خواهد کرد و در این زمینه می‌توان در قالب طرح نذر آب، با بسیج تخصص‌های مختلف در تمامی حوزه ها از جمله آموزش، بهداشت، درمان و ... خدمات بسیار خوبی را به مردم منطقه ارائه کرد؛ چراکه کمترین کمک برای مردم منطقه همچون اجرای طرح‌های ملی مانند «نذر آب» بسیار راهگشا خواهد بود.

دکتر افروشته به نیاز جدی مردم استان به خدمات روانپزشکی و روانشناسی اشاره کرده و می‌گوید که به‌خصوص زنان و کودکان با توجه به شرایط خشکسالی منطقه از نظر روحی به خدمات روان‌درمانی بسیار احتیاج دارند و لذا باید تمامی متخصصان این حوزه را برای کمک به هموطنانمان فراخواند.

دکتر رامین غفاری نیز به عنوان دندانپزشک همراه تیم درمانی کاروان سلامت هلال‌احمر در سیستان و بلوچستان بوده و متاسف است از اینکه وضع بهداشت و سلامت دهان و دندان مردم منطقه مناسب نبوده و حتی به نیاز اولیه در این زمینه یعنی مسواک و خمیردندان دسترسی نداشتند.  لذا همه تلاش ما بر این بود تا علاوه بر ارائه خدمات درمانی تسکینی برای مردم؛ آموزش‌های لازم را به دهیاران ارائه دهیم تا کمکی به رعایت بهداشت و سلامت دهان و دندان مردم منطقه باشد.

وی به فقر بهداشت در روستاهای استان اشاره و بر این مهم تاکید می‌کند که باید همه نهادها و دستگاه‌های متولی در این زمینه همراه و همگام هلال‌احمر باشند، هر چند اجرای طرح ملی«نذر آب» گام مهمی در زمینه تامین آب آشامیدنی سالم، تغذیه و خدمات بهداشت و درمان است، اما باید سایر نهادهای متولی و مسئولان در این طرح با هلال‌احمر همراه و همگام شده و در سطحی گسترده‌تری خدمات لازم به هموطنان ارائه شود؛ چراکه اگر تیم‌های درمانی ماه‌ها در این مناطق ارائه خدمت کنند باز جای کار وجود دارد و لذا نیازمند عزمی ملی و جدی در تسکین دردها و سختی‌های مردم این مناطق هستیم.

دکتر عبدالناصر آریان - متخصص جراحی مغز و اعصاب هم از دیگر پزشکان حاضر در کاروان سلامت هلا‌ل احمر است که طرح نذر آب و کمک‌های هلال‌احمر به مردم مناطق درگیر خشکسالی را بسیار مفید و موثر می‌داند، اما معتقد است که باید عزم ملی برای ارائه خدمات به مردم این مناطق شکل بگیرد و کم کم دولت به سمت ارائه خدمات مستمر با فاصله ۲ تا ۳ ماه به مردم این مناطق حرکت کند و این خدمات به خصوص در پوشش هلال‌احمر که نهادی مردمی است و از اعتماد بیشتری در میان مردم برخوردار است؛ ارائه شود.

وی معتقد است که با ارائه این خدمات مردم امید به زندگی بیشتری برای ادامه این راه پیدا می‌کنند و متوجه می‌شوند که هموطنان و مسئولان و در اصل دولت به فکر آنهاست و در اصل تکرار دائم این حرکات و برنامه‌ها کمک موثری برای رفع بخش‌هایی از مشکلات مردم در مناطق درگیر خشکسالی خواهد بود.

پر واضح است که آنچه در این میان از اهمیت دو چندان برخوردار است و موجب تقویت و ادامه‌دار بودن طرح‌هایی چون «نذر آب» و نهادینه شدن آنها برای رفع مشکلات مردم مناطق محروم کشور می‌شود شکل‌گیری عزم ملی و مردمی برای ادامه راه است تا با جذب مشارکت‌های ملی و مردمی بتوان مرهمی بود بر دردهای مردم در مناطق کم‌برخوردار.

جریان راه اندازی کمپین نذر آب

در نذر آب وظایف کمیته امداد، بهزیستی و آب و فاضلاب را انجام نمی دهیمشهاب الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، در مورد فعالیت‌های سازمان جوانان در قالب طرح نذر آب اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از فعالیت‌های کانون‌های دانش‌آموزی و دانشجویی به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس در تابستان انجام نمی‌شود در طرح نذر آب حضور فیزیکی ما در منطقه کمتر بود و بیشتر تمرکز ما بر فعالیت پشت صحنه و حساس‌سازی و ترویج موضوع بود و این مسئله در اولویت فعالیت‌های ما قرار گرفت. ضمن اینکه چند استان ما نیز تیم‌های سحر خود را به منطقه اعزام کردند تا به صورت مکمل در کنار تیم‌های درمانی حمایت‌های روانی را هم انجام دهند. 

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر افزود: در تابستان بسیاری از اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی کانون‌ها برگزار می‌شود براین اساس تلاش شد که از ظرفیت آنها بهره برده و در اردوها، کارگاه‌ها و بحث‌های توجیهی را در مورد طرح نذر آب برگزار کردیم. برخی از اعضای سازمان جوانان نیز علاوه بر ایجاد کمپین‌ها و امضا کردن طومار و انجام برخی کارهای نمادین دیگر، سعی کردند با فعالیت در فضای مجازی و حضور در گردهمایی‌های مردمی مانند نماز جمعه به معرفی طرح بپردازند. ان‌شاء‌الله با شروع سال تحصیلی و آغاز فعالیت کانون‌ها، موج جدیدی از فعالیت‌ها در راستای جلب حمایت‌های مردمی و حساس‌سازی نسبت به موضوع خشکسالی و نذر آب انجام شود.

صابونچی با توضیح در مورد رویکرد  هلال احمر برای اجرای طرح نذر آب گفت: بعضی ها به اشتباه فکر می‌کنند که هلال احمر برای مبارزه با خشکسالی وارد شده و ممکن است انتقاد داشته باشند که چرا هلال احمر این کار را انجام می‌دهد و وظیفه‌اش چنین نیست. اما همان‌طور که ما وظیفه داریم از افرادی که در حوادثی مانند زلزله آسیب می‌بینند کمک کنیم، اینجا هم وضعیت خشکسالی موجب وارد شدن آسیب‌هایی به مردم شده و جمعیت ورود کرده است. معمولا عرف این بود که جمعیت هلال احمر در حوادثی که به صورت ناگهانی رخ می‌دهد ورود داشته باشد و شاید به این نگاه که در زمینه خشکسالی و رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان آن ورود کنیم نیز عادت نداشته باشیم.

رئیس سازمان جوانان در مورد اینکه آیا مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول و دولتی در راستای رسیدگی به وضعیت مردمی که از خشکسالی دچار آسیب شدند نمی‌تواند جزو وظایف جمعیت باشد گفت: ورود جمعیت هلال احمر به این موضوع در یک سطح کلان و حضور مدیران ارشد جمعیت در منطقه در راستای همین هدف بود که بتوان حساسیت بیشتری نسبت به موضوع ایجاد کرد و این وضعیت دیده بشود.

وی افزود: هلال احمر در حوادث نقش مقطعی دارد و قرار نیست وضایف کمیته امداد، بهزیستی و اداره آب و فاضلاب را انجام بدهد. بلکه دو وظیفه به عهده ما است اول اینکه در این شرایط به وجود آمده تا قبل از برطرف شدن کامل مسئله در حد ضرورت‌ها و برطرف کردن حد اقل‌ها ورود کنیم و هدف دیگر نیز این است که توجه ها به مسئله خشکسالی و وضعیتی که ایجاد کرده است جلب شود. بنابراین یکی از اهداف مهم ما نیز این است که حساس‌سازی انجام شود. این حساس‌سازی منجر می‌شود که اول آنهایی که می‌توانند کاری انجام دهند وارد شوند. اگر کسی توان انجام کمک مالی دارد این کار را کند و اگر فردی هم پزشک است در قالب تیم‌های درمانی خدمت کند. بخش دیگر هم این است که هشدار نسبت به بروز چنین شرایطی در جاهای دیگر که هنوز به مرز بحران نرسیده‌اند هشدار داده شود که می‌توانند چنین سرنوشتی داشته باشند و باید با کارهای آموزشی از بروز آن جلوگیری کرد.

 

  https://zistonline.com/vdcb50bz.rhbw9piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما