تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 80591
هفته زمین پاک، فرصتی است برای اندیشیدن به اهمیت حفظ محیط زیست در سلامت جامعه و فرصتی برای پاک زیستن و همدردی با دردها و زخم هایی که حال طبیعت را ناخوش کرده است. کارشناسان معتقدند که حفظ محیط زیست و زمین پاک در شرایط کنونی جز با مشارکت و همراهی مردم و مسئولان امکان پذیر نیست.
حفظ محیط زیست و زمین پاک با مشارکت و همراهی مردم و مسئولان
به گزارش زیست آنلاین، زمین به عنوان گهواره و مهد تمدن بشری و زیستگاهی برای گونه های متنوع جانوری همواره با پیشرفت تکنولوژی های نوین در معرض آسیب هایی است که در آینده سلامت جوامع مختلف را به چالش می کشد.

در سه دهه اخیر جهان بیش از پیش متوجه فجایع زیست محیطی بدلیل بی توجهی به رعایت استانداردها در مسیر توسعه صنعت و تکنولوژی شده است و دغدغه ها از فعالان زیست محیطی و انجمن های مردمی به سطوح بالای مدیریتی کشورها و سازمان های بین المللی ، همانند سازمان ملل متحد هم کشیده شده است.

از همین رو در سالهای خیر شاهد انتخاب و تعریف کلید واژه هایی همانند تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین، آب شدن یخ های قطبی و دیگر موارد از سوی سازمان های بین المللی هستیم.

امروز کشورهایی همانند آلمان که بهره مند از صنایع پیشرفته هستند دارای بالاترین استانداردهای زیست محیطی و تکنولوژی پیشرفته نیز در این مسیر هستند.

کشور ایران نیز در دهه های اخیر در حوزه زیست محیطی دستخوش تغییرات عدیده ای شده که بخش قابل توجهی از این چالش ها حاصل اقدام هایی است که ارمغان آن در استان های جنوبی و غربی پدیده ریزگردهاست.

هر چند بارندگی های سال زراعی جاری در کشور و استان خوزستان در بهتر شدن وضعیت محیط زیست موثر است اما این بارندگی ها به گفته کارشناسان ناجی این استان در بحث ریزگردها نخواهد شد.

وقتی سیلابهای پخش شده خشک شدند با کمترین وزش باد ذرات خاک آن جابه جا می شوند و گرد و غبار ایجاد می‌شود و در این راستا نیاز است متولیان به این موضوع خوشبینانه نگاه نکنند و بدانند که همچنان تهدید زا هستند.

زیستن در محیط های آلوده به انواع آلاینده ها، زباله ها، پسماندهای صنعتی و خانگی در کنار آلودگی های صوتی همه و همه به عنوان تهدیدی برای اکوسیستم ها و نیز محیط زیست شهری؛ مخاطره آمیزترین نوع زندگی در عصر حاضر است.

نقش فرهنگ سازی در نهادینه ساختن باور پاک بودن و پاک زیستن برای نسل های آیندهبا توجه به اهمیت محیط زیست سالم در زندگی امروز، نقش فرهنگ سازی در کاهش آسیب های حاصل از تخریب ها و آلاینده های رو به گسترش در شهرها، کمتر از خدمات دستگاه های اجرایی و شهری نبوده و می تواند در نهادینه ساختن باور پاک بودن و پاک زیستن برای نسل های آینده ، نقشی انکار ناپذیر ایفا کند.

روز جهانی زمین پاک در سراسر دنیا به عنوان نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست و محیطی که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی می رسد؛ فرصتی مغتنم برای توجه به این فرهنگ سلامت محور و آینده نگر است.

هفته زمین پاک دوشنبه دوم اردیبهشت ماه آغاز شد و تا هشتم اردیبهشت ماه ادامه دارد. شعار جهانی هفته پاک امسال «حفاظت از گونه های زیستی، نه دوباره به زباله و پلاستیک» اعلام شده است.

این روزها به دلایل مختلف از جمله ریشه کنی گیاهان کوهی و تخریب جنگل برای ذغال چوب و مراتع کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از قطب های جنگل های رشته کوه زاگرس حال و روز خوشی ندارند.

قاچاق چوب، آتش سوزی ها، بوته کنی گیاهان کوهی، چرای بیشتر از ظرفیت مراتع ، جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد را در معرض نابودی قرار داده است.

وسعت طلای سبز در رشته کوه های زاگرس ۶ میلیون هکتار است که بیش از یک میلیون هکتار آن بر اثر عوامل مختلف از بین رفته است.

۷۰ درصد از گونه های جنگلی زاگرس را بلوط شامل می‌ شود که در ۱۲ استان کشور پراکنده شده است.

این جنگل های بر اساس مطالعات پالینولوژی در حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار سال قبل با درختان پراکنده بلوط و بنه تشکیل شده و از پنج هزار سال پیش جنگل های متراکم و نیمه متراکم بلوط بطور کامل در این منطقه ایجاد شده است.

جنگل های زاگرس به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی اهمیت زیادی دارد.

توپوگرافی خاص منطقه (سخت گذر بودن برخی مناطق) محدود بودن نیروی انسانی و تجهیزات برای حفاظت از عرصه های طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد مخاطرات زیادی برای این گنجینه های خدادادی ایجاد کرده است.

کمبود قرقبان از مهمترین چالش های مبارزه با اقدامات سودجویان در جنگل های این استان است.

هم اکنون ۷۴ نفر قرقبان کار صیانت از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد را به عهده دارند.

کهگیلویه وبویراحمد به عنوان یکی از استان های سرسبز و زیبا درجنوب غربی کشور با داشتن اکوسیستم و جاذبه های طبیعی فرح بخش و چشم نواز، همواره محلی برای فعالیت سازمان ها و انجمن های مردم نهادی است که برای اعتلای فرهنگ حفاظت از محیط زیست آن کمر همت بسته اند.

برگزاری برنامه های فرهنگی ویژه روز زمین پاک در این استان به صورت خودجوش یا با همکاری سازمان های متولی محیط زیست بستری مناسب برای ترویج فرهنگ پاک بودن و صیانت از عرصه های طبیعی و زیست بوم های شهری ایجاد کرده است.

مدیر انجمن مردم نهاد بلادشاپور کهگیلویه گفت: روز جهانی زمین پاک در سراسر دنیا به عنوان نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست و محیطی که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی می رسد؛ فرصتی مغتنم برای توجه به این فرهنگ سلامت محور و آینده نگر است.

علی خوشخونژاد عنوان کرد: نظافت و جمع آوری زباله ها در معابر شهری و خیابان های پرتردد و مسیرهای منتهی به جاذبه های گردشگری به صورت خودجوش توسط سازمان های مردم نهاد بلاد شاپور از جمله برنامه های فرهنگی و فرهنگ سازی است که در روز زمین پاک در این شهرستان اجرا می شود.

وی عنوان کرد: این حرکت خودجوش با حضور عاشقان طبیعت هرساله در نقاط مختلف این این شهرستان اجرا می شود.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه با اشاره به اجرای برنامه های مختلف در هفته زمین پاک بیان کرد: در این هفته برنامه های مختلفی با همکاری آموزش و پرورش و سازمانهای مردم نهاد اجرا می شود.

برای حفاظت از محیط زیست باید از تغییرات اقلیمی پیشگیری کنیمضرورت همکاری همه نهادها در حفاظت از محیط زیستروح الله عزیزی پاکسازی جاذبه های گردشگری بخش چاروسا از جمله امام زاده سید محمود و آبشار زیبای کمر دوغ، نواختن زنگ زمین پاک در مدارس شهرستان و حضور در مدارس و ارائه اموزش های لازم در راستایخفاظت از محیط زیست را از جمله برنامه های هفته زمین پاک اعلام کرد.

وی بر همکاری همه نهادها در حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: نقش تشکل های مردمی در موفقیت دولت ها و برنامه و اهداف دستگاه های اجرایی بر کسی پوشیده نیست.

محسن جعفری نژاد اظهار داشت: تجربه به دفعات نشان داده است هر جا که دولت و مردم در کنار هم بودند موفقیت حاصل شده است.

وی افزود: براساس استانداردهای جهانی به ازای هر یکهزار هکتار یک محیط بان تعریف شده اما در کهگیلویه و بویراحمد ۳۱۲ هزار هکتار مناطق حفاظت شده با ۷۵ محیط بان حفاظت می شود.

جعفری نژاد بیان کرد: این یعنی رعایت یک چهارم استانداردهای جهانی در مناطق حفاظت شده و در این مواقع است که نقش تشکل ها در همراهی با محیط زیست به خوبی احساس می شود.

وی خواستار نقش آفرینی پررنگ تر اعضای تشکل ها شد و تصریح کرد: ۲۲ تشکل فعال در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ورود تشکل ها به مسائل محیط زیست را یک نیاز دانست و عنوان کرد: استفاده از ظرفیت فضای مجازی و جریان سازی در سطح استان می تواند گامی موثر در راستای حفظ محیط زیست باشد.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خائیز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.

این استان با حدود ۷۲۰ هزار نفر جمعیت ، دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

سازگاری با ناشناخته های آب و هوا ضرورت ایجاد شبکه تلویزیونی "آب و اقلیم" ناتوانی دولت ها از محافظت دانش آموزان در برابر سرب در آب آشامیدنی  جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانتاثیرات تغییر اقلیم در ایران و کشورهای همسایه​پایبندی به توسعه پایدار بستر بهبود اوضاع محیط زیستآیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایمیک راه حل طبیعی برای بحران های آب و هواییچند روش ساده برای حفاظت از زمین   

https://zistonline.com/vdccspq4.2bqxo8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما