تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 79577
با توجه به تصمیم حاکمیت در زمینه صادرات برق، اگر حمایت اصولی و درست از تولید و توسعه انرژی های پاک صورت گیرد می توان بر مشکلات به وجود آمده فائق آمد و استان اصفهان توانایی این را دارد که به قطب صادراتی برق تجدیدپذیر تبدیل شود.
استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیر
صبح امروز شنبه (۱۵ دی ۹۷) نشست تخصصی با موضوع آب و انرژی های تجدید پذیر با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  نمایندگان وزارت کشاورزی و انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق به همت زیست آنلاین، برگزار شد.

به گزارش زیست آنلاین، دکتر امیر دودآبی نژاد معاون فنی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در نشست تخصصی آب و انرژی های تجدیدپذیر گفت: توسعه انرژی های تجدیدپذیر با همت و تلاش بخش خصوصی و نیز با حمایت مجلس شورای اسلامی و قوانین یاری بخشی که مصوب شده است از جمله خرید تضمینی برق انرژی های تجدیدپذیر، از رشد فزاینده ای برخوردار شده است.
در حال حاضر مجموع ظرفیت انرژی های تجدید پذیر نصب شده در کشور، ۶۷۰ مگاوات می باشد که در این بین، ۴۲% آن به انرژی خورشیدی، ۴۱% آن به انرژی بادی و مابقی به انرژی زیست توده و سایر انرژی های پاک اختصاص دارد.
دودآبی نژاد با تاکید بر این نکته که فاصله ما تا شاخص ها و ظرفیت های جهانی بسیار زیاد است، گفت: مجموع ظرفیت تجدیدپذیر نصب شده دنیا تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از یک هزار گیگاوات بوده است و در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۰۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق تولیدی انرژی های خورشیدی اضافه شد که این میزان معادل یک چهارم ظرفیت موجود تا قبل از ۲۰۱۷ بوده است.  
وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه، هدف گذاری شده است تا ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در ایران تا پایان سال برنامه ششم توسعه به ۵ هزار گیگاوات برسد.
معاون فنی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)  با تاکید بر اهمیت و روند رو به رشد توسعه انرژی های پاک در جهان گفت: کشور ایران دارای ظرفیت قابل توجه برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر است. ایران براحتی می تواند ظرفیت ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و ۱۵ هزار مگاوات و بیشتر انرژی بادی داشته باشد و نیز به صادرات برق تجدیدپذیر بپردازد.
وی افزود: بیشترین تولید برق انرژی های خورشیدی و بادی همزمان با اوج مصرف برق در تابستان است که این امر از نظر مدیریت انرژی در زمان‌های مورد نیاز ارزش بسیار زیادی دارد.
دکتر دودآبی نژاد در پایان سخنان خود اضافه کرد: امیدواریم با حمایت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی روند توسعه انرژی های پاک با رشد بیشتری دنبال گردد.

در ادامه، پیمان تقی پور، مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در زمینه پتانسیل بالای استان اصفهان در خصوص تولید و توسعه انرژی های تجدید پذیر بیان کرد: استان اصفهان یکی از استان های فعال در زمینه نصب سیستم های خورشیدی است بصورتی که ۱۷۴ نیروگاه صنعتی یا خانگی دارد، که به ظرفیت ۳۰۷۳ کیلووات می رسد. از طرف دیگر، ۳۸ نیروگاه به ظرفیت تجمعی ۶۹۵ کیلووات در این استان مستقر می باشد، از این رو می توان اظهار داشت توسعه انرژی های تجدیدپذیر می تواند در مناطقی مانند شرق اصفهان که با کمبود جدی آب مواجه است، راه حلی مناسب باشد.
وی افزود: در حال حاضر ۱۱۱۶ نیروگاه تجدیدپذیر در مناطق محروم و توسعه نیافته با گرفتن تسهیلات بانکی احداث شده و اقساط خود را از درآمد نیروگاه ها پرداخت می کنند. توسعه انرژی های تجدیدپذیر، همچنین از مهاجرت روستاییان در کشور نیز جلوگیری به عمل می آورد و در مناطق مرزی موجب حفظ امنیت کشور نیز خواهد شد.
اکنون نیز با توجه به تصمیم حاکمیت در زمینه صادرات برق، اگر حمایت اصولی و درست از تولید و توسعه انرژی های پاک صورت گیرد می توان بر مشکلات به وجود آمده فائق آمد و استان اصفهان توانایی این را دارد که به قطب صادراتی برق تجدیدپذیر تبدیل شود.

نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در نشست تخصصی آب و انرزی های تجدید پذیر

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی می توانید بر روی عناوین زیر کلیک کنید.

توسعه انرژی خورشیدی راه حلی برای جلوگیری از تخلیه روستاهای اصفهان

توسعه تجدیدپذیر ها راه حلی برای دو بحران آب و اشتغال در اصفهان

تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت است

یارانه پنهان انرژی یکی از علل خاموشی برق در تابستان

اشتغال تجدیدپذیرها اشتغال بدون مصرف آب

https://zistonline.com/vdcefn8f.jh8ofi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما