تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79327
می دانیم که اگر آلودگی هوا خیلی شدید باشد، به سختی می توان از اثرات سوء آن در امان ماند، البته اثرات این آلودگی ها را می توان با مصرف بعضی از غذاها کمتر کرد.
کاهش اثرات آلودگی هوا با مصرف مواد غذایی ارگانیک
به گزارش زیست آنلاین، آلودگی هوا باعث بروز علائم آزار دهنده ای در ما می شود که بسته به شرایط جسمی و توان هرکس می تواند متفاوت باشد، اما در هر صورت خوشایند هیچ کس نیست. این علائم می توانند خود را به صورت موارد زیر نشان دهند:

خشکی مجاری تنفسیغلیظ شدن ترشحاتتجمع دود، گرد و غبار و ترشحات مخاطی در دستگاه تنفس فوقانی و ریه هااحساس خلط پشت حلقسرفه های خشکعدم دفع خلطیسر درد و سوزش چشم

بیشتر بخوانید: خسارت‌های اقتصادی آلودگی هوای تهران راهکارهای اولیه پیشگیری:استفاده از شیر گرم در ساعات اولیه صبحمصرف کاهو با حجم زیاد در ساعات عصرمصرف دانه میوه به (به دانه) به صورت لعاببخور آب در ساعات پایانی شباضافه کردن آلوبخارا، رب انار و آبغوره به سوپ ها و غذاهااستفاده از سوپ شلغم، چغندر، کرفس، هویج، کدو مسمارعایت این موارد می تواند شرایط را برای دفع سموم و آلاینده هایی که از طریق هوا وارد بدن شده اند، فراهم کند.



بیشتر بخوانید: اقدامات لازم برای اجرای طرح کاهش آلودگی هواچگونه از خود در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم؟۵ ماده غذایی مناسب در برابر آلودگی ها عبارتند از:

۱- بروکلی: طبق نتایج واصله از چندین تحقیق انجام شده، بروکلی غذای شماره‌ی یک برای مبارزه با سموم خطرناک است که ما از طریق تنفس جذب می‌کنیم. مادامی که شما این سبزی فوق‌العاده را به طور منظم مصرف می‌کنید، شکل مصرف آن مهم نیست. طبق نتیجه‌ی یکی از تحقیقات انجام شده در یکی از آلوده‌ترین شهرهای چین (استان جیانگسو)، نوشیدن یک لیوان آب بروکلی با آب آناناس و لیموترش میزان دفع آلاینده‌های خطرناک کارسینوژنی را از بدن به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. بروکلی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است که می‌توان در بازار یافت و آماده‌کردن و طبخ آن آسان است.

۲- زنجبیل: اگر طعم تند و تیز زنجبیل را دوست دارید، حتما باید آنرا به طور منظم به غذا و نوشیدنی‌هایتان اضافه کنید. می‌توانید از زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل استفاده کنید. هر دوی آنها سرشار از عناصر ضد التهابی هستند. علاوه بر آن، زنجبیل یک آداپتوژن (سازش زا= این اصطلاح برای بیان گروهی از گیاهان به کار می رود که برای تسکین استرس مفید هستند.)  طبیعی است، بنابراین کمک می‌کند تا سیستم آدرنال سالم باشد و توانایی طبیعی شما را بالا برده تا بتوانید در مقابل استرس‌های مختلف و آلودگی مقاوم باشید.

۳- مواد غذایی سرشار از منیزیم: منیزیم یکی از مواد معدنی است که سیستم دفاعی طبیعی شما را تقویت کرده و لوله‌های تنفسی را آرام می‌کند. لذیذترین مواد غذایی از این گروه حتما مغزها هستند نظیر بادام و غیره ... اما همچنین بسیاری از دانه‌ها و مغزها و حبوبات حاوی میزان بالایی از این ماده‌ی معدنی است.

۴- تخم‌کتان: اسیدهای چرب امگا ۳ شما را در برابر آلاینده‌های هوا محافظت می‌کند و بدن شما را سالم می‌سازد. بهترین منبع این گیاه تخم کتان است. شما می‌توانید آنها را به هر شکلی مصرف کنید حتی اگر دارید رژیم لاغری می‌گیرید.

۵- مواد غذایی سرشار از ویتامین C: ویتامین C در واقع بهترین آنتی اکسیدان برای مبارزه با اثرات مخرب آلودگی هواست. می‌توانید این ویتامین را در شماری از مواد غذایی بیابید. بهترین منابع این ویتامین فلفل دلمه‌ای، کلم کالی، کیوی، توت‌ها، مرکبات، ‌گوجه فرنگی و نخود و لوبیا منابع انواع کلم، آناناس است.



همچنین، ویتامین ها می توانند اثرات مسموم کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند.

ویتامین E در روغن های گیاهی ارگانیک، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم و سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم، کاهو وهمچنین فلفل وجود دارد.

منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه تان باشند.

علاوه بر این ویتامین ها، مصرف غذاهایی را توصیه می کنند که حاوی آنتی اکسیدان های سلنیوم و بتاکاروتن هستند.

سلنیوم را هم می توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس دار پیدا کنید.

شیر و لبنیات (در صورت خالص و سالم بودن) به خصوص پنیر (پنیرخانگی) و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند  می توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند.

در کنار این ها باید یادتان باشد که مصرف تنقلات بی ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار، به  دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند.

موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن موادافزودنی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان زا هستند، مصرف آنها برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند، اثرات سوء چندین برابر دارد.

همچنین باید در نظر داشته باشیم سبزیجات و صیفی جات اگر مملو از کودهای شیمیایی و سموم باشند کمکی به دفع سموم ناشی از آلودگی هوا نمی کنند.

منابع غذاهای ارگانیکبیشتر بخوانید: مواد غذایی ارگانیک چه نوع موادی هستند؟به گزارش همشهری آنلاین،  امروزه در بازار نام محصولات ارگانیک را می‌شنویم در حالی که ممکن است ندانیم دقیقاً این اصطلاح به چه معناست و منظور از غذاهای ارگانیک چیست؟ اگرچه این سه اصطلاح اغلب در بازار یا در متون مختلف به جای هم به کار می‌روند، اما از نظر معنایی کاملاً با هم تفاوت دارند.



غذای ارگانیک، سالم یا طبیعیآیا غذاهای ارگانیک با غذاهای طبیعی یا غذاهای سالم یکی هستند؟ معنای هر کدام از این اصطلاحات چیست؟ از کدام دسته بیشتر مصرف کنیم؟ آیا لازم است یکی یا دو دسته از این نوع غذاها را از رژیم غذایی‌مان حذف یا به آن اضافه کنیم؟ مزه خوراکی یا غذا در انتخاب هر کدام از این‌ها اثر می‌گذارد؟ کدام خوشمزه‌ترند؟

تعریف غذاهای ارگانیکغذاهای ارگانیک بدون افزودن کودهای شیمیایی مصنوعی، حشره‌کش و آفت‌کش‌ها رشد کرده و پرورش داده می‌شوند و به بازار راه می‌یابند. حتماً می‌پرسید اگر این اصطلاح را درباره گوشت‌ها به کار ببریم به چه معناست؟ این اصطلاح اگر درباره گوشت‌ها یا تخم مرغ و محصولات لبنی به کار برود در شرایطی است که این محصولات از حیواناتی تهیه شود که از غذاهای طبیعی تغذیه کرده‌اند و در تولید غذای این حیوانات نیز از کودهای شیمیایی مصنوعی استفاده نشده باشد و نیز به این حیوانات، هورمون‌های مختلف و نیز آنتی‌بیوتیک تزریق نشود؛ لذا محصولات تولید شده از آن‌ها نیز کاملاً ارگانیک خواهد بود.

غذاهای طبیعیغذاهای طبیعی، به مواد غذایی اطلاق می‌شود که بدون افزودنی‌های سنتز شده یا افزودنی‌های مصنوعی یا به طور کلی بدون افزودنی تولید می‌شوند.

غذاهای سالمغذاهای سالم، نیز اصطلاحی عام است که ممکن است به غذاها یا خوراکی‌های طبیعی، یا ارگانیک یا غذاهای معمولی اطلاق شود که فرآوری کمتری در تهیه آن‌ها صورت گرفته است. نمونه‌ای از غذاهای سالم، آرد کامل است که از آسیاب کردن دانه‌های کامل غلات به همراه سبوس آن‌ها به دست می‌آید.

 :بیشتر بخوانیدتجارت سلامت با تولید مواد غذایی ارگانیکآیا غذاهای ارگانیک نسبت به سایر خوراکی ها مواد مغذی تری دارند؟اگرچه برخی ادعا می‌کنند که غذاهای ارگانیک تمرکز بیشتری بر برخی ریزمغذی‌ها دارند، یا به عبارت دیگر از این نظر غنی‌ترند؛ اما لازم است بدانیم که این ادعا تا به حال اثبات نشده است و در نتیجه‌ی پژوهش‌های انجام شده در این زمینه، اتفاق نظر وجود ندارد. محتوای غذای خوراکی نیز بستگی به این دارد که چه زمانی این غذاها از زمین جمع آوری و محصول چیده و سپس فرآوری شده است.

همچنین تازگی این محصولات در میزان مواد مغذی آن اثر می‌گذارد. غیر از این موارد، شواهد دیگری درباره این که غذاهای ارگانیک یا طبیعی یا سالم، مزه بهتری نسبت به دیگری دارند، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: رژیم "ارگانیک" بگیرید تا سموم بدنتان دفع شود آنچه مسلم است این است که مزه خوراکی‌های گیاهی بستگی به ژنتیک گیاه دارد و شاهدی ثابت کننده اینکه این محصول به صورت ارگانیک یا معمولی رشد یافته است وجود ندارد. هلو یا گوجه‌ای که در هنگام کال بودن میوه از گیاه چیده شده است، هرگز مزه کامل یک میوه رسیده را نخواهد داشت، نسبت به زمانی که آن را روی درخت یا بوته تا زمان رسیدن میوه و شیرینی آن نگه می‌دارند.



اگرچه نوع کود به کار رفته در تولید یک محصول در مزه آن اثری نمی‌گذارد، اما قطعاً بر محیط اثرگذار است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که قیمت بیشتری در ازای دریافت غذای ارگانیک بپردازند؛ چون محصول مورد نظرشان باعث آسیب به محیط زیست از طریق آفت کش‌ها و حشره‌کش‌ها و علف‌کش‌ها خواهد شد. اما در تولید خوراکی‌های ارگانیک از کمپوست برای کمک به غنای خاک برای بازیابی توان آن استفاده می‌شود بنابراین آسیب آن به محیط زیست به اندازه کود شیمیایی نیست. اگرچه لازم است بدانید که غذاهای ارگانیک با وجودی که در محیط ارگانیک تولید می‌شود اما در زمان حمل از زمین به سمت کارگاه بسته بندی و بازار تا رسیدن به دست مشتری از آلودگی مصون نیستند.

منبع: https://foodtolive.com/healthy-blog/foods-protect-effects-air-pollution/

https://zistonline.com/vdchqxnq.23nwidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما