تاریخ انتشار :شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79505
سومین اجلاس عالی تخصصی- مشورتی کشورهای آسیا و اقیانوسیه برگزار شد

مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی (اپدیم)

( 18-19 دسامبر 2018 تهران، جمهوری اسلامی ایران)
زیست آنلاین: منطقه آسیا و اقیانوسیه یکی از مناطق آسیب پذیر جهان است. گزارش بلایای آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خطر ریسک بلایا در این منطقه زیاد است و این بلایای طبیعی توسعه پایدار را تهدید می کنند.
مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی (اپدیم)
به گزارش زیست آنلاین، منطقه آسیا و اقیانوسیه یکی از مناطق آسیب پذیر جهان است. گزارش بلایای آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خطر ریسک بلایا در این منطقه زیاد است، به خصوص در کشورهایی که توانایی محدودی برای آماده شدن و پاسخ به بلایای طبیعی دارند. بسیاری از این بلایا در طبیعت فراگیر هستند. بلایای طبیعی همچنین توسعه پایدار را تهدید می کنند.
طبق قطعنامه ۱۱/۷۱، مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه اطلاعات مدیریت بحران (APDIM) به عنوان یک نهاد منطقه ای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) تاسیس شد. اهداف اصلی این مرکز کاهش آسیب و تلفات ناشی از خطرات طبیعی با توسعه ظرفیت های انسانی و نهادی کشورها و سازمان های منطقه در مدیریت اطلاعات بلایا و تقویت همکاری منطقه ای است. شورای حکام APDIM در دومین جلسه، برنامه کاری مرکز برای سال ۲۰۱۸ را تأیید کرد و پیشنهاد کرد که برنامه توسعه ظرفیت در مدیریت اطلاعات بلایا را آغاز کند. مشاوره کارشناسان در مورد ابزارهای مدیریت اطلاعات و رویکردهای توسعه پایدار آگاهی ریسک که توسط APDIM در ۳۰ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ برگزار شد، توصیه می نماید که توانایی های ملی باید تقویت شود تا در این راستا ابزارها، محصولات و خدمات اطلاعاتی شامل اطلاعات موجود در چارچوب استراتژیک سازمان ملل متحد، ایجاد یک شبکه منطقه ای از موسسات، توسعه ظرفیت برای به اشتراک گذاشتن آموزش و به اشتراک گذاری دانش به دنبال روش های همکاری جنوب-جنوب و ایجاد برنامه های آموزشی که خطرات چندگانه را پوشش دهد اجرایی شوند.
مشاوره کارشناسان در مورد همکاری های منطقه ای برای ایجاد مقاومت در برابر بلایای طبیعی از جمله گرد و غبار، طوفان شن و ... در آسیا و اقیانوسیه (تهران، ۵-۶ نوامبر ۲۰۱۸) توصیه کرد که یک برنامه عملی برای ایجاد یک مکانیزم همکاری منطقه ای جهت مقابله با بلایای طبیعی شامل کشورهای عضو از جنوب غربی آسیا و آسیای مرکزی، ایجاد شود. شرکای اصلی عبارتند از سازمان ملل متحد، UNCCD، WMO، UNDP و سایر اعضای وابسته ائتلاف سازمان ملل متحد در مورد گرد و غبار، طوفان شن و شبکه گسترش همکاری  APDIM.
مشاوره کارشناسان در مورد مدیریت اطلاعات بحران، مسائل مربوط به مدیریت اطلاعات برای کاهش خطر بلایا، به اشتراک گذاری ابزار و روش های جمع آوری داده ها از جمله مانیتورینگ در چارچوب UNISDR برای نظارت و گزارش پیشرفت در دستیابی به اهداف چارچوب Sendai و اهداف مربوط به فاجعه SDGs را بررسی کردند. این نشست همچنین یک شبکه منطقه ای برای توسعه ظرفیت در مدیریت اطلاعات مربوط به بلایای طبیعی از طریق همکاری منطقه ای و جنوبی جنوبی ایجاد خواهد کرد.  نتایج دومین نشست مشاوره تخصصی به شورای حکام APDIM رسید که نشست سوم خود را طبق برنامه از پیش تعیین شده، در تاریخ ۱۸ و ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ در تهران برگزار کرد.
شرکت کنندگان، مقامات و کارشناسان شورای حاکم APDIM، کشورهای عضو از جنوب و جنوب غرب آسیا و شمال و آسیای مرکزی و سازمان ملل متحد بودند که پیش نویس های لازم را در مورد مدیریت اطلاعات مربوط به بلایا تهیه نمودند.

سومین نشست تخصصی-مشورتی اپدیممراسم افتتاحیه سومین اجلاس تخصصی-مشورتی در زمینه مدیریت اطلاعات مربوط به بلایای طبیعی در تاریخ ۲۷ آذر ماه با خوشامدگویی و ایراد نطق درباره نکات کلیدی اجلاس توسط جناب آقای دکتر سید حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور و رییس شورای حکام اپدیم آغاز شد. سپس آقای اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور (NDMO) به ایراد سخنرانی پرداخت و توضیحاتی در مورد چگونگی مدیریت بحران بلایای طبیعی در ایران ارایه نمودند. پس از آن آقای کاوه زاهدی معاون دبیر اجرایی اسکاپ نکاتی در مورد برگزاری اجلاس فوق ارایه کردند و در انتهای مراسم افتتاحیه سومین نشست عالی تخصصی – مشورتی در زمینه مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی، سرکار خانم یوگوچی دانیلز هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند.

بیشتر بخوانید: بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایران 

 سومین نشست تخصصی-مشورتی اپدیم

جلسه اول
جلسه نخست به ریاست ژنرال عمر محمود حیات (رییس سازمان ملی مدیریت بحران پاکستان (NDMA)) آغاز به کار کرد. در ابتدا سرکار خانم تیزیانا بوناپاچه (رییس بخش فاوا و کاهش ریسک بلایای اسکاپ و متصدی اپدیم) به معرفی چارچوب اپدیم برای مدیریت اطلاعات بلایا جهت کاهش ریسک بلایای طبیعی پرداختند.
در ادامه آقای پیمان بکتاش (رییس مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نقشه برداری کشور (NCC)) در مورد چارچوب مدیریت جهانی اطلاعات مکانی (UN-GGIM) برای سیستم مدیریت اطلاعات بلایا و نمونه سازی اولیه زیر ساخت داده مکانی برای کاهش ریسک بلایای طبیعی صحبتهای خود را ارایه نمود. پس از آن جلسه با صحبتهای آقای راجش شارما (متخصص برنامه جهانی اطلاعات و کاربری ریسک بلایا، دفتر توسعه ملل متحد بانکوک از تایلند) در مورد مرکز جهانی برای ابتکار عمل آمار بلایا و اتصالات منطقه ای داده ها و توسعه آمار جهانی بلایا ادامه یافت.
در ادامه از طریق ویدیو کنفرانس با آقای سانجای کومار سریواستاوا (رییس دفتر کاهش ریسک بلایا، بخش فاوا و کاهش ریسک بلایای اسکاپ) ارتباط برقرار شد و در مورد ایجاد مخزن پایگاه داده اپدیم-اطلس بلایای فرامرزی با تمرکز ویژه بر بلایای تدریجی شامل گرد و غبار و ... در جنوب و جنوب غربی و مرکز آسیا بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در همین زمینه کارشناسان حاضر در جلسه پس از صحبت در مورد ائتلاف ملل متحد برای مقابله با گرد و غبار و ... و فعالیتهای دفتر محیط زیست ملل متحد و همچنین تجربه ملی سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

کاهش ریسک بلایای اسکاپ و متصدی اپدیم

جلسه دوم
جلسه دوم به ریاست آقای دکتر یحیی جمور (معاون رییس امور فنی، سازمان نقشه برداری کشور) آغاز به کار نمود. در این بخش از جلسه آقایان رضا احمدیه (رییس دفتر زیرساخت داده مکانی سازمان نقشه برداری کشور) و آقای رحمتی نژاد (رییس مرکز اطلاعات سازمان مدیریت بحران کشور) در مورد پایگاه اطلاعات و زیرساخت داده مکانی صحبتها و نظرات خود را ارایه کردند. در ادامه آقای راجش شارما در مورد ابزارهای ایجاد و توسعه پایگاه ملی داده تلفات و خسارات بلایا، توضیحات تخصصی ارایه نمودند.
پایش چارچوب توافق سندای، توسط آقای تیموتی ویلکاکس (متخصص مدیریت برنامه دفتر ملل متحد برای کاهش ریسک بلایا) ارایه شد و ایشان نظرات خود در ارتباط با چگونگی اتصال پایگاه داده تلفات و خسارات بلایا با پایش چارچوب توافق سندای را با بقیه کارشناسان به بحث گذاشتند.
جلسه سوم
در این بخش که به ریاست سرکار خانم تیزیانا بوناپاچه شروع شد، ساز و کار همکاری های منطقه ای مورد بحث قرار گرفت و تسهیم تجارب کشوری در جمع آوری داده و ایجاد پایگاه داده زمین شناختی بلایا، شبکه مشارکت منطقه ای برای ظرفیت سازی در مدیریت اطلاعات بلایا و توسعه ظرفیت همکاری مشارکتی در خصوص پایش چارچوب توافق سندای در سطح ملی از دید کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت.
در نهایت مراسم اختتامیه سومین اجلاس تخصصی-مشورتی در زمینه مدیریت اطلاعات مربوط به بلایای طبیعی در تاریخ ۲۸ آذر ماه برگزار شد و با ارایه پیشنهادات توسط آقای مصطفی محقق (هماهنگ کننده ارشد اپدیم) و سخنرانی آقای محمد هادی دریایی (معاون مرکز امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور) به پایان رسید. 
در ادامه شرکت کنندگان در اجلاس جهت افتتاح دفتر اپدیم در ساختمان سپند به مکان مورد نظر منتقل شدند و پس از افتتاح دفتر اپدیم در تهران، بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه اپدیم و افتتاح تارنمای اپدیم صورت گرفت. همچنین در انتهای جلسه انتخاب اشخاص، تصویب دستور کار، برنامه کار اپدیم برای دوره زمانی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ و گزارش وضعیت اداری و مالی اپدیم ارایه شد.

برنامه کار اپدیم برای دوره زمانی 2019-2020
 

https://zistonline.com/vdcfttde.w6d1xagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

با سلام و احترامتشکر بابت انتشار مطلب خوب و مفیدتون و خدا قوت به همه مسوولان و دست اندرکاران سایت زیست آنلاین