تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 80679
کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا با رشد تقاضا برای برق و سرمایه‌گذاری بیشتر اقتصادهای منطقه در گاز طبیعی، پتروشیمی و انرژی تجدیدپذیر، از هم اکنون تا پنج سال آینده مجموعاً یک تریلیون دلار سرمایه گذاری در بخش انرژی را برنامه‌ریزی یا محقق کرده‌اند.
سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری در قطب انرژی دنیا
به گزارش زیست آنلاین، این نتیجه تحقیقات جدید بانک توسعه APICORP بوده که در گزارش خود سرمایه‌گذاری تحقق یافته و برنامه‌ریزی شده در فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ را برآورده کرده است.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به حدود یک تریلیون دلار برسد که ۵ درصد بالاتر از میزان برآورد شده در گزارش سال گذشته APICORP است زیرا کشورهای این منطقه شاهد گذر پرشتاب به سوی بخش‌های گاز، پایین دستی و پتروشیمی و افزوده شدن قابل توجه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

طبق گزارش این بانک، از رقم یک تریلیون دلار، سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده با ۶۱۳ میلیارد دلار، عمده این سرمایه‌گذاری‌ها را تشکیل می‌دهند در حالی که باقی این رقم مربوط به سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در پروژه‌های در دست اجرا است.

از میان این سرمایه‌گذاری‌ها که قرار است تا سال ۲۰۲۳ انجام بگیرند، ۳۶ درصد یا معادل ۳۴۸ میلیارد دلار قرار است در بخش نیرو هزینه شود که بزرگترین سهم محسوب می‌شود و پس از آن بخش نفت با ۳۰۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش پایین دستی، میان دستی و پالایش قرار می‌گیرد که از این رقم ۱۳۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است. سرمایه گذاری در بخش گاز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ۱۸۶ میلیارد دلار خواهد رسید که از این رقم ۸۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه‌هایی است که به اجرا درآمده‌اند. بخش پتروشیمی نیز ۱۲۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد داشت که ۳۳ میلیارد دلار آن تاکنون انجام شده است.

بدون هیچ تعجبی عربستان سعودی در فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ بالاترین میزان سرمایه گذاری در بخش انرژی را دارد که به ۱۴۸ میلیارد دلار بالغ می‌شود و از این رقم، ۳۷ میلیارد دلار تحقق یافته و ۱۱۱ میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است.

خارج از شورای همکاری خلیج فارس، عراق به بازسازی زیربنای انرژی خود متمرکز شده است در حالی که انتظار می‌رود مصر برای تأمین تقاضای رو به رشد، به سرمایه گذاری در بخش گاز بالادستی و بخش نیرو اولویت دهد.

در داخل شورای همکاری خلیج فارس که شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عمان است، ارزش پروژه‌های تحقق یافته و برنامه‌ریزی شده کاهش پیدا کرده زیرا پروژه‌های بزرگ پیش از این به مرحله راه اندازی و آغاز فعالیت رسیده‌اند.

در گزارش بانک APICORP خاطرنشان شده که بسیاری از دولت‌های این منطقه معمولاً اهداف بلندپروازانه را اعلام می‌کنند اما به مرور زمان از این پروژه‌ها عقب نشینی می‌کنند.

در دورنمای امسال این بانک، مجموع سرمایه گذاری پیش بینی شده در بخش نفت شورای همکاری خلیج فارس ۳۳ میلیارد دلار نسبت به دورنمای سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده و به ۱۵۶ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک APICORP در این گزارش اعلام کرده که سرمایه‌گذاری در کشورهای متعدد عضو اوپک شامل عربستان سعودی، ایران و الجزایر تعدیل شده است در حالی که عراق، امارات متحده عربی و عمان در هزینه بخش بالادستی نفت رشد سال به سال داشته‌اند و تولید بالاتر نفت و کندی رشد تقاضای جهانی، بر ضرورت عرضه بیشتر نفت و محصولات نفتی اثر گذاشته است. در مقابل بخش‌های پتروشیمی و پالایش و البته بخش نیرو نسبت به سال گذشته مشارکت مثبتی در این دورنما داشته‌اند زیرا کشورها به دنبال افزایش امنیت انرژی خود از طریق متنوع کردن تولید برق و حداکثر کردن ارزش هیدروکربن‌ها از طریق زنجیره تأمین بوده‌اند.

سرمایه‌گذاران یک تریلیون دلاری در قطب انرژی دنیا

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

صدور مجوز صادرات مشوق سرمایه‌گذاری در انرژی‌ های تجدیدپذیر است

ضرورت سرمایه گذاری در انرژی های پاک 

موانع سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر

 

https://zistonline.com/vdcjhmeo.uqeyazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما