تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80011
یک مقام مسئول در مراکش اعلام کرد: حفظ قیمت فراورده های نفتی به صلاح مصرف کنندگان و اقتصاد و ذخیره سازی و همچنین رقابت در این بخش نیست و بهتر آن است که قیمت های پایین فراورده های نفتی اصلاح شوند.
قیمت پایین سوخت در مراکش به نفع سرمایه گذاران و مصرف کنندگان نیست
به گزارش زیست آنلاین، حسن داوودی رئیس شورای رقابت مراکش گفت: قیمت سوخت در مراکش با وجود انتقادهایی که از پایین بودن قیمت وجود دارد اما ثابت خواهد ماند.

وی گفت: حفظ قیمت فراورده های نفتی به صلاح مصرف کنندگان و اقتصاد و ذخیره سازی و همچنین رقابت در این بخش نیست و بهتر آن است که قیمت های پایین فراورده های نفتی اصلاح شوند.

این مقام مسئول در کشور مراکش تاکید کرد قیمت های فعلی فراورده های نفتی حاشیه سود شرکت های توزیع فراورده را کاهش داده اند در صورتیکه هدف شرکت های بزرگ در این بخش کسب سود است که بزرگترین شرکت توزیع فراورده در مراکش نیز متعلق به وزیر کشاورزی است.

داوودی در ویدئویی که در وب سایت این شورا قرارداده است اعلام کرده است این شورا بر تمام امور نظارت دارد اما باید گفت که قیمت سوخت در این کشور نه به نفع مصرف کنندگان است و نه به نفع اقتصاد کشور و باید قیمت سوخت اصلاح شود.

وی اضافه کرد افزایش قیمت فراورده های نفتی تاثیر کمی روی دیگر بخش های اقتصاد خواهد گذاشت. 

به گفته این مقام مراکشی آزاد سازی قیمت های فراورده های نفتی از سال ۲۰۱۵ در دستور کار قرار داشته است که می تواند منجر به بهبود بازار این بخش و جلب توجه سرمایه گذاران نیز شود.

مراکش ۹۳ درصد از  فراورده های خود را بعد از بسته شدن تنها پالایشگاه به خاطر عدم پرداخت مالیات وارد می کند که این موضوع موجب شده تا واردات انرژی به مراکش از ۶۹.۵ میلیارد درهم در سال ۲۰۱۷ به ۸۲.۳ میلیارد درهم در سال ۲۰۱۸ برسد.

وی دولت را به دلیل عملکرد بد در بخش فراورده های نفتی مورد انتقاد قرار داد و همچنین شرکت های تولید کننده فراوردههای نفتی را به دلیل عملکرد بدشان مورد سرزنش قرار داد

در حال حاضر تنها دو شرکت پالایش نفت سود خود را افشا می کنند، در حالی که شرکت های دیگر از این کار امتناع می ورزند و این موجب می شود تا مشخص نشود شرکتهای تولید کننده فراورده در مراکش چه مقدار سود بدست آورده اند که این کار موجب ایجاد فساد اقتصادی در مراکش شده است.

وی تصریح کرد ۲۰ شرکت توزیع سوخت در مراکش وجود دارد که ۷۰ درصد از بازار سوخت را در اختیار دارند که تنها سه شرکت از این  ۵۳ درصد بازار در دستشان است که از این میان ۲ رکت هرگز سوخت خود را اظهار نکرده اند.

وی در پایان تصریح کرد: دولت به شورای رقابت اجازه نداده است تا در این خصوص تحقیق کند و تحقیق و پژوهش در این خصوص در اختیار شورای رقابت نیست.

بیشتر بخوانید: پرداخت سیزده میلیارد دلار یارانه سوخت برای تولید برق در کشورگران ترین و ارزان ترین بنزین؛ قیمت سوخت در کدام کشورها از ایران کمتر است؟

گران ترین و ارزان ترین بنزین؛ قیمت سوخت در کدام کشورها از ایران کمتر است؟آذر ماه امسال گزارشی پیرامون قیمت سوخت در کشور های مختلف منتشر شد که در ادامه به شرح مختصری از آن، پرداخته شده است، این روزها بیش از هر چیز شایعه افزایش قیمت سوخت و بازگشت کارت های سوخت بر اذهان مردم ایران سایه افکنده است که البته به نظر می رسد واقعیت داشته باشد. در حالی که بازگشت تحریم های ایالات متحده پس از خارج شدن از برجام در ماه گذشته، افزایش بی سابقه قیمت ارز و به خصوص دلار و البته تورم و گرانی های گسترده در بخش های مختلف، بسیار از مردم را به ستوه آورده، این روزها خبر از بازگشت کارت های سوخت و افزایش قیمت بنزین به گوش می رسد. به همین بهانه قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با کشورهایی که ارزان ترین و گران ترین سوخت را در اختیار شهروندان خود قرار می دهند آشنا کنیم.

جای تعجب ندارد که بر حسب انتظار، کشورهای صادر کننده نفت و به خصوص کشورهای خاورمیانه در این زمینه ارزان ترین کشورها به شمار می آیند (البته بدون این که سرانه درآمد آن ها را در نظر بگیریم) و در این میان کشورهای قطر، بحرین، عربستان سعودی، کویت و البته ایران سوختی بسیار ارزان تر از دیگر کشورها در اختیار شهروندان خود قرار می دهند. در کشورهای آسیای مرکزی نیز سوخت قیمت نسبتاً پایینی دارد؛ در حالی که ترکمنستان در رتبه نهمین کشور دارای سوخت ارزان قرار دارد، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان به ترتیب رتبه های ۱۰، ۱۱ و ۱۷ ارزان ترین سوخت جهان را دارند.

تفاوت فاحش قیمت سوخت در کشورهای فقیر و ثروتمندتفاوت فاحش قیمت سوخت در کشورهای فقیر و ثروتمند غالباً به دلیل یارانه انرژی ای است که در کشورهای فقیرتر پرداخت می شود. در فهرستی که در ادامه خواهید دید ۵۵ کشور دارای قیمت بنزین پایین تر از یک دلار هستند، قیمت بنزین در ۷۳ کشور بین ۱ تا ۱٫۵ دلار بوده، در ۳۵ کشور نیز قیمت بنزین بین ۱٫۵ تا ۲ دلار و تنها در دو کشور قیمت بنزین به بالای ۲ دلار رسیده است. از ۱۰ کشور ابتدایی این فهرست، ۴ کشور در قاره آفریقا، ۳ کشور در آسیا، ۲ کشور در آمریکای جنوبی و ۱ کشور متعلق به قاره اروپاست. کشورهای ایالات متحده و قطر جزو کشورهای ثروتمند جهان به شمار می آیند اما قیمت سوخت در آن ها ارزان است.

قیمت سوخت در اروپا بالاست و تنها ۴ کشور در این منطقه از جهان قیمت بنزینی کمتر از ۱ دلار دارند. آذربایجان ارزان ترین سوخت را در اروپا دارد و سه کشور دیگر نیز روسیه، بلاروس و گرجستان هستند. بیش از ۵۲ درصد کشورهای اروپایی قیمت بنزینی بالای ۱٫۵ دلار به ازای هر لیتر دارند

کشور ونزوئلا که بحران اقتصادی آن هر روز شکل جدیدی پیدا کرده و در سال های اخیر، مردم آن با انواع مشکلات اقتصادی، کمبود مواد غذایی، قحطی، تورم افسار گسیخته و کاهش شدید ارزش پول ملی مواجه شده اند، در کمال ناباوری در رتبه اول این فهرست قرار داشته و ارزان ترین سوخت جهان را دارد. به لطف سیستم کامل یارانه ای و علیرغم تهدیدهای نیکولاس مادورو، رییس جمهور کشور، برای افزایش قیمت سوخت، قیمت بنزین در ونزوئلا تنها یک سنت (یک صدم دلار) به ازای هر لیتر است. برای مقایسه این قیمت نازل باید بدانید که میانگین قیمت جهانی برای هر لیتر بنزین، ۱٫۱۵ دلار یعنی کمی بیش از یک دلار برآورد شده است.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از قاچاق سوخت با احیای کارت سوختگران ترین و ارزان ترین بنزین؛ قیمت سوخت در کدام کشورها از ایران کمتر است؟

۲۰ کشوری که ارزان ترین سوخت را دارند:ونزوئلا- ۰٫۰۱ دلار  (به ازای هر لیتر بنزین)
سودان- ۰٫۱۳ دلار
ایران- ۰٫۲۹ دلار
کویت- ۰٫۳۵ دلار
الجزایر- ۰٫۳۵ دلار
اکوادور- ۰٫۳۹ دلار
نیجریه- ۰٫۴۱ دلار
مصر- ۰٫۴۳ دلار
ترکمنستان- ۰٫۴۳ دلار
آذربایجان- ۰٫۴۷ دلار
قزاقستان- ۰٫۴۹ دلار
آنگولا- ۰٫۵۲ دلار
مالزی- ۰٫۵۳ دلار
بحرین- ۰٫۵۳ دلار
عربستان سعودی- ۰٫۵۴ دلار
بولیوی- ۰٫۵۴ دلار
ازبکستان- ۰٫۵۴ دلار
عمان- ۰٫۵۸ دلار
قطر- ۰٫۵۸ دلار
میانمار- ۰٫۶۲ دلار
قیمت سوخت 

عراق با ۰٫۶۳ دلار (رتبه ۲۱)، روسیه با ۰٫۶۹ دلار (رتبه ۲۶)، پاکستان با ۰٫۷۳ دلار (رتبه ۲۹)، افغانستان با ۰٫۷۵ دلار (رتبه ۳۰) به ازای هر لیتر بنزین از دیگر کشورهایی هستند که بنزین را با قیمتی پایین تر از قیمت جهانی به شهروندان خود می فروشند. ایالات متحده با قیمت ۰٫۷۸ دلار به ازای هر لیتر بنزین در رتبه ۳۲ این فهرست قرار دارد که ۱۶۴ کشور جهان را در بر می گیرد. قیمت بنزین در ترکیه ۱٫۲۰ دلار به ازای هر لیتر است که آن را در میان کشورهای با قیمت متوسط سوخت قرار می دهد (رتبه ۹۲ در فهرست کشورهای ارائه دهنده ارزان ترین سوخت).

هر چه کشورهای ثروتمندتر و پیشرفته تر باشند قیمت بنزین نیز در آن ها بالاتر استبه عنوان یک قانون کلی، هر چه کشورهای ثروتمندتر و پیشرفته تر باشند قیمت بنزین نیز در آن ها بالاتر است، در حالی که کشورهای فقیر و کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت در کل ارزان ترین سوخت را دارند. تنها کشوری که از این قانون پیروی نمی کند ایالات متحده است که یکی از پیشرفته ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان بوده اما قیمت سوخت در آن به نسبت ارزان است. از دیگر کشورهای مهمی که قیمت نفت در آن ها به نسبت پایین است می توان به امارات با ۰٫۶۷ دلار (رتبه ۲۴)، لبنان با ۰٫۸۷ دلار (رتبه ۳۸) و تایوان با ۰٫۹۴ دلار (رتبه ۴۸) اشاره کرد.

اما گران ترین سوخت متعلق به هنگ کنگ است, به طوری که برای هر لیتر بنزین در این کشور باید ۲٫۰۹ دلار بپردازید. باربادوس با ۱٫۹۶ دلار، نروژ با ۱٫۹۲ دلار، جزایر والیس و فیوتونا با ۱٫۸۹ دلار و موناکو با ۱٫۸۷ دلار به ازای هر لیتر به ترتیب در رتبه های بعدی ارائه دهنده گران ترین سوخت های جهان قرار می گیرند (رتبه های اول تا پنجم گران ترین کشورهای جهان از لحاظ قیمت سوخت). 

بیشتر بخوانید: هزینه تمام شده تولید برق تحت تاثیر بی ثباتی در تعیین قیمت سوخت۲۰ کشوری که گران ترین سوخت را دارند:

۲۰ کشوری که گران ترین سوخت را دارند:هنگ کنگ- ۲٫۰۹ دلار  (به ازای هر لیتر بنزین)
باربادوس- ۱٫۹۶ دلار
نروژ- ۱٫۹۲ دلار
جزایر والیس و فیوتونا- ۱٫۸۹ دلار
موناکو- ۱٫۸۷ دلار
ایتالیا- ۱٫۸۷ دلار
ایسلند- ۱٫۸۵ دلار
یونان- ۱٫۸۲ دلار
هلند- ۱٫۸۱ دلار
اسراییل- ۱٫۷۹ دلار
مایوته- ۱٫۷۹ دلار
لیختن اشتاین- ۱٫۷۶ دلار
فنلاند- ۱٫۷۵ دلار
دانمارک- ۱٫۷۳ دلار
پرتغال- ۱٫۷۲ دلار
زامبیا- ۱٫۷۲ دلار
ایرلند- ۱٫۷۱ دلار
سن مارینو- ۱٫۷۱ دلار
اروگوئه- ۱٫۶۹ دلار
آلبانی- ۱٫۶۸ دلار

از دیگر کشورهایی که گران ترین سوخت را دارند می توان به فرانسه با ۱٫۶۸ دلار (رتبه ۲۱)، آلمان با ۱٫۶۷ دلار (رتبه ۲۲)، سوییس با ۱٫۶۶ دلار (رتبه ۲۳)، سوئد با ۱٫۶۴ دلار (رتبه ۲۴) و بریتانیا با ۱٫۶۳ دلار (رتبه ۲۵) به ازای هر لیتر بنزین اشاره کرد. چین هر لیتر بنزین را به قیمت ۱٫۱۱ دلار به فروش می رساند که آن را در میانه این فهرست (رتبه ۷۸ ارزان ترین قیمت سوخت) قرار می دهد و کشور هند نیز با همین قیمت در رتبه ۷۷ قرار گرفته است. کانادا نیز با ۱٫۰۲ دلار به ازای هر لیتر یکی از کشورهایی است که بنزین نسبتاً ارزانی دارد و بعد از آن نیز مکزیک با ۱٫۰۳ دلار به ازای هر لیتر قرار می گیرد.

در پایان باز هم تاکید می کنیم که این قیمت ها با توجه به ارزش پول ملی هر یک از کشورها در برابر دلار تعیین شده که با در نظر گرفتن این فاکتور، می توان گفت که هر چه ارزش پول کشوری در مقابل دلار کمتر باشد، قیمت بنزین در آن کشور کمتر و ارزان تر است و بالعکس. فهرست کامل و روزآمد قیمت سوخت در کشورهای مختلف جهان را در این لینک مشاهده کنید.

https://zistonline.com/vdcjvyeo.uqeyvzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما