تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 79261
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند گفت: نیروگاه شازند درمواقع اضطرار ناچار به استفاده از سوخت مازوت است و در زمان قطع گاز چاره‌ای جز استفاده از مازوت ندارد، چون نمی‌توان کار را تعطیل کرد.
استفاده نیروگاه شازند از مازوت  در مواقع اضطرار
به گزارش زیست آنلاین، حمیدرضا بادرستانی  در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۹۹ درصد سوخت نیروگاه شازند گاز بوده و به دلیلی بروز مشکل، سه روز از روز‌های هفته گذشته از مازوت در حدود ۵۰ درصد استفاده شده است.

مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند گفت: این نیروگاه نقش بسیار مهم و حیاتی را در تولید برق کشور دارد؛ بنابراین در زمان قطع گاز دو راه حل بیشتر وجود ندارد یکی اینکه واحد را خاموش کنیم که برای این اقدام باید از تهران اجازه گرفته شود و راه حل دوم سوزاندن مازوت است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اجازه خروج از روند کار را نداشتیم و یک واحد نیز از مدار خارج بوده، ۵۰ درصد سوخت گاز نیروگاه را از مازوت استفاده کردیم این در حالی است که در پنج سال گذشته ۹۸ درصد سوخت نیروگاه گاز بوده است.

مدیرعامل نیروگاه شازند توضیح داد: امسال نیز تمام تلاش ما این بوده که سوخت نیروگاه گاز باشد و خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون ۹۹درصد سوخت گاز بوده و در این زمینه شرکت گاز همکاری و تعامل بسیار خوبی با ما داشته است.

بادرستانی خاطر نشان کرد: مصرف مازوت برای خود نیروگاه نیز مقرون به صرفه نیست، زیرا سه تا چهار برابر سوخت گاز هزینه دارد. همچنین راندمان کار را پایین می‌آورد و مهم‌تر از همه اینکه تاسیسات نیروگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت شهر اراک و آلودگی هوا ما نیز تمایلی به استفاده از سوخت مازوت نداریم و بیشتر اقدامات فنی که قرار است انجام دهیم را در زمستان در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل نیروگاه شازند افزود: سلامت شهروندان برای ما نیز دارای اهمیت است به همین منظور تلاش می‌کنیم تا کمترین میزان آلودگی را با عدم استفاده از سوخت مازوت برای شهر اراک و شهروندان داشته باشیم.

مازوت چیست؟«نفت کوره» یا «مازوت» یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل تصفیه نفت خام پس از اتر و بنزین و نفت چراغ به‌دست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام «نفت سیاه» نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزل و برخی نیروگاه‌ها است. مازوت یا نفت کوره، از نامرغوب‌ترین سوخت‌های حاصل از هیدروکربن‌های نفتی است.

بیشتر بخوانید: پرداخت سیزده میلیارد دلار یارانه سوخت برای تولید برق در کشورسوخت مازوت

انواع نفت کوره تولیدی در ایرانبه گزارش شرکت ملی پخش و پالایش، مازوت که به نام نفت کوره معروف است در ۳ نوع مختلف در ایران تولید می‌شود؛ نخست نفت کوره ۱۸۰ و ۲۳۰ که متشکل از برش‌های سنگین‌تر از نفت‌گاز است و ترکیبات تشکیل‌دهنده آن به‌طور عمده، هیدروکربورهای سنگین موجود در باقی‌مانده تقطیر نفت خام هستند که بر حسب مورد مصرف، با استفاده از برش‌های سبک نفتی تنظیم گرانروی شده و به عنوان سوخت سنگین مورد مصرف دیزل‌های ثابت و متحرک و صنایعی که مشعل طراحی شده برای سیستم احتراق آنان قابلیت مصرف این فرآورده را داشته باشد، قرار می‌گیرد. 
دوم؛ نفت کوره ۲۸۰ و ۳۸۰ که حاصل باقی‌مانده برج‌های تقطیر است که با استفاده از برش‌های سبک‌تر تنظیم گرانروی شده و به‌عنوان سوخت عرضه می‌شود. درجه اخیر با درصد ترکیبات خود، ارزش حرارتی مناسبی به سوخت می‌بخشد. مقدار فلزات موجود در این نوع مازوت، در سیستم‌های مصرف‌کننده ایجاد اشکال نمی‌کند، از این‌رو از آن به‌عنوان سوخت در صنایع و نیروگاه‌هایی که در سیستم احتراق آنها نفت کوره متوسط مصرف می‌شود، استفاده می‌شود. 
سوم؛ نفت کوره سنگین، باقی‌مانده سنگین حاصل از تقطیر نفت خام در برج‌های تقطیر است که به‌طور عمده نیازی به اختلاط با فرآورده‌های سبک، به منظور تنظیم گرانروی نداشته و مستقیم قابل عرضه است. درصد گوگرد مناسب و ارزش حرارتی خوب، از ویژگی‌های این سوخت است. کاربرد نفت کوره سنگین در صنایع و نیروگاه‌هایی است که در سیستم سوختی آنها، سوخت سنگین استفاده می‌شود.

گاز جایگزین مناسب مازوت شدبا وجود ممنوعیت استفاده از سوخت آلاینده مازوت، از سال ۹۲ نیروگاه حرارتی بعثت در جنوب تهران، همچنان با سوخت آلاینده مازوت کار می‌کند. در این نیروگاه نه‌تنها در فصل‌های گرم، حتی در زمستان نیز استفاده از مازوت به دلیل شدت آلایندگی آن ممنوع شده بود. بر این اساس در پاییز سال گذشته محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران به ایسنا گفته بود: با پیگیری‌های اداره کل محیط‌زیست استان تهران و هماهنگی وزارت نفت، قوه قضاییه و شرکت ملی گاز مقرر شد نیروگاه بعثت تنها از سوخت گاز استفاده کرده و استفاده از سوخت مازوت از سوی آن ممنوع شد. سعید متصدی، یکی از معاونان همین سازمان، در دی سال گذشته گفته بود؛ در حالی که بیش از ۹۰درصد نیروگاه‌های ایران می‌توانند از گاز برای تولید برق استفاده کنند، اما به‌دلیل کمبود آن از مازوت استفاده می‌شود. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان البرز با بیان اینکه پاییز امسال مصرف نیروگاه منتظر قائم از نفت‌گاز ۴۸میلیون لیتر بوده که نسبت به پاییز سال قبل ۶۱درصد کاهش داشته و مصرف نفت کوره نیروگاه نیز صفر است، گفت: در مجموع مصرف نفت کوره و نفت‌گاز نیروگاه منتظر قائم کرج در ۳ماه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال۹۳ کاهش ۸۲درصدی داشته است. به گزارش کرج رسا، ابراهیم توسلی گفت: بیشترین کاهش مصرف سوخت در ۳ماه سوم سال ۹۴ ناشی از کاهش مصرف نفت‌گاز و نفت کوره بخش‌های مختلف به‌ویژه مصرف نیروگاه منتظرقائم به علت جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در راستای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر بوده است. از طرفی به گفته رییس فراکسیون حمایت از محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی مازوت مصرف شده در نیروگاه‌های اطراف تهران از عوامل آلودگی هوای تهران است. مازوت با وجود اینکه جزو راحت‌ترین مواد به‌دست آمده از نفت خام است اما از آلاینده‌ترین مواد استحصالی نفت است و به گفته بسیاری از کارشناسان صرفه اقتصادی در بازار آشفته نفت ندارد.

بیشتر بخوانید: استفاده از مازوت در پتروشیمی ها و نیروگاه ها تا سال آینده متوقف می شودمصرف مازوتروند کاهشی مصرف مازوت آیت جوشن، رییس هیات‌مدیره پالایش نفت تبریز درباره نوع مازوت تولیدی ایران به صمت گفت: به‌طور متوسط ۳۶درصد از تقطیر نفت خام به مازوت تبدیل شده که با ۳ نوع تولید می‌شود که گرید ۳۸۰ و ۲۸۰ سنتی استاک در ۱۰۰درجه سانتی‌گراد دارد که به‌طور عمده صادراتی است و به قیمت۱۳۰ دلار در هر تن به فروش می‌رسد. 
به گزارش شانا، عباس کاظمی در اصفهان از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران ژاپنی و کره‌جنوبی برای مشارکت در طرح‌های کاهش تولید مازوت پالایشگاه‌های ایران خبر داد. کاظمی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، دولت پالایشگاه‌های نفت کشور را مکلف کرده تا سالی ۲درصد تولید مازوت خود را کاهش دهند، تاکید کرد: از ۷۰میلیون لیتر مازوت تولیدی کشور هم‌اکنون تنها ۱۰میلیون لیتر آن در داخل کشور استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان تولید مازوت در کشور به صفر می‌رسد، گفت: با توجه به ورود انرژی‌های جدید در آینده، بازاری برای این فرآورده نفتی وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم گشایش مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته به سمت اقتصاد سبز در حال حرکت هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ایران اتکای زیادی به نفت دارد باید برای ارتقای فناوری‌های زیست‌محیطی در این صنعت تلاش کرد. به گفته وی در اجلاس کاپ ۲۱ در پاریس برای کاهش آلودگی هوا، ۱۹۵ کشور دنیا به‌دلیل تهدید کره زمین مذاکرات طولانی و فنی داشتند و سرانجام برای کاهش گازهای گلخانه‌ای توافق کردند. با این تحرکات از سوی سازمان‌های وابسته به وزارت نفت به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور انتظار کاهش آلودگی هوا با کاهش تولید مازوت و جایگزینی آن با سوخت‌های پاک تا اندازه‌ای محقق شود. اینکه قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه مصرف مازوت در ایران به صفر برسد چه از نظر زیست‌محیطی و چه از نظر اقتصادی که پالایش محصولاتی چون مازوت که هزینه‌های جانبی آن بیش از درآمدی است که از صادرات نصیب تولیدکننده می‌شود، کار پسندیده‌ای است که مانع هدررفت منابع کشور می‌شود.

 

https://zistonline.com/vdcezw8f.jh8opi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما