تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79776
بسیاری از شهرهای اروپایی مانند برلین، پاریس، لندن، کپنهاگ، بروکسل و مادرید در تلاش برای کاهش تولید کربن به وسیله محدودکردن تردد خودروها هستند.
راهکارهای شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا
به‌ گزارش ‌زیست آنلاین، هریک از شهرهای اروپایی برای محدودکردن تردد خودرو در شهر و کاهش آلودگی هوا، شیوه‌های خاصی دارند. مسوولان کپنهاگ، پایتخت دانمارک، قصد دارند تا سال ۲۰۲۵، این منطقه به شهری بدون کربن تبدیل شود اما فقط در صورتی دستیابی به این هدف امکان پذیر است که ۷۵ درصد از سفرهای این شهر با وسایل حمل و نقل عمومی، دوچرخه و یا پیاده انجام شود.

هر روزبیش از نیمی از جمعیت کپنهاگ با دوچرخه سر کار می‌روند البته از آنجایی که این شهر از دهه ۱۹۶۰ به شهر پیاده معروف است، در تلاش برای ارائه مناطق بیشتر برای عابران پیاده است و تا سال ۲۰۰۰ این مسیرها به بیش از شش برابر افزایش یافت. این شهر بیش از ۲۰۰ مایل خطوط دوچرخه دارد همچنین از شهرهایی است که پایین‌ترین درصد مالکیت خودرو را دارد.

در پاریس، پایتخت فرانسه، از زمانی که مالیات سوخت برداشته شده است، استفاده از خودرو در روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی در بعضی از قسمت‌های شهر ممنوع است. شهردار این شهر قصد دارد تا تعداد دوچرخه‌های شهر را دو برابر کند و تا سال ۲۰۲۰ در برخی از خیابان‌ها، فقط اجازه تردد ماشین‌های الکترونیک داده خواهد شد.

مادرید، پایتخت اسپانیا، نیز برای کاهش آلودگی هوا، در بعضی از مناطق برای خودروهایی که متعلق به ساکنان محلی نیست، محدودیت‌هایی اعمال کرده است و تنها خودروهایی اجازه ورود به مرکز شهر را دارند که متعلق به افراد محلی باشند و وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز اجازه تردد خواهند داشت.

طرح بزرگ وین، پایتخت اتریش، هم کاهش استفاده از اتومبیل در مناطقی است که تنها ۲۰ درصد حمل و نقل در آن توسط خودرو انجام می‌شود.در این شهر قرار است که با کاهش استفاده از اتومبیل، دیگر وسایل حمل و نقل جایگزین شوند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه نام گذاری هوای پاک در ایرانبرلین و هوای پاک

برلین، پایتخت آلمان، نیز به تازگی تعدادی بزرگراه به دوچرخه‌سواران اختصاص داده است حتی می‌توان گفت در برلین، استفاده از خودروی شخصی وجهه جالبی ندارد و افراد معمولا جهت تردد از وسایل دیگر استفاده می‌کنند. این شهر در حال حاضر در بیش از ۴۰۰ نقطه شارژ الکتریکی دارد و در سال ۲۰۱۵  نیز چهار ایستگاه سوخت‌گیری سوخت هیدروژنی داشته و در تلاش برای گسترش زیرساخت‌های بیشتری است.

استفاده بیشتر از دوچرخه برای کاهش آلودگی هوا

بروکسل، پایتخت بلژیک، نیز از بزرگترین مناطق بدون خودروی اروپاست. اکثر خیابان‌های منتهی به بورس، مراکز خرید و مرکز شهر همیشه فقط محل عبور عابران پیاده است همچنین این شهر به دنبال روش‌هایی بهتر برای استفاده نکردن از خودرو در شهر است.

در لندن، پایتخت انگلستان، هم استفاده از خودروهای دیزلی در برخی از مناطق شهر ممنوع شده است. مسئولان این شهر اعلام کردند که تا سال ۲۰۲۰ استفاده از خودروهای دیزلی را ممنوع خواهند کرد و البته درحال حاضر در برخی از مناطق شهر، ورود این خودروها مشمول جریمه می‌شود.

هامبورگ، از شهرهای بزرگ آلمان، قصد دارد تا پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بر استفاده از اتومبیل غالب شود.

در طول دو دهه آینده، از آنجایی که برخی از مناطق فقط اجازه تردد عابر پیاده و دوچرخه را خواهند داشت، تعداد خودروها در این مناطق کاهش می‌یابد. این پروژه با نام شبکه سبز، فضاهایی را ایجاد می‌کند که افراد بدون خودرو در آن تردد داشته باشند و تا سال ۲۰۳۵، ۴۰ درصد از شهر هامبورگ شامل پارک، زمین بازی و زمین ورزشی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: گزارش عملکرد یکساله دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی در سوئد ممنوع می‌شوداشتفان لفون، نخست وزیر جدید سوئد، روز دوشنبه ۱ بهمن (۲۱ ژانویه) کابینه خود را معرفی کرد. او در اعلام برنامه‌های دولت خود گفت که فروش خودروهای صفر کیلومتر بنزینی و گازوئیلی از سال ۲۰۳۰ در این کشور ممنوع خواهد شد.  

ممنوعیت فروش خودروهای گازوئیلی و بنزینی در سوئد

سوئد و دیگر کشورهای اسکاندیناوی نقشی پیشرو در اتخاذ سیاست‌های زیست‌محیطی ایفا می‌کنند. نروژ استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی را از سال ۲۰۲۵ ممنوع اعلام کرده است.

در این کشور هم‌اکنون نیمی از خودروهای صفر کیلومتر که اجازه ورود به سیستم حمل و نقل را می‌یابند دارای موتورهای الکتریکی هستند. دانمارک نیز از سال ۲۰۳۰ ورود خودروهای جدید با سوخت فسیلی به خیابان‌ها را ممنوع کرده است.

بیشتر بخوانید: تمام تهرانی ها سیگار می کشند سرعت بالای ذوب شدن پهنه‌های یخ در گرینلندنتایج یک بررسی نشان می‌دهد پهنه‌های یخ در منطقه گرینلند سریع‌تر از آنچه کارشناسان پیش از این اعلام کرده‌اند در حال آب شدن هستند.

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده‌ است: پدیده آب شدن پهنه‌های یخ در منطقه گرینلند با سرعت بالایی در حال رخ دادن است و تداوم گرمای جهانی روند ذوب شدن یخ‌های این منطقه را تسریع کرده که به افزایش سطح آب دریاها منجر می‌شود.

آب شدن یخهای قطبی

افزایش سطح آب دریاها تهدید جدی برای شهرها، جزایر و مناطق صنعتی به حساب می‌آید که در ارتفاع پایین قرار دارند. پیش‌بینی‌ها در مورد اینکه این افزایش آب دریاها چه زمانی اتفاق می‌افتد متفاوت است زیرا محققان از اطلاعات کافی در مورد سرعت گرم شدن اقیانوس‌ها و آب شدن پهنه‌های یخ برخوردار نیستند.

ذوب شدن پهنه‌های یخ در منطقه گرینلند که پس از قطب جنوب از بیشترین حجم پهنه‌های یخ برخوردار است سالانه به افزایش ۰.۸ میلی‌متری آب در اقیانوس‌های جهان منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروهی از محققان آمریکایی، بلژیکی و هلندی بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: میزان آب شدن پهنه‌های یخ در گرینلند حداقل در ۳۵۰ سال گذشته استثنائی بوده و تداوم رشد جهانی میانگین دما، روند ذوب شدن یخچال‌های طبیعی را افزایش داده و به بالا آمدن سطح دریاها کمک می‌کند.‌

https://zistonline.com/vdcfvede.w6d1eagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما