تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 79132
تغییرات اقلیمی بر روی بهره وری ورویش جنگل تاثیر گذار است که این تغییر در رویش با تحت تاثیر قرار دادن دما، درجه حرارت و طول دوره رویشی صورتمی گیرد. علاوه بر آن باعث بروز خشکسالی، آتش سوزی و شیوع آفات و بیماری ها می شود.
اثرات سوء تغییرات اقلیمی بر جنگل‌ها
به گزارش زیست آنلاین، تغییرات اقلیمی یکی از مهمترین مباحث علمی حال حاضر دنیا می باشد. تغییرات اقلیمی در طول زمان بر روی شرایطزیستی و اکولوژیکی جوامع گیاهی تاثیر گذار است و با توجه به اهمیت توسعه پایدار لزوم توجه به آن و در نظر گرفتنارزیابی و ارائه راهکارهای سازگاری با این تغییرات و کاهش مخاطرات امری ضروری است. تغییرات اقلیمی بر روی بهره وری ورویش جنگل تاثیر گذار است که این تغییر در رویش با تحت تاثیر قرار دادن دما، درجه حرارت و طول دوره رویشی صورتمی گیرد. علاوه بر آن باعث بروز خشکسالی، آتش سوزی و شیوع آفات و بیماری ها می شود. عوامل متعددی بر بروز تغییراتاقلیمی موثر است که از ان جمله می توان به افزایش دی اکسید کربن جو و گازهای گلخانه ای، تغییرات کاربری اراضی ومصرف سوخت های فسیلی اشاره نمود. 

اثرات سوء تغییرات اقلیمی بر جنگل‌های آمازونمحققان با بررسی روی فرآیند رشد و گسترش بخش‌هایی از جنگل‌های استوایی دریافتند گرمای جهانی با تغییر در ساختار درختان همراه است و با از بین رفتن آن‌ها درختی جایگزین‌شان نمی‌شود.

با بالا رفتن دمای جهانی برخی از گونه‌های درختان با شرایط جدید سازگار نمی‌شوند. هرچند، برخی از گونه‌های درختی این قابلیت را دارند تا خود را با شرایط جدید سازگار کنند. به طور مثال، گونه‌هایی که بهتر می‌توانند در آب‌ و هوای خشک دوام داشته باشند بیشتر احتمال دارد در شرایط جدید سازگارتر شوند درحالیکه احتمال از بین رفتن درختان سازگار با آب و هوای مرطوب بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران

بررسی‌های انجام گرفته نشان داده‌ است در دهه‌های اخیر خشکسالی منطقه آمازون را فرا گرفته که پیامدهای جدی برای رشد و توسعه جنگل‌ها به دنبال داشته‌ است و باعث شده تعداد بیشتری از گونه‌هایی از درختان که در برابر خشکسالی آسیب‌پذیرند از بین بروند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، جنگل‌های استوایی آمازون یکی از حائز اهمیت‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین است به طوری که ۴۵ درصد تمامی جنگل‌های استوایی و ۴۰ درصد از تمامی کربن‌های ذخیره شده در پوشش گیاهی روی زمین را شامل می‌شود.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر جنگل

تاثیر تغییرات اقلیمی بر جنگل های مازندران مشهود استداریوش عبادی دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد در بخش محیط زیست استان مازندران، گفت: در مازندران با تغیر اقلیم و کاهش رطوبت، برخی گونه های گیاهی که نیاز بیشتری به رطوبت دارند حذف می شوند.

وی ادامه داد: با افزایش دما و تغییر اکوسیستم برخی گونه های گیاهی از نوک درختان دچار خشکی شده و یا پر برگ نشده اند و این روند در جنگل های مازندران در حال اتفاق افتادن است.

دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد در بخش محیط زیست استان مازندران گفت: برخی درختان جنگلی نیز به دلیل گرمای هوا و کاهش رطوبت نتوانسته اند به رشد طولی و حجمی مناسب برسند و این کاهش رشد درختان جنگلی در هر هکتار از جنگل قابل مشاهده است.

عبادی با اشاره به این تغییر اقلیم به اتفاق مهم دیگری هم اشاره و تصریح کرد: هجوم آفت ها و بیماری ها نیز از اتفاقات مهمی بوده که بر اثر تغییرات اقلیمی در جنگل های استان رخ داده است که درمانی هم برای آن وجود ندارد و موجب از بین رفتن برخی گونه ها و کاهش تنوع زیستی در جنگل ها خواهد شد.

این فعال محیط زیست استان ادامه داد: با کاهش گونه های گیاهی شاهد کاهش گونه های جانوری در جنگل ها خواهیم بود و جانورانی که زیستگاه  آنها از بین رفته باشد نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

تغییر اقلیم و گرمایش جهانی بر جنگل ها تاثیر گذارند

وی بدون اشاره به گونه خاصی از جانوری ادامه داد: کاهش زمان رویش گیاهان موجب کاهش میزان غذای جانوران شده و حیات تمامی جانوران بومی با خطر مواجه است.

عبادی تصریح کرد: برخلاف گونه های گیاهی که در صورت تغییر اقلیم و از بین رفتن گونه های بومی گونه های پست تر جایگزین می شوند در گونه های جانوری در صورت انقراض جایگزینی وجود ندارد و همانند ببر مازندران که به دلایلی همچون دام، انسان، چوپان و بهره برداران از جنگل امنیت این جانور از بین رفته و دیگر چیزی جایگزین نشده است.

دبیر علمی شبکه‌های مردم نهاد در بخش محیط زیست استان مازندران بیان کرد: اگر راش را از جنگل ها قطع کنیم به جای آن درختان پست تری همچون توسکا و یا خرمندی رویش خواهد کرد که ارزش اکوسیستمی و صنعتی کمتری نسبت به راش دارند و یا به جای انگیلی و زیلکی درختچه های ازگیل و تمشک و یا ولیک جایگزین خواهند شد که ارزش آنها نیز کمتر است.

وی ادامه داد: اگر به طبیعت مازندران فرصت بدهیم و دخالت هایی که انسان در راه سازی ها، توسعه شهری، جاده سازی و .... در جنگل ها وجود دارد را کم کنیم اکوسیستم مازندران می تواند خود را بازسازی کند.

عبادی در خصوص کاشت درختان سوزنی برگ در جنگل های مازندران نیز گفت: درختان برگ سوزنی بومی جنگل های شمال نیستند و به دلیل اینکه نسبت به کم آبی مقاوم تر هستند در جنگل های شمال کاشته شده است.

وی افزود: درختان پهن برگ نیاز به آبیاری زیادی دارند و این امکان در جنگل ها وجود ندارد و به آنها درختان پیش آهنگ اطلاق می شود و این درختان می توانند با ایجاد سایه درختچه های همچون ازگیل و ولیک رشد کنند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: در سایه این درختچه ها نیز دانه های درختان اصلی و بومی جنگل های شمال در خاک و فضای مناسب در یک دوره حدود ۱۰۰ ساله دوباره رویش خواهند کرد و باز سازی می شوند.

 

https://zistonline.com/vdcb58bz.rhb9fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما