تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 79867
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، وجود سدها را در بحث مهندسی رودخانه بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: یکی از پارامترهایی که در مقوله مهندسی رودخانه اهمیت بالایی دارد، مباحث مرتبط با سدهای کشور است.
تاثیر سدسازی بر مهندسی رودخانه/   تکمیل سد بختیاری در استان
به‌گزارش زیست آنلاین، "محمد حاج‌رسولی‌ها" در مراسم افتتاح یازدهمین سمینار بین‌المللی مهندسی رودخانه، با اشاره به تقارن برگزاری این سمینار با سیلاب‌های خوزستان گفت: این موضوع نشان‌دهنده این است که ما باید به مقوله مهندسی رودخانه توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به‌دلیل شرایط اقلیمی و ۱۱ سال خشکسالی شدید در کشور، به‌نظر می‌رسید که سیلاب‌ها فراموش شده‌اند، ادامه داد: سیلاب ساعت یک بامداد سه‌شنبه ۹ بهمن‌ماه در سد کرخه با دبی ۶۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه توسط سازمان آب و برق خوزستان به خوبی مدیریت و کنترل شد.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به طولانی شدن زمان بارش‌های اخیر تصریح کرد: به‌رغم تلاش‌های انجام شده برای مهار پیک سیلاب‌ها، هنوز احتمال خطر برای ساکنان مجاور رودخانه‌های استان به‌دلیل پر شدن ظرفیت سدها وجود دارد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر به طبع این بارندگی‌ها ورودی به سدهای خوزستان شرایط خوبی را به خود اختصاص داده است، به‌گونه‌ای که در این دو ماه معادل کل سال آبی گذشته را با ورود روان‌آب‌ها شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به روستائیان ساکن در پایین‌دست رودخانه کرخه و سد دز هشدار داد و خطاب به ساکنان این مناطق گفت: تا الان ۹۰ تا ۹۵ درصد سیلاب‌ها به‌خوبی مدیریت شده و باید این ۲ یا ۳ ماه آینده را نیز جدی بگیرند.

وی ادامه داد: لازم است که مردم منطقه هشدارهای استانداری، مدیریت بحران استان و فرمانداری‌ها را جدی بگیرند تا خدای ناکرده حادثه جانی برای کسی رخ ندهد.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: قطعا همکاران ما در استانداری، ستاد بحران و سازمان آب و برق خوزستان مدیریت سیلاب را ادامه خواهند داد.

در کشور ۱۷۲ سد بزرگ ملی توسط وزارت نیرو احداث شده و حجم کلی آنان ۵۱ میلیارد متر مکعب است.

یازدهمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه سه شنبه ۹ بهمن ماه جاری در سالن همایبش های بین المللی بوستان افتتاح و تا پایان روز ۱۱ بهمن‌ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: فقدان طرح جدید سدسازی طی سال های اخیرسد بختیاری باید تکمیل شود

سد بختیاری باید تکمیل شود به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی چهارشنبه شب در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان در خصوص بررسی حوادث ناشی از سیل در این استان با اشاره به سفر محمود واعظی به خوزستان و حضور در این نشست اظهار کرد: امیدوارم که این سفر منشأ خیر باشد و تمهیداتی اندیشیده شود که در مقابل حوادث و بلایا آمادگی بیشتری داشته باشیم تا آسیب های کمتری وارد و محنت و رنج مردم نیز کاهش پیدا کند.

شریعتی با اشاره به اینکه حجم سیلاب های جاری و روان آب های فعلی در استان قابل رقابت با سال ۹۵ است با اشاره به بسیج همه فرمانداران برای حضور در مناطق گفت: به نوعی دولت برای مدیریت مسائل به کمک وزارت نیرو آمد. همچنین سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی، دستگاه های اطلاعاتی و دیگر دستگاه ها همه به کمک آمدند تا بتوانیم حجم روان آب های بعد بارش ها را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: در پاییز امسال خصوصا در ۱۲ روز اخیر تمام دستگاه های استان بسیج شدند برای اینکه روان آب ها را مدیریت کنند و حجم خالی برای مخازن سدهای استان فراهم کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به سیلاب شهر رفیع گفت: بزرگان شهر رفیع را برای مشاهده کردن وضعیت به محل سیلاب بردیم؛ در این میان جوانان و تمامی اقشار نیز همکاری خوبی داشتند. میزان امکانات اعزامی به روستای آلبوعفری به اندازه شهر رفیع نبود ولی از امشب با بهبود وضعیت ترمیم سیل بند در رفیع اعزام امکانات و تجهیزات به این روستا افزایش خواهیم داشت.

شریعتی توضیح داد: این سیلاب ها باران رحمت الهی است که می توانیم از آنها بیشتر استفاده کنیم؛ سد بختیاری را در بالادست سد دز داریم که ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تکمیل می تواند مانع این روان آب ها و سیلاب ها شود که در وقت مقتضی از آن بهره مند شد.

وی افزود: تمام منابع سد بختیاری برای خوزستان است که جزو معدود مناطقی است که با اقلیم خاص خود قابلیت انتقال آب را هم ندارد؛ قابلیت نگهداری پنج میلیارد مترمکعب و تولید دو هزار مگاوات برق را دارد.

شریعتی با اشاره به اینکه در خوزستان ۶ ماهه اول سال بیشترین خشکسالی و در ۶ ماهه بعدی نیز بهترین ترسالی را شاهد بودیم، گفت: از همه مردم استان خصوصا مناطق درگیر با سیلاب تقدیر و تشکر می کنیم.

 

https://zistonline.com/vdcgu79u.ak9y34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما