تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : 79575
اعطای یارانه پنهان انرژی موجب افزایش مصرف نیز شده است که این موضوع خود را در مصرف بنزین، برق و گاز و نیز در خاموشی های برق در تابستان نشان می دهد.
یارانه پنهان انرژی یکی از علل خاموشی برق در تابستان
صبح امروز شنبه (۱۵ دی ۹۷) نشست تخصصی با موضوع آب و انرژی های تجدید پذیر با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  نمایندگان وزارت کشاورزی و انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق به همت زیست آنلاین، برگزار شد.

به گزارش زیست آنلاین، دکتر فردین فرمند نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی آب و انرژی گفت: عوارضی که در قبوض پرداختی مردم درج شده است مستقیما به توسعه تجدید پذیرها اختصاص نمی یابد و این امر موجب شده است که پرداخت نیروگاه های تجدیدپذیر به تاخیر بیفتد و بی اعتمادی در بین سرمایه گذاران ایجاد شود.

فرمند در ادامه افزود: یکی از مسائل بنیادین در حوزه انرژی، اعطای یارانه پنهان انرژی است. قیمت حامل های انرژی در کشور ما واقعی نیست و در حقیقت ما یارانه پنهان انرژی پرداخت می کنیم. جدا از اینکه یارانه انرژی برای اقتصاد مضر است، این یارانه بصورت مساوی نیز بین مردم توزیع نمی شود، و طبقات پرمصرف و ثروتمند جامعه به مراتب بیشتر (تا ده برابر بیشتر) از طبقات کم مصرف و فقیر جامعه از این یارانه پنهان بهره می برند. بنابراین اعطای یارانه یا سوبسید پنهان تنها به نفع ثروتمندان خواهد بود.

فرمند اظهار کرد: اعطای یارانه پنهان انرژی موجب افزایش مصرف نیز شده است که این موضوع خود را در مصرف بنزین، برق و گاز و نیز در خاموشی های برق در تابستان نشان می دهد.  در حال حاضر، میزان یارانه پنهان انرژی از مقدار اختصاص یافته به هدف مندی یارانه ها نیز بیشتر است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید آگاه سازی ویژه ای در خصوص این امر صورت بپذیرد تا مردم بدانند که اعطای "یارانه انرژی پنهان" بصورت فعلی موجب خواهد شد تا هیچگاه ارزش واقعی یک متر مکعب گاز یا یک کیلووات ساعت برق ملموس نباشد، در حالی که هزینه آن به شکل غیر مستقیم و  از بیت المال (جمعیت هشتاد و یک میلیون و دویست هزار ایرانی براساس آخرین آمار سرشماری کشور)، پرداخت می شود.

در واقع، یارانه انرژی به شکل فعلی، تنها موجب منفعت رسانی به کسانی خواهد شد که بالاترین میزان مصرف را دارند، به بیان ساده تر افرادی که غالبا قشر مرفه جامعه را تشکیل می دهند ثروتمند تر و قشر متوسط و ضعیف با بحران جدی تری رو به رو خواهد بود.

از این رو به منظور بهبود شرایط حاضر پیشنهاد می شود:

عوارض برق بدون کم و کاست و بصورت مستقیم به توسعه انرژی های تجدید پذیر اختصاص یابد. آمایش سرزمین به منظور تشخیص مناطق مهم و مطلوب برای توسعه تجدید پذیرها انجام شود. آگاه سازی مردم در خصوص منافع آنها در صورت اصلاح یارانه انرژی پنهان انجام شود. نماینده  مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، در نهایت بیان کرد: توسعه انرژی های تجدید پذیر یک سیاست ملی است، بر همین اساس می بایست با مشارکت تمامی ارگان ها و با بهره گیری از همکاری مردمی درگسترش این امر خطیر گام برداشت.

نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در نشست تخصصی آب و انرزی های تجدید پذیر

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی می توانید بر روی عناوین زیر کلیک کنید.

توسعه انرژی خورشیدی راه حلی برای جلوگیری از تخلیه روستاهای اصفهان

توسعه تجدیدپذیر ها راه حلی برای دو بحران آب و اشتغال در اصفهان

تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت است

استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیر

اشتغال تجدیدپذیرها اشتغال بدون مصرف آب

https://zistonline.com/vdccppqm.2bqom8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما