تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80226
از علم تا عمل در حوزه مدیریت منابع آبی

تلاش پژوهشگران برای مدیریت منابع آب در آمریکا

در پی کمبود آب مداوم در سراسر دنیا و شرایط خشک‌سالی‌های اخیر در غرب ایالات‌متحده امریکا و برخی از نقاط مختلف جهان، محققان و پژوهشگران بسیاری به تحقیق و بررسی و ارائه طرح‌های مختلف و جدید در رابطه با تکنولوژی‌های آب پرداختند تا بتوانند با خشک‌سالی مقابله کنند.
تلاش پژوهشگران برای مدیریت منابع آب در آمریکا
به گزارش زیست آنلاین، مدیریت منابع آب و حوزه‌های آبی هر منطقه، مستلزم مطالعه کامل و شناخت محیط‌ زیست آن منطقه است و امروزه با توجه به بروز بحران‌های جهانی در زمینه محیط‌زیست و کاهش منابع آب، مدیریت منابع آبی دارای اهمیتی بسیار زیاد است.

در پی کمبود آب مداوم در سراسر دنیا و شرایط خشک‌سالی‌های اخیر در غرب ایالات‌متحده امریکا و برخی از نقاط مختلف جهان، محققان و پژوهشگران بسیاری به تحقیق و بررسی و ارائه طرح‌های مختلف و جدید در رابطه با تکنولوژی‌های آب پرداختند تا بتوانند با خشک‌سالی مقابله کنند.

دریاچه‌ها، چمنزارها، رودها و مرداب‌ها همواره از سوی عوامل متعددی در معرض تهدید هستند و مطالعات علمی انجام‌شده توسط یک موسسه بین‌المللی در رابطه با مدیریت منابع آب و حوزه‌های آبی قرار است در نشست بین‌المللی ۲۰۱۹ International Rainy-Lake of the Woods Watershed Forum ارائه شود.

پژوهشگران آمریکایی و کانادایی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، مطالعه خود را در رابطه با مواد مغذی، جلبک‌ها، ماهیگیری و نیازهای مرتبط با سیاست‌گذاری‌های مرتبط با مدیریت منابع آب و اقدامات مرتبط با این موضوع ارائه خواهند کرد. انتظار می‌رود ۱۵۰ نفر در این رویداد دو روزه حضورداشته باشند.

این انجمن در سال ۲۰۰۴ با دو ایده آغاز به کارکرد: مدیریت آب و منابع آبی هیچ مرزی در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها بین مینه سوتا و انتاریو ندارند و همکاری محققان، مدیران منابع و گروه‌های مدنی برای حفاظت، بازگرداندن و مدیریت این منابع گران‌بها ضروری است.

تاد سلرز (Todd Sellers)، مدیر اجرایی این شرکت که در حال حاضر وارد شانزدهمین سال فعالیت خود شده است، مطالعات این انجمن را در زمینه تحقیق، مدیریت و هماهنگی سیاست در حوزه آبخیزداری دوجانبه رودخانه و دریاچه وودز دارای اهمیت می‌داند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبیمهم‌ترین نکات برجسته در رابطه با مدیریت منابع آب

مهم‌ترین نکات برجسته در رابطه با مدیریت منابع آببه گزارش سینا پرس، به اعتقاد این پژوهشگر حوزه آبخیزداری، مهم‌ترین نکات برجسته در رابطه با مدیریت منابع آب عبارت‌اند از:

- بررسی کیفیت آب و کنترل آلودگی‌های رودخانه و منابع شیلات آن (در رابطه با منطقه مینه سوتا)

- مطالعه مواد مغذی، جلبک‌ها و تحقیقات در رابطه با کیفیت آب و محیط‌زیست و بررسی تغییرات اقلیمی در کشور کانادا.

- مطالعات مربوط به اثرات زیست‌محیطی ذرات نانو نقره، جیوه و نشت نفت خام سنگین و قیر رقیق‌شده در منابع آبی که به‌طور تجربی در شمال غربی انتاریو انجام‌شده است.

- به‌روزرسانی در پیشرفت روش‌های سنجش از راه دور ماهواره‌ای برای ارزیابی کیفیت آب دریاچه، جلبک‌های دریایی.

- مطالعه اکولوژی بیابان‌ها، جنگل‌ها و بازیابی محیط‌زیست این مراکز.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایرانبحران آب در آمریکا (فرصتی برای انتقال تجربیات)

بحران آب در آمریکا (فرصتی برای انتقال تجربیات)آنقدر بحران آب و کمبود آب در ایران از طریق رسانه های مختلف شنیدیم، شنیدن بحران آب در آمریکا برای ما کمی حیرت برانگیز است. پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا این روزها چهره‌ای متفاوت پیدا کرده است؛ برخلاف سال‌های گذشته که مردم کالیفرنیا دغدغه‌ای برای مصرف آب نداشتند و دریاچه‌ها مملو از آب بود حالا همه خیابان‌ها را هشدارها درباره کمبود آب و بحران خشکسالی فراگرفته است.

این ایالت بزرگ آمریکا که زمانی مردمش به داشتن منابع وسیع آب خود افتخار می‌کردند حالا بدترین خشکسالی خود را طی حداقل ۴۰ سال گذشته تجربه می‌کند. با کمبود آب حالا سرویس‌های بهداشتی و حمام‌‌های عمومی شهرهای مختلف کالیفرنیا بسته شده‌اند و با هر نوع هدر دادن آب به‌شدت برخورد می‌شود. رسانه‌های آمریکا با حسرت تصاویر دریاچه‌ها و منابع آبی را در گذشته منتشر می‌کنند که حالا تقریباً چیزی از آنها باقی نمانده است.

در کالیفرنیا با کمبود شدید مایه حیات حالا «پلیس آب» تشکیل شده تا جلوی هدر رفتن آب را بگیرد. براساس قوانینی که به‌دنبال کمبود شدید آب در این ایالت تصویب شده کسانی که بیش از اندازه آب را صرف چمن، محوطه‌سازی‌ اطراف خانه و شستن ماشین کنند، روزانه ۵۰۰ دلار جریمه می‌شوند. ۵۰۰ دلار با قیمت دلار فعلی به پول خودمان یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان خواهد بود. ای کاش چنین قانونی در ایران بود.

جریمه ۵۰۰ دلار در روز پس از آن تصویب شد که یک تحقیق نشان داد اقدام‌های گذشته برای حفظ آب نتوانسته است هدف کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب که فرماندار ایالت کالیفرنیا تعیین کرده بود را برآورده کند. حالا مأموران نظارت بر مصرف آب که به پلیس آب مشهور شده‌اند در محله‌ها و خیابان‌ها گشتزنی می‌کنند تا جلوی هر نوع اتلاف آب را بگیرند در قدم اول این پلیس‌های آب به مردم درباره کم کردن مصرف آب آموزش و هشدار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ابتكارات در اقتصاد چرخشی آب جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب

جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آببرای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب مقام‌های ایالتی در اقدام دیگری قیمت آب را به‌صورت جدی افزایش داده‌اند. براساس تصمیم گرفته شده در کالیفرنیا قیمت آب ۱۰ برابر شده است تا مردم حواس‌شان را بیشتر برای مصرف، جمع کنند. به گفته مقام‌های آمریکا ۸۰درصد کالیفرنیا با وضعیت به‌شدت بحرانی خشکسالی روبه‌روست که احتمالاً تا سال دیگر هم ادامه پیدا می‌کند.

علاوه بر این بعد از مدرسه ترافیک حالا در آمریکا مدرسه‌های آب جای خودشان را باز کرده‌اند. مدرسه‌هایی که در آن به مردم به‌ویژه آنهایی که سابقه مصرف زیاد آب را دارند آموزش‌های لازم درباره کاهش مصرف آب داده می‌شود و افراد باید واحدهایشان را در این مدرسه یکی پس از دیگری پاس کنند.

کالیفرنیا تنها یکی از هزاران نمونه کمبود شدید آب در مناطق مختلف جهان است. بحران آب حالا یک مشکل جهانی است. اگر همیشه برای جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها پای نفت در میان بود حالا پیش‌بینی شده در چند سال آینده آب مسئله‌ای خواهد بود که شاید شدیدترین درگیری‌ها در دنیا را رقم بزند. القاعده، حملات تروریستی، نبردهای فرقه‌ای و ناآرامی‌های خیابانی را فراموش کنید؛دهه آینده زمان دشوار جنگ آب است.

در خیابان‌های شهرهای مختلف چین ازجمله پکن این روزها دیدن عملیات ساخت‌وساز در مقابل خانه‌های مسکونی امری عادی شده است. این ساخت و سازها ربطی به ارگان خاصی ندارد بلکه خود مردم هستند که با نداشتن آب به جان سنگفرش خیابان‌ها افتاده‌اند تا برای خودشان چاه حفر کنند و به آب برسند. یکی از ساکنان مناطق بی‌آب پکن در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته است که کسی از این آب تصفیه نشده خوشش نمی‌آید اما پس از ماه‌ها کمبود آب دیگر راهی برای آنها به غیراز کندن زمین باقی نمانده است. مقام‌های چین حالا هشدار داده‌اند که با هر نوع چاه‌کندن غیرقانونی برخورد می‌کنند و متخلفان تنبیه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب

وضع مصرف آب در جهاندر اسپانیا هم مردم با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند و خشکسالی امان کشاورزان را بریده است. اسپانیا بزرگ‌ترین تولید‌کننده روغن زیتون در جهان است اما به گزارش وال‌استریت ژورنال اوضاع آب آنقدر در این کشور بد شده که امسال تولید روغن زیتون ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. سازمان ملل متحد گزارش داده که وضع مصرف آب در جهان اگر همینطور پیش برود تا سال ۲۰۲۵، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از مردم جهان در کشورها یا مناطقی زندگی می‌کنند که با بحران مطلق کمبود آب مواجه هستند. دوسوم مردم جهان تا ۱۰ سال آینده برای دسترسی به آب سالم دغدغه و دشواری دارند و دیگر آب خوردن برایشان آسان نیست. همین حالا هم اوضاع به هیچ عنوان خوب نیست. ۱٫۲ میلیارد نفر از مردم جهان یا یک پنجم جمعیت دنیا همین حالا در مناطقی زندگی می‌کنند که با کمبود جدی آب مواجه هستند و به‌زودی ۵۰۰ میلیون نفر دیگر هم به این مقدار اضافه می‌شوند. یک میلیارد نفر از مردم جهان یا از هر ۷ نفر، یک نفر همین حالا به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا همه نقاطی هستند که پیش‌بینی بحران آب درباره آنها هر روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. به گزارش گاردین، سازمان‌های امنیتی آمریکا در پیش‌بینی‌های خود نسبت به‌احتمال درگیری‌های گسترده و حتی حملات تروریستی به‌خاطر منابع آب هشدار داده‌اند. در گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا با توجه به کاهش شدید آب در دجله و فرات، ایران، ترکیه، عراق و اردن پیش‌بینی شده که کشورهای مختلف جهان ازجمله آمریکا طی ۱۰ سال آینده با مشکلات گسترده کمبود آب دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. کاهش آب می‌تواند علاوه بر این با کاهش تولید غذا و انرژی مناطق و دولت‌های مختلف را دچار مشکلات جدی کند. به همین‌خاطر گروهی با پیش‌بینی جنگ میان کشورها پیشنهاد تشکیل نیروهای کلاه سبز(معادل نیروهای حافظ صلح کلاه‌آبی سازمان ملل) را داده‌اند تا شاید بتوانند آتش بحران آب را کنترل کنند.

https://zistonline.com/vdch-in6.23nvidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما