تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80055
یکی از این سناریوها این است که شهرداری هزینه باتری موتورسیکلت‌های برقی را برعهده بگیرد، چراکه این باتری‌ها تقریبا گران هستند و حدود ۵۰ درصد از کل قیمت موتورسیکلت برقی را شامل می‌شود. در این رویکرد، هزینه تهیه موتورسیکلت‌های برقی برای عموم مردم کاهش یابد.
سناریوهای مختلفی برای گسترش استفاده از موتورسیکلت‌ برقی مطرح است
به گزارش زیست آنلاین، سید آرش حسینی میلانی،  رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از اختصاص یک ردیف از بودجه شهرداری تهران به تسهیلات خرید موتور برقی خبر داد و  بر توجه شورای شهر و شهرداری به موضوع موتورسیکلت‌های برقی در سال ۹۸ تاکید کرد و گفت: سناریوهای مختلفی برای گسترش استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به ناوگان حمل و نقل شهری مطرح است.

وی در تشریح این سناریوها اظهار داشت: یکی از این سناریوها این است که شهرداری هزینه باتری موتورسیکلت‌های برقی را برعهده بگیرد، چراکه این باتری‌ها تقریبا گران هستند و حدود ۵۰ درصد از کل قیمت موتورسیکلت برقی را شامل می‌شود. در این رویکرد، هزینه تهیه موتورسیکلت‌های برقی برای عموم مردم کاهش یابد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در واقع، این مسئله کمک می‌کند تا سوبسید ارائه شده از سوی شهرداری به نحو موثری به مقوله گسترش استفاده از حمل و نقل پاک و موتورسیکلت‌های برقی اختصاص یابد، اما سازوکار تعویض این باتری یا ایستگاه‌های تعویض آن باید مشخص شود.

حسینی میلانی افزود: برای مابقی هزینه موتورسیکلت هم زمینه های مذاکره با وزارتخانه نفت و نیرو در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه سناریوها مدنظر قرار گرفته فعلا در مرحله کارشناسی بوده و چیزی هنوز نهایی نشده است، تصریج کرد: ما در حال بررسی شرایط و امکان‌سنجی تحقق آنها هستیم چراکه شرایط اقتصادی سال آینده چندان مناسب نیست، اما با توجه به تاکیدات برنامه سوم شهرداری حتما باید فعالیت را آغاز کرد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به تسهیلات خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: در بودجه‌‌ سال‌های گذشته سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری، برای هر موتورسیکلت برقی حدود ۲.۵ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده بود، اما اکنون با توجه به افزایش قیمت‌ها، این میزان تسهیلات پاسخگوی نیازهای فعلی و شرایط کنونی نیست.

حسینی میلانی اضافه کرد: از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت نیرو به خاطر بحث تامین شارژ این موتورسیکلت‌ها، درگیر این موضوع هستند. همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست و پلیس راهور نیز از دیگر ارگان‌های مرتبط با این مسئله هستند. بنابراین مقوله موتورسیکلت‌های برقی فقط یک بُعد اقتصادی ندارد و ما باید تمامی جوانب و ذینفعان موضوع درنظر گرفته شوند.

وی ضمن اعلام این خبر که در بودجه ۹۸ شهرداری در نظر داریم تا یک ردیف بودجه را به تسهیلات خرید موتورسیلکت برقی اختصاص دهیم، ابراز داشت: ‌سازوکار حمایتی در حال بررسی است و باید دید که کدام سناریو برای عملیاتی شدن این کار مناسب‌تر است.

بیشتر بخوانید: عملکرد وزارت صنعت به مصوبه دولت درباره موتورسیکلت‌های برقیتسهیلات خرید موتورسیکلت برقی در سال 98 افزایش می یابد

تسهیلات خرید موتورسیکلت برقی در سال ۹۸ افزایش می یابدزهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از افزایش تسهیلات خرید موتور سیکلت برقی در سال ۹۸ خبر داد و درباره سیاست‌های مدیریت شهری در این دوره با هدف کاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار کرد: همانطور که اعلام شده است ۷۰ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از تردد وسایل نقلیه متحرک است که در این بین موتورسیکلت‌های کاربراتوری سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری، اقداماتی از سوی دولت انجام شد و در نهایت شماره‌گذاری این موتورسیکلت‌ها در سال ۹۶ ممنوع شد و در ادامه انتظار می‌رفت تا شرایط بهتر شود اما این وضعیت تغییر آنچنانی پیدا نکرد.

نژادبهرام متذکر شد: مدیریت شهری در دوره گذشته مصوبه‌ای را با عنوان تسهیلات ویژه به خریداران موتورسیکلت‌های برقی تصویب کرد و قرار بر این شد که به متقاضیان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تحت عنوان وام بالعوض پرداخت کنند که البته تعدادی نیز از تسهیلات برخوردار شدند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تسهیلات فعلی پاسخگو خرید برای موتورسیکلت برقی نیست، گفت: در همین زمینه تسهیلات خرید موتورسیکلت برقی در سال آتی افزایش می‌‌یابد البته درباره رقم افزایش آن فعلاً نمی‌توان اظهار نظر کرد.

وی بیان کرد: یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت حرکت به سمت استفاده از دوچرخه و موتورسیکلت‌های برقی خواهد بود، شهرداری تهران نیز باید شرایط استفاده از این وسایل را فراهم کند.

نژادبهرام همچنین درباره استفاده از دوچرخه برای بانوان نیز گفت: در این بخش نیز محدودیتی وجود ندارد و باید همه افراد اعم زن و مرد، پیر و جوان از دوچرخه استفاده کنند.

https://zistonline.com/vdchmvn6.23nvmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما