تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 78703
درحالیکه بر صرفه جویی آب آشامیدنی تاکید می‌شود، اما هر روز ده‌ها ساخت و ساز در کشور با مجوز انشعاب کارگاهی، از این آب استفاده می‌کنند.
آب شرب صرف ساخت‌ و سازهای شهری می‌شود
به گزارش زیست آنلاین،  ساختمانی را تخریب می کنند برای جلوگیری از گردو خاک اب می پاشند تا گردو خاک بلند نشود .ماسه ،سیمان و اب، مواد مورد نیاز برای شروع عملیات ساخت و ساز است .

البته ناگفته نماند قبل از تخریب، برق و گاز ساختمان قطع می شود. انشعاب اب از خانگی به کارگاهی تغییر می کند این یعنی دریافت هزینه ای چند برابر در قبال استفاده از آب شربی که با هزینه های زیاد تهیه می شود .

همه ما می دانیم که بحران آب سال هاست ایران را تهدید می کند وضعیتی که در نتیجه سوء مدیریت منابع آبی کشور، تشدید شده است.

بی توجهی به استفاده از آب آشامیدنی در ساخت و سازهای شهری موجب می شود روزانه ده ها هزار لیتر آب تصفیه شده کلرزده به خاطر آنکه بهای بیشتری برای نصب انشعاب آن پرداخت شده است به مصرف برسد.

ده ها و صدها طرح ساختمان سازی در شهرهای بزرگ اکنون در حال اجراست و به وضوح شاهد هستیم که برای ساخت این مجتمع ها و طرح های ساختمانی از آب آشامیدنی استفاده می شود.

کامیون ها و تانکرهای حامل بتن آماده هم که به محل پروژه ها می آیند بعد از تخلیه کامل بتن، مخزن و دستگاه ها را با شیلنگ متصل به کنتور آب آشامیدنی می شویند و آب دهی بتن های ریخته شده در محل دیواره ها نیز با همان شیلنگ متصل به کنتور انجام می شود.

وقتی از کارگران پروژه های ساختمانی درباره این موضوع سؤال کردیم تا مطمئن شویم گفتند: این آب از کنتور شهری است و نرخ آب با تعرفه آزاد محاسبه می شود.

ساخت و ساز با آب شرب

۹۰ درصد ساخت و سازها با آب شرب استبه سراغ پیمانکار ساختمان رفتیم و از هزینه انشعاب اب پرسیدیم که در جواب گفت : ما برای ساخت این ملک ۴ طبقه حدود ۲۸ میلیون تومان حق انشعاب اب را پرداخت کردیم و چون اجباری نیست ترجیح می دهیم از این اب شرب استفاده کنیم .

در شهر تهران و کلان شهرها روزانه تعداد زیادی پروانه ساختمانی دریافت می کنند این درحالی است که کمتر از ۱۰ درصد از اب تانکر برای ساخت و ساز استفاده می کنند .

به سراغ پروژه ی دیگری رفتیم که حدود هزار متر زیربنا داشت و کارگر انجا مشغول غرقاب زمین بود وارد گفتگو با وی شدیم به تانکرهای اب اشاره کرد و گفت : ما روزانه ۲ تانکر اب مصرف می کنیم و من یک ساعت پیش سطح را ابپاشی کردم تا مشکلی برای کیفیت ساختمان ایجاد نشود و دوباره باید سطح را پر از اب کنم .

پیمانکار پروژه درباره عدم استفاده از اب شرب برای ساخت و ساز گفت: هیچ منعی برای این کار وجود ندارد اما من به دلیل شخصی ،که در کشور با کمبود اب روبرو هستیم اقدام به استفاده از اب تانکر می کنم .

چرا از آب تانکر استفاده نمی‌شود؟چرا انبوه سازان که ده ها هزار لیتر آب برای احداث ساختمان مصرف می کنند از آب تانکر یا آب خاکستری برای احداث واحدهای خود استفاده نمی کنند؟

مدیر کل مقرارات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی می گوید: استفاده از اب شرب در ساخت و ساز بدلیل اینکه به کیفیت ساختمان اسیبی نمی زند هیچ منعی ندارد .

وی بیان کرد : در ویرایش های قبلی مقررات ملی ساختمان ،استفاده از اب شرب در بتن مجاز شمرده می شد اما در ویرایش جدید این بند حذف شد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو برای استفاده از اب شرب در ساخت و ساز اقدام به تغییر تعرفه می کند اما هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد.

هدر رفت آب

نرخ پایین است، استفاده از آب شرب به صرفه استمانی فر افزود : به نظر می رسد تعرفه ای که برای استفاده از آب شرب وضع می شود یک پنجم هزینه اب خانگی است و برای سازنده به صرفه است.

وی بیان کرد: تامین اب از تانکر به ازای هر متر مکعب ۱۵ هزار تومان ،هزینه استفاده از اب شرب به ازای هر متر مکعب ۳۵۰۰ تومان و هزینه استفاده از اب شرب خانگی به ازای هر متر مکعب ۳۰۰ تومان است .حالا با یک حساب سر انگشتی دلیل استفاده از اب شرب ازجانب سازندگان مشخص شد .

استفاده از آب شرب منع قانونی نداردمانی فر افزود : معمولا در ساخت و سازها از اب تانکر استفاده نمی شود زیرا سازندگان در انتخاب مختار هستند و منع قانونی ندارد.

وی افزود: به طور مثال در رانندگی شخص یا باید براساس قانون عمل کند و یا اینکه جریمه راپرداخت کند تصمیم با خود اوست. باید در زمینه استفاده از اب شرب نیز قانونی برای منع استفاده از اب شرب وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی متولی قانون گذاری در بخش اب شرب نیست .

هدر رفت آب در ساختمان سازی

هدررفت آب در پروژه های ساختمانی بالاستسلیمی فر کارشناس ارشد مهندسی ساختمان در این باره گفت: هدر رفت آب در طرح های ساختمانی بسیار بالاست و این درحالیست که در پروژه های ساختمانی باید از اب سالم استفاده شود این اب می تواند اب چاه ها ، رودها ، تانکرو یا اب خاکستری باشد.

وی افزود: در شرایط کنونی که با خشکسالی و کم آبی مواجه هستیم چرا باید از آب آشامیدنی در احداث بنا و ساختمان استفاده کنیم برخی از ساخت و سازها از تانکر استفاده می کنند این انبوه سازان بدلیل حس مسئولیت خود،این اقدام را انجام می دهند چون می دانند که تهیه اب شرب چه هزینه ای دارد و ترجیح می دهند با تانکر اقدام به ساخت و ساز کنند.
وی ادامه داد : در ساخت و ساز بعد از بتن ریزی باید به طور مرتب زمین غرقاب شود حالا اگر اب شرب باشد میزان بسیار زیادی اب شرب هدر می رود .

وی افزود: منعی برای احداث ساختمان با استفاده از اب شرب تعریف نشده است وتمام آب مصرفی کارهای ساختمانی از ابتدا تا اتمام فرآیند ساخت وساز از آب لوله کشی تأمین می شود و بخش عمده ای از این آب هنگام تولید بتن یا آب دادن به سقف ها و ستون ها به هدر می رود.

وی اضافه کرد: قیمت آب ارزان است و به راحتی در دسترس مردم قرارمی گیرد، هر چند شرکت های آب و فاضلاب و شهرداری ها تا پایان کار ساختمانی آب بهای مصرفی را با تعرفه های بیشتری محاسبه می کنند تا صاحب کار از مصرف زیاد آب خودداری کند اما این تعرفه ها نیز بازدارنده نیست.

وی بیان کرد: ما کمتر پروژه ای سراغ داریم که از آب آشامیدنی در احداث بنا استفاده نکند.

حال سوال اینجاست اگر منابع دیگری به جز آب نوشیدنی شهری برای احداث ساختمان در دسترس نیست ،آب فضای سبز شهری از کجا تامین می شود؟ مگر نه این است که شهرداری ها شبکه های توزیع آب برای آبیاری گل ها و باغچه ها دارند؟ حداقل می توان از این آب برای احداث ساختمان استفاده کرد.

نکته دوم این است که سازمان آب و فاضلاب چرا هیچ قانونی برای منع استفاده از اب شرب ندارد البته ناگفته نماند که با سازمان اب و فاضلاب تهران برای مصاحبه گفتگو کردیم که هیچ کدام از مدیران تمایلی برای مصاحبه نداشتند این یعنی هدر رفت اب تنها به بخش کشاورزی برنمی گرد باید برای استفاده از اب شرب در سایر بخش ها نیز قانونی وجود داشته باشد .

در همین راستا نیز، محمد رضا نجیمی، مدیر کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز، در رابطه با سابقه بحران آب در کشور گفته بود: اساسا زنگ خطر بحران آب از چند سال پیش درکشور به صدا درآمده بود و باتوجه به این امرلازم بود که مسوولان پیشترازاین درصدد راهکارهای اثربخش بازدارنده برای حل این معضل و به منظور بهینه سازی مصرف انرژی آب برمی آمدند.

تشویق به صرفه جویی آب بدون ارائه راهکاراوسپس به انتقاد از واکنش‌های هیجان زده مسئولان به جای استفاده از نسخه‌های کارشناسی درمقابل این مشکل اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه مسوولان فقط درحد حرف مردم را به صرفه جویی مصرف آب تشویق می کنند بدون اینکه راهی پیش پای آنها بگذ ارند.

مدیر کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز معضل هدررفت آب در ساختمانها را دوران ساخت ونیز بهره داری را نیز ناشی ازنبود ضابطه های صحیح برای صرفه جویی درمصرف آب ارزیابی می کند ومی افزاید: اکثرکلان شهرهایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند ،راسا وارد عمل شده اند وبرای صرفه جویی درمصرف آب چاره اندیشی های بومی درنظرگرفته اند.

این مقام مسئول درشهرداری شیراز براین باوراست که این شهرداری برای بهینه سازی مصرف انرژی درساختمانها یکسری راهکارها درنظرگرفته است و می‌گوید: به عنوان مثال در زمان تولید مسکن ،شهرداری استان فارس به منظورمدیریت کنترل ونظارت ساختمانها یسکری آیین نامه های موثربرای صرفه جویی درنظرگرفته است.

راهکارشیرازی ها برای صرفه جویی آب درساختمان‌هاوی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال درساختمان‌های این سیستم تاسیسات ولوله کشی به دوقسمت تقسیم می شود وازهمان ابتدا بااین تفکیک کمک شایانی به صرفه جویی مصرف آب می شود .

مدیر کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز همچنین راهکار دیگر برای بهینه سازی مصرف آب را در درحذف جدول از باغچه های منازل می داند و تاکید می کند: جداولی که دورتادور باغچه ها کشیده می شود باعث می شود که آبهای باران و یا آبی که برای شست وجوی حیاط منازل استفاده شود هدر رود ،بنابراین شهرداری در طراحی باغچه منازل اقدام به حذف این جدولها کرده است تا آبهای شست وشو و آب باران برای آبیاری مورد استفاده قرارگیرد.

نجیمی درهمین حال با مساله سفره های زیرزمینی نیز اشاره کرد وگفت: درگذشته های دور که خیاباهای جدول کشی وآسفالت نمی شد،آب های باران به درون زمین راه پیدا می کرد وبه عنوان سفره های زمینی ذخیره می شدو مورد استفاده قرار می گرفت اما درحال حاضرچنین امکانی وجود ندارد وآبهای سطحی باران هدرمی رود.

مدیر کنترل و نظارت ساختمان شهرداری شیراز افزود: بنابراین شهرداری شیراز برای جلوگیری از هدررفت آبهای سطحی راهکارهایی درنظرگرفته به طوری که این امکان فراهم شده است که آب باران از پشت بام حیات منازل به سمت سفره های زمینی هدایت شود واین امر خود یکی دیگرازمکانیزهای راهگشا برای بهینه سازی مصرف آب است که ازطریق طراحی صحیح ساختمانها این امکان میسر شده است.

فن آوری های مدرن ،پیشران بهینه سازی مصرف آبنجیمی براین باور است که فن آوری های نوین ساختمانی نقش بسیارشاخصی در صرفه جویی مصرف آب در دوران ساخت مسکن دارد او با بیان اینکه ساخت وسازهایی که از سازه های فلزی به جای بتن استفاده می شود درزمان ساخت آب کمتری مصرف می کنند می گوید: در روشهای سنتی ساخت مسکن استفاده از آب برای بتن ریزی بسیار بالا است اما درمقابل درصورتی که ازتکنولوژی جدید نظیربتن آماده استفاده شود هدرروی آب کاهش چشمگیری خواهد داشت.

او می گوید با توجه به اینکه برخی از مالکان برای رقیق کردن بتن آماده از آب استفاده می کنند ،شهرداری شیراز وارد عمل شده است و درقردادی که بین مالک وشرکت های ساخت بتن منعقد می شود ،الزام کرده که اگر نیاز به افزودنی بتن ایجاد شود،حتما می بایست در کارخانه این اقدام صورت گیرد./ خبرگزاری اقتصادی ایران

https://zistonline.com/vdcexf8f.jh8v7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما