تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79664
زیست آنلاین: اپراتورهای سابق نیروگاه هسته ای ژاپن به دلیل «سهل انگاری که باعث مرگ عده ای در این کشور شد»، تحت تعقیب قرار گرفتند.
پنج سال حبس برای مدیران سابق شرکت Tepco
زیست آنلاین: حداکثر پنج سال حبس، توسط قانون پیش بینی شده است. چنین حکمی بر علیه تسونه هیسا کاتسوماتا، رییس سابق شرکت برق توکیو (Tepco) از ۲۰۰۲ الی ۲۰۱۲، و دو معاون وی، ایشیرو تاکه کورو و ساکائه موتو، به خاطر مسئولیت شان در برابر فاجعه هسته ای فوکوشیما و زلزله و سونامی که در پی آن در مارس ۲۰۱۱ رخ داد، در تاریخ چهارشنبه ۲۶ دسامبر، لازم بود.

این سه مرد که امروز بازنشسته هستند و می خواستند در آرامش زندگی کنند، حالا باید به خاطر «سهل انگاری که باعث مرگ عده ای در این کشور شد»،محاکمه می شوند.

یک مرد ژاپنی در مقابل دادگاه منطقه ای توکیو در اولین محاکمه سه مدیر سابق Tepco حاضر شده است.

یک مرد ژاپنی در مقابل دادگاه منطقه ای توکیو در اولین محاکمه سه مدیر سابقTepco ، در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ حاضر شده است.

در واقع، آنها به خاطر سوء مدیریت شان درمورد فعالیت های هسته ای شرکت TEPCO که منشأ فاجعه و پیامدهای پس از آن از جمله مرگ چهل و چهار نفر که هنگام تخلیه از یک بیمارستان به دلیل آشفتگی و بی نظمی در زمان فاجعه رخ داد، زیر سوال رفتند. دلیل محاکمه آنها به این خاطر است که سه مدیر سابق به اندازه کافی خطر سونامی را در نظر نگرفته بودند. دادستان، آنها را به خاطر داشتن اطلاعاتی در مورد خطر امواجی که طول آنها از ۱۵ متر فراتر می رود و می تواند منجر به اختلال جریان شوند مورد انتقاد قرار داد و گفت: «آنها می بایست فعالیت نیروگاه هسته ای را به حالت تعلیق درمی آوردند تا زمانی که اقدامات پیشگیرانه انجام می شد».

اگر این محاکمه جنایی برای قربانیان و آینده هسته ای ژاپن مهم نبود هرگز این دادگاه اتفاق نمی افتاد. چرا که دادستان در ابتدا شکایت را رد کرد و گفت که «تپکو» و دولت نمی توانستند بزرگی زلزله و سونامی را پیش بینی کنند. استفاده از سامانه کمیسیون مطالعه تصمیم گیریهای دادستانی به وی اجازه داد تا در ۲۰۱۵ از تصمیمش برگردد. تا آن زمان، حدود سی اقدام در ارتباط با بدترین فاجعه هسته ای که از زمان چرنوبیل به ثبت رسیده بود، به دست دولت رسید.

روئیکو موتو (Ruiko Muto)، رئیس جامعه قربانیان که برای این پرونده مبارزه می کند ٰبا ابراز تاسف، در آغاز جلسات محاکمه در ژوئن ۲۰۱۷، اعلام کرد: «از زمان حادثه، هیچ کس مسئولیت این فاجعه را به عهده نگرفته، و دلایلی هم برای آن ارائه نکردند.» در شهادت او، در اکتبر سال ۲۰۱۸، آقای کاتسوماتا،با موهای سفید و ظاهرکاهنان معبد رفتار عوام فریبانه ای نشان داد و هرگونه مسئولیتی را رد کرد، وی با استناد به اینکه «یک رئيس نمی تواند از هرچیزی که در شرکتش اتفاق می افتد مطلع شود»، گفت: «ارتباط با پرسنل شرکت کم شده بود».

آقایان تاکه کورو (Takekuro) و موتو (Muto) بر غیر قابل پیش بینی بودن شدت فاجعه تاکید کردند و معتقد بودند که مطالعات در مورد خطرات سونامی غیر قابل اعتماد است. همچنین، آنها تصویب طرح پرقدرت حفاظتی را که بتواند در برابر امواج و جزر و مد از نیروگاه حمایت کند را انکار کردند. طبق برخی شواهد، آنها در جلسه ای در فوریه ۲۰۰۸ شرکت کرده بودند. در آن جلسه، کازوهیکو یاماشیتا (Kazuhiko Yamashita)، مسئول لرزه نگاری، خطر یک سونامی ۷.۷ متری را به نیروگاه مرکزی فوکوشیما هشدار داده بود در حالیکه آنها فقط برای رویارویی با یک موج حداکثر ۳ متری آماده بوده اند.

در نتیجه، براساس یک مطالعه دولتی در سال ۲۰۰۲، خطر یک موج ۱۵.۷ متر در مرکز هدایت تپکو پیش بینی شده بود. بر طبق شواهد، آقای موتو، معاون وقت بخش انرژی هسته ای، چندین بار خواسته بود که این گزارشات را نابود کند.

بیشتر بخوانید: افزایش نشت آبهای آلوده به مواد رادیواکتیو از نیروگاه فوکوشیما محاکمه ای که در ژاپن رسانه ای نشد!دفاع از این سه نفر نیز به دنبال شهادت کارمند سابق نیروگاه هسته ای ژاپن (یک شرکت دیگر تولید برق) تضعیف شد. به گفته وی، شرکت او مطالعات سال ۲۰۰۲ را جدی گرفت و سدهایی را ساخت که به نیروگاه توکایی ۲ در بخش ایباراکی، در جنوب فوکوشیما این امکان را داد که در برابر یک سونامی به طول ۱۲.۲ متر مقاومت کند و در طول فاجعه سال ۲۰۱۱، خسارات کمی را متحمل شد.
رد هر گونه مسئولیت توسط سه مدیر سابق Tepco در «دهکده هسته ای» ژاپن ثابت شده است، که با غرور آن را به هیچ می شمارند. قبل از فاجعه، Tepco بارها و بارها به پنهان کاری حوادث، از جمله برخی از انتقادها در کارخانه کاشیوازاکی-کاریوا که پس از زلزله ماه ژوئیه سال ۲۰۰۷ منجر به تعطیلی آن شده بود، محکوم شده بودند. بر اساس شهادتی که توسط دادستان مورد اشاره قرار گرفت، تعطیلی این نیروگاه  در آن زمان باعث بروز مشکلات مالی در Tepco شد، و آنها به خاطر صرفه جویی و مسائل مالی نتوانستند در نیروگاه فوکوشیما مقاوم سازی انجام دهند.

این محاکمه که حکمش در ماه مارس جاری صادر می شود در ژاپن به دلیل اینکه دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برای احیای قدرت هسته ای تلاش می کند، رسانه ای نشد. هشت راکتور از سال ۲۰۱۱ مجددا راه اندازی شده اند و شانزده عدد از پنجاه و چهارتا که مجمع الجزایر به حساب می آمدند، قبل از حادثه فوکوشیما از میان برداشته شده بود.

آقای آبه، همچنین می خواهد این فاجعه که موجب تخلیه حدود ۲۰۰ هزار نفر از خانه هایشان شده، منطقه ای را برای دهه ها دچار مصیبت نموده و ۲۲۶۰۰ میلیارد ین (۱۸۲ میلیارد یورو) خسارت وارد کرده را به دست فراموشی بسپارد. چرا که، بخشی از رویدادهای بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، برای فوکوشیما برنامه ریزی شده است.

حادثه هسته ای فوکوشیما بر همه ساکنین زمین تاثیر داشته استلازم به ذکر است که از زمان حادثه فوکوشیما بیش از ۷ سال می گذرد و دانشمندان اعلام کرده اند که این اتفاق تاثیراتی بر تمام ساکنین کره زمین و محیط زیست داشته است. بر اساس تحقیقات این گروه و داده های به دست آمده، ۸۰ درصد از تشعشعات اولیه به آب و یخ های اقیانوس منتقل شده که در ادامه به قطب جنوب یا شمال رفته اند.

البته طبیعتاً افرادی که در نزدیکی محل حادثه بوده اند، تشعشعاتی به مراتب بالاتر از یک دهم میلی سیورت را دریافت کرده اند اما دانشمندان اکنون باور دارند که اگرچه سایر ساکنین زمین هم در معرض این تشعشعات قرار گرفته اند، اما مقدار آن ناچیز بوده است.

نوشته: Philippe Mesmer (خبرنگار لوموند در توکیو)

ترجمه:ونوس فرخی

منبع: le monde

https://zistonline.com/vdcba0bz.rhb90piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما