تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 79418
با توجه به کاربردهای مفید پهپادها در رفع نیازهای مختلف بشر، روز به روز بر اهمیت این ابزار تکنولوژی افزوده می‌شود. شرکت‌های بسیاری در حال توسعه‌ی مدل‌های مختلف پهپادها هستند تا از این طریق کاربردهای آن را در زندگی انسان‌ها افزایش دهند.
پهپادها چه کاربردهایی در علوم جنگل دارند؟
به گزارش زیست آنلاین، واژه "پهپاد"‌ مخفف "پرنده هدایت پذیر از دور" است که برای هواپیماهای بدون سرنشین تعریف شده و از حروف اول کلمات مذکور ساخته شده است. امروزه پهپادها به بحث داغ حوزه فناوری تبدیل شده‌اند و شرکت‌های مختلفی در حال کار بر روی این ابزار تکنولوژی هستند. برخی شرکت‌ها در صدد هستند تا روی کنترل و بهبود سیستم ناوبری این ابزارهای مفید کار کنند و برخی دیگر نیز ایده‌های جدیدی برای کاربردهای بیشتر آن در سر دارند.

با توجه به کاربردهای مفید پهپادها در رفع نیازهای مختلف بشر، روز به روز بر اهمیت این ابزار تکنولوژی افزوده می‌شود. شرکت‌های بسیاری در حال توسعه‌ی مدل‌های مختلف پهپادها هستند تا از این طریق کاربردهای آن را در زندگی انسان‌ها افزایش دهند.

واژه "پهپاد"‌ مخفف "پرنده هدایت پذیر از دور

 ۱۴ کاربرد پهپادها را در علوم جنگل ۱. نقشه‌برداری از جنگل و تنوع زیستیپهپادها می‌تواند در نقشه‌برداری از جنگل مورد استفاده قرار گیرد و این امر قبلا ً در مکان‌هایی مانند اندونزی انجام شده‌است . یک هواپیمای بدون خلبان برای پرواز بر فراز یک منطقه جنگلی آماده شده بود که می تواند اطلاعاتی مانند وسعت جنگل را جمع آوری کرده و سایر اطلاعات مرتبط از جمله فعالیت‌های انسانی در اطراف جنگل را نشان دهد.

۲- کسب اطلاعات دقیق و مدیریت بهتر جنگلپارامترهای مختلف مربوط به جنگل‌ها از قبیل میزان پوشش تاج پوشش، تعداد درختان و برآورد حجم نیز می‌تواند به طور موثر از طریق استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به دست آید . این اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین معمولا ً دقیق هستند و می‌توانند به تصمیم‌گیری سریع و بهتر در برابر روش‌های بیانجامد.

۳. نقشه برداری از گپ ها و حفره های تاج پوششاختلالات جنگل عمدتا ً ناشی از باد و برف است و اینها تاثیر مستقیمی بر بهره‌وری جنگل دارند . این نیز بر بازسازی تاثیر می‌گذارد . تصاویر ماهواره‌ای در ابتدا برای دستیابی به این نوع داده‌ها از طریق بررسی تاج پوشش به کار گرفته شد ، اما اطلاعات، دقیق نبود . با این حال ، این موضوع با معرفی پهپادها تغییر کرده و بهتر شده است.

۴. اندازه‌گیری تاج پوشش جنگل و دیگر ویژگی‌های مهمارتفاع تاج پوشش و دیگر ویژگی‌های آن برخی از بهترین ویژگی‌های جنگلی است که توسط متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این داده‌ها باید به دقت و به لطف تکنولوژی LiDAR که اکنون می‌تواند بر روی هواپیماهای بدون سرنشین سوار شود، به دقت و به طور موثر به دست آید.

۵. دستیابی به اطلاعات جنگلهم اکنون می‌توان از پهپادها برای ثبت داده‌های مهم جنگل مانند عمق برف در جنگل، ویژگی‌های تاج پوشش و میزان ذخیره‌سازی کربن در جنگل استفاده کرد. این اطلاعات نه تنها به پژوهشگران جنگل بلکه برای کشاورزان جنگلی نیز مهم است.

۶. نقشه‌برداری سه‌بعدی برای ذخیره‌سازی کربندر گذشته ، اندازه‌گیری میزان ذخیره کربن در زیست توده بسیار گران و بسیار گران بوده‌است. اما با توجه به معرفی تکنولوژی پهپاد، امروزه سنجش از راه دور می‌تواند برای به دست آوردن نقشه  از ذخیره‌سازی کربن در درون جنگل‌ها به کار رود.

احیای جنگل با پهباد

۷. احیای جنگل های سوختهپس از خاموش شدن آتش، آتش‌سوزی‌های شدید باعث آسیب گسترده به زمین و خاک می‌شوند. روند بازسازی زمین چیزی است که سال‌ها طول می‌کشد زیرا نیازمند بررسی زمین‌های گسترده و کاشت درخت است که می‌تواند سال‌ها طول بکشد. پهپادها می‌توانند برای انجام این بررسی‌ها به سرعت و کاهش هزینه و زمان احیای زمین مورد استفاده قرار گیرد.

۸. کاشت درخت با هواپیماهای بدون سرنشینکاشت درختان در یک ناحیه جنگلی کار آسانی نیست. زمین اغلب به طور مساوی توزیع نمی‌شود و گاهی غیرقابل‌دسترس است. پهپاد می‌تواند برای توزیع نهال در این مناطق به روش سریع و کارآمد و اطمینان از کاشت درختان به کار رود.

۹. حفظ جنگل‌های بارانیپهپادها در حال حاضر برای انجام بررسی‌های هوایی از جنگل‌های بارانی به منظور تعیین اینکه درختان توسط فعالیت‌های انسانی تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند و الگوهای مورد استفاده برای رسیدن به این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سپس پهپادها می‌توانند داده‌ها را به مقامات مربوطه منتقل کنند که از آن برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده می‌کنند.

۱۰. نظارت بر اقدامات غیرقانونیپهپادها می‌توانند برای نظارت بر اقدامات غیرقانونی بویژه در مناطق جنگلی که نمی‌توانند به راحتی توسط انسان‌ها قابل‌دسترسی باشند مورد استفاده قرار گیرند . آنها می‌توانند در این مناطق پرواز کنند و از آسیب‌هایی که در این مناطق ایجاد شده‌است، عکس بگیرند و به مقامات در مورد اقدامات صحیح توصیه کنند.

کاربرد پهپادها را در علوم جنگل 

۱۱. اندازه‌گیری ذخایر جنگلاکثر شرکت‌ها در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین برای اندازه‌گیری ذخایر موجود در جنگل استفاده می‌کنند. اطلاعات روی تعداد گرده بینه ها، مقدار خاک‌اره و خرده چوب ها هم اکنون می‌تواند به راحتی با هزینه بسیار کم‌تر از قبل تعیین شود.

۱۲. مبارزه با جنگل‌زداییجوامع و شرکت ها در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین برای مبارزه با جنگل زدایی استفاده می کنند. این هواپیماها در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند تا افراد یا فعالیت هایی را که به حیات جنگل آسیب می زنند را ثبت کنند.

۱۳. برای تحقیقات در جنگلبرخی از شرکت‌های علاقمند به تحقیقات جنگل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را به کار گرفته‌اند زیرا آن‌ها ارزان هستند و زمان زیادی پس‌انداز می‌کنند. آن‌ها به راحتی می‌توانند داده‌ها مربوط به جنگل‌ها از جمله گستره پوشش جنگلی، ویژگی‌های جنگل و غیره را جمع‌آوری کنند.

۱۴. حفاظت جنگلبسیاری از پوشش جنگلی از طریق قطع درختان از بین رفته‌است و این باعث گرم شدن جهانی هوای کره زمین می‌شود. مقامات مجری قانون همچنین استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام نظارت بر پوشش جنگلی برای دستگیری افرادی که آن‌ها را نابود می‌کنند، به کار گرفته‌اند.

https://zistonline.com/vdciv5ay.t1a3z2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما