تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 79768
زیست آنلاین: سی و پنجمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلان شهر ها به مناسبت روز هوای پاک و با دستور جلسه ارایه گزارش عملکرد یکساله دبیرخانه از زمان استقرار در سازمان حفاظت محیط زیست در اولین روز بهمن ماه برگزار شد.
گزارش عملکرد یکساله دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا
به گزارش زیست آنلاین، در ابتدای این نشست مسعود زندی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، با اشاره به مقایسه روزهای پاک در دو سال اخیر گفت: به طور کلی از سال ۱۳۹۳ به بعد؛ وضعیت کیفی هوا به نسبت به سالهای پیشین به مراتب بهتر بوه است، به طوری که در سال جاری، شرایط کیفی هوا در مقایسه با ده سال اخیر، با بهبود قابل توجهی رو به رو بوده است.
وی افزود: با نگاهی اجمالی به دو سال اخیر، می توان اظهار داشت، در سال ۹۶ تعداد روزهای پاک به ۱۲ روز می رسید، که تا به حال و در طول یک سال اخیر، ۱۸ روز افزایش پیدا کرده است. همچنین، در سال گذشته با وضعیتی تحت عنوان شرایط نا سالم برای همه گروه ها رو به رو بودیم که در امسال با این مورد مواجه نشدیم. علاوه بر آن در سال ۹۶ تعداد روزهای سالم به ۲۱۱ روز می رسید که این وضعیت امسال به ۲۳۸ روز برآورد می شود. از طرف دیگر سال کذشته (۹۶) تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس ۷۸ روز بوده است که در مقایسه با امسال (۵۰ روز شده است) نزدیک به ۲۸ روز کاهش یافته است.
وی افزود: البته لازم به ذکر است که  روزهای ناسالم حساس در روزهای ناسالم حساس در فصل تابستان که دمای هوا با افزایش یک درجه ای رو به رو بوده است، به مدت ۱۵ روز تنها میزان اوزون بالاتر از حد استاندارد بوده و به همین دلیل وضعیت ناسالم برای گروه های حساس شمرده می شد که اگر این روزها را از کل ۵۰ روز ناسالم برای گروه های حساس کم کنید، می توان گفت تنها ۳۵ روز به شرایط ناسالم اختصاص داده می شود که از این بین چندین روز نیز، به دلیل گرد و غبار بوده است.
وی در نهایت بیان کرد: به طور کلی شرایط کیفی هوا به مدد اقلیم  و مجموعه اقداماتی که در کشور به ویژه در کلانشهر ها صورت گرفته است، با شرایط مطلوبی مواجه بوده و می توان گفت، مجموعه این عوامل شرایط هوای بهتری را رقم زده است که امیدوار هستیم تا این امر تا انتهای سال نیز ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه نام گذاری هوای پاک در ایران تهران، زیباترین پایتخت جهان است، اگر آسمان آن آبی باشددر ادامه وحید حسینی؛ دبیرکارگروه ملی آلودگی هوا،  گفت: کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در مصوبه ۱۳۹۵ هیات وزیران شکل گرفت و در نهایت در دی ماه  ۱۳۹۶ دبیرخانه این کارگروه، با اعضا و مدعوین مرتبط  آغاز به کار نمود، که البته به دلی آنکه کارگروهی تحت این عنوان در سازمان موجود بود، به منظور برقراری نظم بیشتر، شماره جلسات آن ادامه یافت و اولین جلسه با این مضمون تحت عنوان جلسه ۲۶ در دی ماه سال گذشته برقرار شد که امروز به ۳۵ رسید. بر اساس مصوبه هیات وزیران تصمیمات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برای همه دستگاه‌ها لازم الاجرا است.



وی با اشاره به آنکه تهران، زیباترین پایتخت جهان است، اگر آسمان آن آبی باشد، افزود: از زمان تشکیل این کار گروه تا به حال، کمیته های تخصصی متنوعی در موضوعات مختلفی و با هدف ایجاد قانون هوای پاک شکل گرفته است، و جلسات به شکل تخصصی تر در داخل سازمان  ادامه یافته به طوری که ۴۷ جلسه تخصصی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف، اساتید دانشگاه‌ها و مشاوران برگزار شده که مجموع آن‌ها شامل ۴۵۰ نفر جلسه کارشناسی و فنی است.

بیشتر بخوانید: تمام تهرانی ها سیگار می کشند کمیته تخصصی معاینه فنی سبک و سنگین کمیته تخصصی معاینه فنی سبک و سنگین، دخالت سازمان محیط زیست منجر به اموزش صحیح بازرسین مربوطه انجامید و در مراکز معاینه فنی سنگین که با مشکل آلایندگی بیشتری مواجه هستند، دستورالعمل حدود مجاز معاینه فنی تدوین گشت، یکی دیگر از نتایج حاصل حل معضل بین بخشی وزارت کشور و وزارت راه و شهر سازی برای اتصال بی قید و شرط سامانه های مرکز معاینه فنی سنگین کشور به سیمفا بود و خوشبختانه امروز وزارت راه از طریق سازمان سیمفا برگه معاینه فنی را صادر می گرداند. همچنین  مصوبه الزام نصب دور سنج به منظور حذف خطای انسانی، در آزمون  آلایندگی معاینه فنی در نظر گرفته شد که امید است تا پایان امسال به اجرا درآید. و حدود مجاز آلودگی معاینه فنی در سه سطح عادی، برتر و ویژه برآورد گشت که سطح عادی برای تمامی خودرو های  کشور اعم از سواری، سبک و موتور سیکلت قابل قبول است، و شهر هایی که در گیر آلودگی هوا از طریق منابع ترافیکی هستند می توانند در صورت صلاح دید مصوبات دستگاه های ذیربط خود از معاینه فنی خودرو در سطوح برتر و ویژه بهره مند گردند.
حسینی با اشاره به اینکه به دلیل اهمیت کیفیت هوا در سلامت شهروندان نمی شود تنها به برگه معاینه فنی اکتفا نمود، افزود: به همون منظور تست کنار جاده ای از خودروهای دیزلی در نظر گرفته شده است به طوری که با همکاری و نظارت پلیس راهبر و تربیت نیروی کارآزموده، این نوع خودروها به شکل تصادفی در جاده متوقف شده و صرف نظر از اینکه برگه معاینه فنی  دارند ویا خیر، بار دیگر معاینه فنی سیار کنار جاده‌ای را با جدیت انجام می‌دهد. در صورت دودزا بودن خودرو، راننده جریمه  نقدی می‌شود، خودرو پلاک تعمیرگاه می‌گیرد و مالک خودرو ۴۸ ساعت فرصت دارد تا نسبت به تعمیر خودرو اقدام کند و تا زمانی که تعمیر نشود و آزمون آلایندگی جدید را پاس نکند، اجازه تردد در شهر را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: گزارش‌های مفصلی داریم که ماموران معاینه فنی به‌طور اتفاقی و بدون خبر قبلی وارد پایانه‌های اتوبوسرانی شهر تهران می‌شوند و از کل اتوبوس‌های موجود در پایانه، آزمون آلایندگی می گیرند. متاسفانه نتایج آزمون‌ها نشان می‌دهد که نصف خودروهایی که در تست رد می‌شوند، دارای برگه معاینه فنی هستند که همان‌جا برگه معاینه فنی این اتوبوس‌ها ابطال می‌شود و تنها در صورت تعمیر و رفع نقص می‌توانند نسبت به اخذ برگه معاینه فنی جدید اقدام کند.

بیشتر بخوانید: منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟مراکز معاینه فنی خودروکمیته تخصصی فرایند اسقاط موتور سیکلتحسینی افزود: در این راستا کمیته تخصصی فرایند اسقاط موتور سیکلت با سیاست گذاری کاهش آلایندگی ذرات معلق در اثر اسقاط و جایگزینی با موتور سیکلت برقی همواره سعی بر آن داشته است که تعداد موتور سیکلت های سوخت فسیلی را تا حد ممکن ثابت نگه داشته و تا حد ممکن، موتور سیکلت های برقی را جایگزین مناسب آن ها گرداند، به همین منظور نیست با وجود موانع بسیار، سعی بر آن داشت تا موتور سیکلت های برقی را از اسقاط معاف گرداند، در این زمینه همچنین پیشنهاد ما به هیئت وزیران آن است که ارزش برگه اسقاط بالا برده شود.

کمیته تخصصی کیفیت سوخت دیزلدبیر کارگروه ملی آلودگی هوا در زمینه کمیته تخصصی کیفیت سوخت دیزل نیز بیان کرد: همواره تمام تلاش ما بر آن بود تا تمامی کلان شهر ها از گازوئیل یورو ۴ بهره ببرندو در ۴ سال اخیر نیز، دی اکسید گوگرد تهران به حد سلامت رسیده است و میانگین غلظت ساانه آلاینده دی اکسید گوگرد، طی سالهای ۸۶ تا ۹۶ از کاهش قابل توجهی برخوردار بوده است البته لازم به ذکر است که با وجود توزیع سوخت دیزل مناسبی که صورت گرفته است هنوز در ایجاد تکمیل محور های مواصلاتی با مشکلاتی رو به رو هستیم.
وی افزود: بر اساس سرمقاله ای که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ارائه کرده است، سیاست های سازمان محیط زیست، به منظور کاهش در آلودگی هوا، وظایف ۴ وزارت خانه را به شرح زیر تعیین تکلیف کرده است.

وظایف ۴ وزارت خانه به منظور کاهش آلودگی هواوزارت صنعت: تولید خودروهای دیزلی فیلتر دار
وزارت نفت: تامین سوخت مناسب 
وزارت کشور: رفع آلایندگی دیزلی های موجود
وزارت راه: توجه مضاعف به معاینه فنی دیزلی ها
کمیته تخصصی فیلتر دوده برای ناوگان دیزلی کشوروحید حسینی در زمینه فیلتر دوده افزود، تنها راه حذف آلودگی دیزل، نصب فیلتر دوده است، بر همین اساس بر طبق مصوبه ۹۳ الزام داشتن فیلتر بر همه خودروهای دیزلی حمل و نقل عمومی در کلانشهر ها اهمیت دارد.
حسینی با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی فیلتر دوده برای ناوگان دیزلی کشور اظهارکرد: وزارت کشور باید حداقل خودروهای عمومی را مجهز به فیلتر دوده کند که متاسفانه در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته است.

وی اضافه کرد: جزئیات فنی فیلتر دوده برای خودروهای نوشماره نیز به وزارت صنعت و خودروسازان ارسال شده است. باید دقت کنیم که سند این جزئیات توسط استادان دانشگاه تدوین شده است و در نصب فیلتر دوده برای خودروهای نو حتما باید به این استانداردها توجه شود.

بیشتر بخوانید: در زمان آلودگی هوا چه چیزهایی بخوریمتمرکز بر نوسازی ناوگان تاکسی رانی کشور باید بیش از پیش مورد بررسی قرار گرفته شودحسینی با تاکید بر اینکه متاسفانه نوسازی تاکسی‌ها هیچ پیشرفتی نداشته است، گفت: بر طبق مصوبات می بایست ۱۵۰ هزار دستگاه فرسوده، نوسازی شود که از این بین تنها ۴۰۰ دستگاه تا کنون نوسازی گشته است، از این رو در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کمیته نوسازی تاکسی تشکیل شده است و امسال باید حدود ۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شود. از آنجایی که نوسازی صورت نگرفته کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا پیشنهادی را مطرح کرد مبنی بر اینکه برای واردات ۴۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، هیبریدی یا پایه گاز سوز دولت تسهیلات مالی ارائه دهد.

کمیته تخصصی سیاهه انتشار در قالب کارگروه ملی کاهش آلودگی هوادبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در ادامه جلسه با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی سیاهه انتشار در قالب کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: به منظور ارائه راهکارهای درست کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها قراردادی به ارزش ۴.۸ میلیارد تومان با کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور منعقد شده است تا سیاهه انتشار هشت کلانشهر کشور تولید شود که این سیاهه‌ها تا خرداد و تیر سال جدید آماده خواهد شد.
وی افزود: در زمینه مدیریت تقاضای سفر در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا جلسات تخصصی برگزار شده است که در این جلسات در مورد تعطیلی مدارس و شناورسازی ساعات اداری بررسی‌هایی صورت گرفته و نتیجه جلسات به هیات وزیران به منظور تصمیم گیری ارسال شده است.

حسینی با اشاره به اینکه تحولات جدی در زمینه صدور گواهینامه‌های تولید خودروها صورت گرفته است،‌ گفت: برای هر مدل خودرو به منظور اخذ مجوز باید تاییدیه نو گرفته شود. همچنین در این راستا سازمان محیط زیست نمونه گیری‌های تصادفی را نیز در پروسه تولید افزایش داده است.

وی با اشاره به ضرورت شفاف سازی و اطلاع‌رسانی در حوزه کاهش آلودگی هوا گفت: وب‌سایت دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با عنوان  DABIR.DOC.IR از چندین ماه گذشته راه اندازی شده است و عملکرد دستگاه‌های مختلف در مورد مصوبات کاهش آلودگی هوا در این وبسایت بارگذاری می‌شود. همچنین اطلاعات مربوط به کیفیت سوخت نیز در این وب سایت قرار داده می‌شود.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه اقدامات مثبتی در کارگروه ملی انجام شده است، اظهارکرد: خوشبختانه در حال حاضر طرح LEZ در کشور نهادینه شده است و علاوه بر تهران باید در هشت کلانشهر کشور این طرح با جدیت اجرا شود. در نتیجه اجرای طرح LEZ بود که تعداد مراجعه به مراکز معاینه فنی از ۳۴۰ هزار به ۱.۵ میلیون مراجعه افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط کنونی سیمفا به طور کامل جا افتاده است و همه اقدامات مرتبط در قالب این سامانه انجام می‌شود همچنین تولید سیاهه انتشار، توزیع گازوئیل یورو۴، توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از جمله خروجی‌های کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا است البته در زمینه ممنوعیت تولید موتورهای کاربراتوری فشارهای بسیاری به سازمان محیط زیست و پلیس آمد اما خوشبختانه در حال حاضر هیچ موتورسیکلت کاربراتوری تولید نمی‌شود.

حسینی در نهایت به صورت خلاصه مجموعه اقدامات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا را به شرح اقدامات زیر برشمرد:

بیشتر بخوانید: صندوق ملی محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا فعال شودمجموعه اقدامات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوابه روز رسانی و افزایش کیفیت نظارت بر گواهینامه های آلایندگی خودرویی در زمان تولید
ابلاغ نخستین مصوبه هیئت وزیران مبتنی بر سیاهه انتشار آلاینده ها (۱۳۹۵)
حل معضل اتصالات به سیمفا یا سامانه سازمان راهداری 
ارتقا استانداردهای ملی تولید و عرضه خودرو در سه بخش سواری، موتور سیکلت و سنگین
تشکیل منظم جلسات کارگروه ملی آلودگی هوای کلانشهرهای کشور
توزیع نفت_گاز کم گوگرد در کلانشهر ها و حذف دی اکسید گوگرد
تهیه و تدوین آیین نامه فنی، ماده ۲ قانون هوای پاک
مشارکت در اجرای طرح LEZ در تهران
توقف تولید و شماه گذای موتوسیکلت کاربراتوری از ابتدای ۱۳۹۶
تولید سیاهه انتشار ملی ایران
دبیرکارگروه ملی کاهش  آلودگی هوا، با مقایسه وضعیت آلودگی هوا در سال ۹۷ به نسبت مدت مشابه سال ۹۶، اثر بخشی مجموعه اقدامات ذکر شده  کارگروه ملی کاهش  آلودگی هوا را به شرح زیر برشمرد :

مقایسه وضعیت آلودگی هوا در سال 97 به نسبت مدت مشابه سال 96
مقایسه وضعیت آلودگی هوا در سال ۹۷ به نسبت مدت مشابه سال ۹۶  

حسینی در پایان اقدامات نیازمند توجه بیشتر دولت را به شکل عناوین زیر برشمرد :

اقدامات نیازمند توجه بیشتر دولتکمک به اقساط موتور سیکلت و ارتقای فن آوری به انژکتوری یا برقی 
اجرای پروژه نوسازی ریاست جمهوری با اولویت اتوبوسرانی کشور
توزیع نفت- گاز کم گوگرد در همه جایگاه های محور های مواصلاتی منتخب کشور
مشارکت در تهیه و تدوین طرح موتور سیکلت برقی و زیرساخت های لازم 
ارائه تسهیلات ارزان قیمت و صدور مجوز واردات خودرو به منظور نوسازی ناوگان تاکسی 
کاهش آلودگی دیزل، نظارت بهتر بر تولید خودروهای دیزلی فیلتردار و توسعه نصب فیلتر در کشوروی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی مصوبات آنطور که انتظار می‌رفت پیشرفت نداشته است، گفت: انتظار داریم که دستگاه‌های مرتبط در زمینه توزیع سوخت گازوئیل یورو۴ در جاده‌ها، اسقاط دستگاه‌های فرسوده به ویژه موتورسیکلت، تولید موتورسیکلت‌های برقی همچنین نصب فیلتر روی خودروهای سنگین دیزلی و نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها اقدامات جدی‌تری انجام دهند.

https://zistonline.com/vdcg7u9u.ak9y34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما