تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 79695
قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: اگرچه میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته، اما به‌دلیل آن‌که شاهد بارش برف نیستیم، باید گفت که وضعیت منابع آبی برای فصل تابستان هم‌چنان بحرانی بوده و لازم است که مشترکان مدیریت مصرف داشه باشند.
وضعیت قرمز منابع آبی تهران برای تابستان
به گزارش زیست آنلاین، محمدرضا احمد نسب، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که سال گذشته در فصل زمستان، با بارش برف کمی روبرو بودیم که همین مساله نیز موجب شد ذخایر منابع آبی تهران کم باشد، گفت: هرچه ذخیره برف داشتیم، سال گذشته مصرف شد و بارش‌های باران اکنون نمی‌تواند این کمبود را جبران کند.

وی با تاکید بر این مسئله که تنها بارش برف می‌تواند تنش آبی در فصل تابستان را برای تهران برطرف کند تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر حجم ذخیره آب سد کرج ۱۱۴ میلیون متر مکعب، حجم ذخیره سد طالقان ۲۶۰ میلیون مترمکعب حجم ذخیره سد لتیان ۲۹ میلیون مترمکعب، حجم ذخیره سد لار ۱۹ متر مکعب و حجم ذخیره سد ماملو ۱۲۵ میلیون متر مکعب است.

به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، ورودی سد کرج (امیرکبیر) ۵.۹ متر مکعب بر ثانیه، طالقان ۴.۹ متر مکعب بر ثانیه، لتیان ۴.۶ متر مکعب بر ثانیه، لار ۶.۱ متر مکعب بر ثانیه و ماملو ۳.۹ متر مکعب بر ثانیه برآورد شده است.

احمدنسب هم‌چنین درباره میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون نیز گفت: در حوضه آبریز کرج میزان بارندگی ۲۲۱.۹ میلیمتر، طالقان ۱۱۰ میلیمتر، لتیان ۲۴۰.۸ میلیمتر، لار ۲۷۷.۳ میلیمتر و ماملو ۱۲۹ میلیمتر بوده است.

وی با تاکید بر این مسئله که میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است تصریح کرد: اگر برف در تهران نبارد، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. چراکه استان تهران شرایط خشک و نیمه خشک را تجربه می‌کنند و لازم است با توجه به جمعیت زیاد در این استان، به موضوع صرفه‌جویی توجه بیش‌تری شود.

چندی پیش نیز داریوش مختاری - کارشناس حوزه آب - در این باره به ایسنا گفت: لازم است تدابیری برای مدیریت مصرف آب اندیشیده شود، چراکه بحران آب تمام استان‌ها را دربرگرفته و باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که مصرف متوسط یک خانوار تهرانی، حدود ۲۰ مترمکعب در ماه است که با کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب، معادل ۱۲۰ میلیون مترمکعب که مصرف سالانه‌ی دو استان است، صرفه‌جویی خواهد شد، اظهار کرد: می‌توان با انجام اقداماتی ساده از هدررفت آب جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایرانوضعیت آبی تهران برای تابستان هم‌چنان قرمز است


آخرین وضعیت ذخیره آب سدهای تهران / ۱.۵ برابر سد کرج کمتر از پارسال آب داریممحمد شهریاری مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات‌ آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران در خرداد ماه امسال (۹۷)، در خصوص آخرین وضعیت ذخایر آبی سدهای تهران گفت: در حال حاضر مجموع آب ذخیره‌شده در مخازن سدهای پنجگانه تهران که وظیفه تأمین آب شرب تهران را به‌عهده دارند، ۸۱۷ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه "میزان ذخیره آب در سدهای پنجگانه تهران در زمان مشابه سال قبل یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون مترمکعب بود"، گفت: مقایسه میزان ذخایر امسال و میزان ذخایر سدها در روز مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که حجم آب پشت سدهای تهران در سال جاری نسب به سال گذشته کاهشی ۲۹۵ میلیون مترمکعبی داشته است.

وی افزود: آخرین وضعیت تفکیکی سدهای تهران که در روز یازدهم خردادماه اندازه‌گیری و استحصال شده بدین صورت است که میزان ذخایر آب پشت سد امیرکبیر ۱۷۷ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۶۷ میلیون مترمکعب، سد لار ۹۱ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۳۱۸ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات‌ آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با ابراز اینکه "ذخایر برفی تهران به صفر رسیده است"، گفت: در ۱۱ روز ابتدایی خرداد در سال گذشته بارش نداشتیم اما در سال جاری شاهد بارندگی بودیم، اما با وجود این امسال میزان ورودی آب به رودخانه‌ها و مخازن سدهای تهران در خرداد ماه نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشت، چرا که امسال ذخیره برفی برای آب شدن نداریم اما در سال گذشته آب شدن ذخایر برفی به افزایش دبی رودخانه‌ها و افزایش ورودی آب به سدها می‌انجامید.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع در تهران شاهد بارش‌هایی به‌میزان ۲۳۴ میلی‌متر بودیم که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد کاهش و نسبت به متوسط بلندمدت ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه حجم مخزن سد کرج ۲۰۵ میلیون مترمکعب است، کاهش ۲۹۵ میلیون مترمکعبی ذخایر آب پشت سدهای پنجگانه تهران نسبت به روز مشابه سال قبل، نشان می‌دهد که در تهران تقریباً به‌اندازه ۱.۵ برابر سد کرج آب کمتر از پارسال داریم.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهان1.5 برابر سد کرج کمتر از پارسال آب داریم

 

https://zistonline.com/vdcftvde.w6d11agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما