تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79325
به نظر می رسد برای نجات کشور از بحران کم آبی باید مدیریت منابع آبی در جهات مختلف مانند بازیافت پساب ها مورد توجه مسئولان در سطح کلان و استان ها قرار گیرد.
تصفیه پساب آلوده به کمک فیلتر دانش‌بنیان
به گزارش زیست آنلاین، در زمان حاضر به جز خشکسالی و خروج آب از مرزها یا شور شدن آب موضوع دیگر به فعالیت‌های مختلف انسان مربوط می شود که به طور مستقیم با ریختن فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، پساب‌های کشاورزی و انواع زباله به رودخانه، دریاچه‌ها و دریاها و غیرمستقیم از طریق فعالیت‌های صنعتی آلوده کننده هوا که منجر به بارش باران‌های اسیدی خواهند شد، منابع آبی آلوده می‌شود.

از طرف دیگر، آب‌های زیر زمینی نیز علاوه بر برداشت‌های بی‌رویه از طرق مختلفی مثل نشت نفت و بنزین از مخازن زیر زمینی، نفوذ شیرابه زباله در مکان‌های جمع آوری زباله، نفوذ باقیمانده کودها و سموم کشاورزی همراه با آب آبیاری زمین‌های کشاورزی و نفوذ فاضلاب‌های خانگی تهدید و آلوده می‌شوند و زندگی انسان‌ها و دیگر جانداران را به خطر می‌اندازند.

با این حال اکنون به نظر می رسد برای نجات کشور از بحران کم آبی باید مدیریت منابع آبی در جهات مختلف مانند بازیافت پساب ها مورد توجه مسئولان در سطح کلان و استان ها قرار گیرد.

یکی از طرح های عمده برای مدیریت منابع آب در واقع بازگشت پساب های تصفیه شده به چرخه بخش های کشاورزی و صنعت در کشور است که هرچند پروژه هایی در این زمینه اجرا شده اما گسترش آنها ضروری است.

روزانه بخش عمده ای از آبها در قالب مصارف شهری و صنعتی به پساب تبدیل می شود که اگر به درستی مدیریت شود این پساب ها به کشاورزی و صنعت حیاتی دوباره خواهند بخشید.

در راستای تصفیه پساب های آلوده، یکی از شرکت های دانش بنیان موفق به ساخت فیلترهای تصفیه کننده آب و پساب آلوده به ترکیبات سمی شده است.

بیشتر بخوانید: تصفیه آب با نانوماده جدیدتصفیه-آب

تصفیه پساب آلوده به کمک فیلتر دانش‌ بنیانبر اساس این گزارش، ترکیبات شیمیایی به طور ناخواسته در زندگی افراد تاثیرگذار هستند ترکیباتی که از منابع طبیعی به دست می آیند و سبب ایجاد خطرات جدی می‌شوند؛ با توجه به بحران کم آبی موضوع آلودگی آب و پساب آن اهمیت بسیاری دارد اما باید به کمک روش های مناسب آب و پساب آلوده به مواد سمی را تصفیه کرد.

از این رو، این شرکت دانش بنیان فیلترهای جدیدی را ساخته است که تا ۹۹ درصد آلاینده‌ها را تصفیه می‌کند و به فضای بسیار کمی احتیاج دارد همچنین با کمترین هزینه می‌تواند انواع آبها و پساب های آلوده به ترکیبات سمی را مورد تصفیه قرار دهد.

این فیلترهای جدید با قابلیت های زیادی که دارد، برای بهبود سلامت مردم ساخته شده‌اند و و با تصفیه پساب ها، سلامت افراد را تضمین می‌کنند.

تصفیه پساب آلوده

تصفیه پساب های آلوده به مواد نفتی، با استفاده از کشت ریزجلبکاستعداد گونه هایی از ریزجلبک به عنوان ابزار زیستی تصفیه فاضلاب و تولید انرژی های تجدیدپذیر از منظر اقتصادی قابل توجه است. در این مطالعه، یک فرآیند تصفیه فاضلاب با استفاده از جدایه بومی ریزجلبک Dunaliella sp. ، جهت مدیریت پسابهای صنعتی حاصل فعالیت های انکشاف و پالایش نفت، طراحی شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، پیاده سازی این فرایند بر روی فاضلاب آب تولیدی، حضور آلاینده های نیتراته (۶۵ درصد)، فسفاته (۴۰ درصد) وسولفاته (۳۰ درصد) را به طور معنی داری کاهش داد. حذف این منابع غذایی از آب تولیدی در نهایت به افزایش ۱۲۰ درصدی و ۶۵ درصدی عملکرد تولید زیست توده ومحتوی چربی سلولهای جلبک نسبت به شرایط شاهد منجر شد.سویه جلبک دریایی مورد مطالعه، نوسانات شوری موجود در آب تولیدی را به خوبی تحمل کرده و قابلیت بالایی را درجذب و مصرف مواد مغذی نشان داد، به نحوی که رشد سلولهای جلبک، سختی پساب استحصال شده را نیز به خوبی کاهش داد. میزان جذب زیستی آلاینده های سمی فلزات سنگین به ترتیب برای دو فلز نیکل و روی، به طور متوسط حدود ۹۰ و ۸۰ درصد به دست آمد.

 

 

https://zistonline.com/vdcftmde.w6d10agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما