تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80758
زیست آنلاین: دولت انگلیس به منظور کاهش هدر رفت مواد غذایی وبا توجه به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد قصد دارد تولید ضایعات غذایی خود را تا سال ۲۰۳۰ به نصف برساند، ۸ شرکت بزرگ مواد غذایی نیز این تعهد را به امضا رساندند.
تعهدات جدید دولت انگلیس برای کاهش هدر رفت مواد غذایی
به گزارش زیست آنلاین،  چندین شرکت بزرگ تجاری در سراسر انگلستان که بخش مواد غذایی و نوشیدنی را در دست دارند،  از جمله Nestle و Waitrose & Partners، در نظر دارند تا سال ۲۰۳۰ با توجه به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ( SDGs) یک وظیفه مشترک برای کاهش تولید مواد زائد غذایی خود انجام دهند.
در سال گذشته، ۱۰.۲ میلیون تن غذا در انگلستان هدر رفت. از این رو، تعهد جدید تحت عنوان حرکت به سمت بشقاب ها، توسط وزارت امور غذا، محیط زیست و امور روستایی (Defra) شکل گرفته است که با موافقت غول های بزرگ تجاری نظیر SDG ۲، Zero Hunger، همراه شده و در مجموع و با اتخاذ راهکار کاهش ضایعات مواد غذایی، این تعهد نامه به امضا رسیده است.
در ماه سپتامبر گذشته گزارشی در این زمینه منتشر شد و در آن زمان نیز از پشتیبانی بیش از ۹۰ سازمان در سراسر اننگلستان بهره مند گشت و با همکاری موسسه خیریه IGD، دستورالعمل هایی تعیین شد که چگونه سازمان ها می توانند در سطوح مختلف از میزان ضایعات غذایی خود بکاهند.
شرکت های  WRAP و IDG هدف یک ساله را برای ایجاد مشارکت ۵۰ درصد از کلیه خرده فروشان بزرگ و شرکت های بزرگ مواد غذایی در انگلستان در نظر گرفتند و اظهار امیدواری کردند که تا سال ۲۰۲۶ سایر شرکت ها که ۲۵۰ شرکت بزرگ انگلستان را تشکیل می دهند نیز در یکی از این دو بخش ثبت نام کنند و به این همراهی اضافه شوند.
بر طبق این، لایحه جدید، اگر کلیه امضاء کنندگان تغییرات لازم را اعمال کنند و بر اساس دستورالعمل های تعیین شده قدم بردارند، می توانند به راحتی  باعث کاهش ۱۰.۲ میلیون تن مواد غذایی در سراسر انگلستان شوند. البته به منظور تحقق این برنامه باید در رفتار عموم مردم نیز تغییراتی اعمال شود و آن ها نیز شیوه های بهینه مصرف را در دستور کار خود قرار دهند تا با هماهنگی بیشتر و اقدامات جامع تر بتوان شاهد نتایج گستره این طرح بود.

تعهد جدید انگلستان برای کاهش هدر رفت مواد غذایی


لازم به ذکر است، از زمانی که این برنامه،  اعلام شد تا کنون، شرکت های  Nestlé، Tesco، Sainsbury و Waitrose همه تعهدات را امضا کردند. این شرکت ها، گیرندگان اولیه برنامه ریزی کاهش ضایعات مواد غذایی WRAP بودند و در حال حاضر از دیگران خواستار پیروی و عضویت سایرین در این مجموعه اقدامات شده اند.

دیو لوئیس، مدیر اجرایی تسکو، می گوید می توان با هماهنگی و همکاری بیشتر، سرعت پیشرفت را به سطح مطلوب تری برسانیم. بر طبق مطالعات صورت گرفته، "کسب و کارها هر ساله، مواد غذایی با ارزش تقریبی ۵ میلیارد پوند هدر می دهند  و این رقم درخانه های مسکونی نیز  حدود ۱۵ میلیارد پوند ثبت شده است.
تنها انتشار گازهای حاصل از این مواد غذایی به هدر رفته، صرف نظر از انرژی اتلاف شده و هزینه های اختصاص داده شده به منظور تولید آن ها تقریبا معادل یک سوم ماشین های موجود در جاده های انگلستان است.
و اکنون باید بدانیم که مبحث  تغییرات اقلیمی و آب و هوایی دیگر تنها حرف نیست، چرا که زنگ هشدار آن به صدا در آمده و ما باید هرچه سریع تر با انجام اقدامات فوری بایستیم و این کار را پایان دهیم.
وی ادامه داد: کلیه اقدامات در نظر گرفته شده و دستورالعمل های موجود در این تعهدات  برای سازمان های غیر تجاری هم قابل قبول است و می تواند توسط افراد امضا شود.
 وزیر محیط زیست انگلستان مایکل گوو یکی از نخستین کسانی بود که برای انجام این تعهد به صورت فردی ثبت نام کرد – این تعهد در واقع  حرکتی است که شما را متعهد می کند تا با اعمال تغییرات رفتاری خود در خرید، پخت و پز و عادات ذخیره سازی مواد غذایی بتوانید شیوه های نادرست زندگی را تغییر دهید و در راه شیوه های نوین و استاندارد قدم بردارید.

تغییر سیاست ها به منظور کاهش تولید ضایعات غذایی

تغییر سیاست ها به منظور کاهش تولید ضایعات غذاییDefra وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی اعلام کرده است، که مشتاق است کلیه اقدامات لازم را با هدف کاهش ۲۵۰ میلیون وعده غذایی که هر ساله به ویژه در سال های اخیر در انگلستان هدر داده شود، در پیش گیرد. 
البته لازم به ذکر است، در اکتبر سال ۲۰۱۸، طرح های پیشنهادی دیگری نیز در این زمینه ارائه شد،  طرح اولیه با صرف هزینه  ۱۵ میلیون پوندی و با هدف تقسیم مجدد تقریبا ۱/۱ میلیارد دلار مواد غذایی باقی مانده از سوپرمارکت ها، خرده فروشان و تولید کنندگان انجام شد.
در حال حاضر، هر ساله  حدود ۴۳۰۰۰ تن مواد غذایی اضافی از طریق خرده فروشان و تولید کنندگان مواد غذایی توزیع می شود، اما دولت برآورد می کند که هر ساله  ۱۰۰ هزار تن دیگر برای تبدیل زباله به انرژِی و یا موارد دیگری نظیر قرار گیری به منظور خوراک حیوانات یا هضم بی هوازی، ارسال می شود. اما برای مدیریت بهتر،  طرح جدیدی در اواخر سال ۲۰۱۹ یا اوایل سال ۲۰۲۰ راه اندازی خواهد شد.
در واقع، این طرح با هدف کسب اطمینان از این است که کل مواد غذایی اضافی و باقی مانده در هر بخش، اعم از تولید یا خرده فروشی به افرادی که نیاز دارند دسترسی پیدا کند.
این روش از طریق تعدادی از مشاوران برای جمع آوری هفتگی مواد غذایی باقیمانده برای خانواده های نیازمند اعمال خواهد شد.
البته لازم به ذکر است، در حال حاضر تنها ۳۵ درصد از خانوارهای انگلستان مواد غذایی باقیمانده خود را برای مصرف دوباره خود نگه می دارند، اما اعمال چنین طرح هایی می تواند به انگلستان کمک کند تا سیستمی ایجاد کند که در آن برای همیشه، اولین گزینه برای توزیع مجدد غذا، سوق مواد غذایی مناسب برای مصرف انسانی باشد و از هدر رفت غذای سالم جلوگیری به عمل آید.
دیو لویس، مدیر ارشد اجرایی فروشگاه خرده‌فروشی بریتانیایی تسکو (Tesco) گفته است که سال‌ها است هدررفت غذا مشکل بزرگی برای جوامع بشری بوده است و در مورد هدررفت مواد غذایی صحبت  های بسیاری شده است اما  در طول این مدت زمان، نتوانستیم برنامه ای را در سراسر کشور به منظور جلوگیری از این بحران  عملی کنیم، اما این بار با شعر من و شما می توانیم، و با ایجاد برنامه های جدید از این بحران جلوگیری خواهیم کرد./ منبع: edie.net

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تلاش برای تغییر قوانین مربوط به پسماند مواد غذایی در اروپاسالانه ۳۵ میلیون تن غذا در ایران دور ریخته می‌شودماه مبارک رمضان فرصتی مناسب جهت اصلاح الگوی مصرفاسراف مواد غذایی از سفره دولت تا سفره مردماتلاف مواد غذایی بزرگ‌ترین تهدید امنیت غذایی در کشور https://zistonline.com/vdch6qn6.23nvmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما