تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80817
تازه ترین گزارش دفتر مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۰۸.۴ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۳۹.۸ درصد افزایش داشت. ولی پایداری و شدت خشکسالی سال های اخیر به حدی است که اثر آن را از بین نبرده و عطش و تشنگی همچنان پابرجاست.
تداوم خشکسالی سمنان علی رغم بارش های سیل آسا
به گزارش زیست آنلاین، میزان بارش های سال زراعی ۹۸-۹۷ در بیشتر نقاط کشور گاه از آمار بلندمدت نیز فراتر رفت، ولی پایداری و شدت خشکسالی سال های اخیر به حدی است که اثر آن را از بین نبرده و عطش و تشنگی همچنان پابرجاست.

تغییر اقیلم در نقاط مختلف جهان متفاوت است اما در ایران به صورت افزایش دمای هوا و تغییر رژیم بارشی است، به گونه ای که این مساله سبب شده تا بارش های ملایم، یکنواخت و جامد گذشته به بارش های پراکنده و سیل آسا تبدیل شود.

تازه ترین گزارش دفتر مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۱۰۸.۴ درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۳۹.۸ درصد افزایش داشت.

به گفته کارشناسان، با اینکه کشور شاهد بارندگی های مطلوبی در فروردین و اردیبهشت ۹۸ بود، اما خشکسالی های چند ساله، با وجود این بارش های سیل آسا، همچنان در کشور از جمله استان سمنان تداوم دارد.

تحلیل ها و نتایج تحقیقات حاکی از آن است تغییرات اقلیم و روند افزایش دما تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد داشت که تمام بخش های کره زمین را دربرمی گیرد، ولی برای نقاط خشک و نیمه خشک مانند ایران اثرهای ملموس تری خواهد داشت.

مهمترین و بارزترین آثار تغییر اقلیم در این سال ها به صورت خشکسالی، افزایش دما، پایداری اوج دمای بالا در تابستان و دمای پایین در زمستان، افزایش پدیده های جوی و حدی مانند ثبات شدیدترین شرایط گرما و سرما و تغییرات ناگهانی دما عنوان می شود.

به گزارش ایرنا، ۴۰ درصد نوع بارش ها در استان سمنان در دوره بلند مدت ۲۵ ساله رگباری و پراکنده بود که این رقم اکنون به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

بارش ها از ابتدای سال زراعی ۹۸-۹۷ تاکنون در استان سمنان از ۱۴۴.۷ میلیمتر فراتر رفت با این وجود خشکسالی همچنان گریبان گیر این دیار است. طبق پیش بینی های فصلی، هوای تابستان ۹۸ در استان سمنان نسبت به بلندمدت تا یک و نیم درجه سانتیگراد گرم تر می شود. تابستان ۹۷ در سمنان گرمای هوا شدیدتر از تابستان ۹۶ بود و تا یک و نیم درجه سانتیگراد متوسط دمای هوا افزایش یافت.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان ۵۵ درصد مناطق خشک و نیمه خشک است که با تشدید پدیده تغییر اقلیم با کاهش بارندگی، کاهش پوشش گیاهی، افزایش کانون ‌های فرسایش بادی و فرونشست سطح آب‌ های زیرزمینی، تشدید پدیده بیابانزایی در سال‌ های گذشته گزارش شده است.

سالانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در استان سمنان آب تولید می‌شود که با افزایش خشکسالی‌ های متوالی، این استان با کمبود حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعبی آب مواجه است.

بارش ها در سمنان از ۱۴۴.۷ میلیمتر فراتر رفتسرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان گفت: میزان بارندگی های این استان، از ابتدای مهر ۹۷ تا بیست و دوم اردیبهشت ۹۸ به میزان ۱۴۴.۷ میلیمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۰۱.۷ درصد بود افزایش یافت.

ایرج مصطفوی افزود: براساس اعلام مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، این استان با ثبت بارندگی در سال آبی ۹۸-۹۷ به میزان یاد شده، افزایش بارندگی به میزان ۴۷.۳ درصد نسبت به بلندمدت دارد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تا بیست و دوم اردیبهشت امسال میزان ثبت متوسط بارش استان سمنان ۱۴۰.۳ میلیمتر بود که این عدد در مدت مشابه سال زراعی گذشته ۷۱.۷ و در بلندمدت ۹۸.۲ میلیمتر ثبت شد.

مصطفوی ادامه داد: سمنان در بین استان های کشور در شاخص درصد تغییر بارش نسبت به بلندمدت، در شرایط بهتر از میانه های جدول کشوری قرار دارد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: استان لرستان با ۹۰.۲ درصد و ایلام با ۹۸.۳ درصد بیشترین افزایش بارش ها را در مقایسه با بلندمدت در این بازه زمانی دارند و استان های کرمان و سیستان و بلوچستان بیشترین کاهش بارندگی در مدت مذکور را نسبت به بلندمدت با ۰.۲ و ۵.۱ درصد کاهش دارند.

سمنان هنوز درگیر خشکسالی استبهار سمنان امسال ۶ دهم درجه سانتیگراد گرمتر آغاز شدمصطفوی اظهار داشت: متوسط دمای هوای فروردین ۹۸ در استان نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۰.۶ درجه سانتیگراد گرمتر بود.

وی تاکید کرد: این میزان افزایش متوسط دمای هوا در مقایسه با بلند مدت، عدد بزرگی است که افزایش مصرف آب و تبخیر را به دنبال دارد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان به اثرهای تغییر اقلیم در سمنان اشاره و تصریح کرد: شدیدترین گرمای تابستان و سردترین زمستان در سال های اخیر در دهه های گذشته رخ داده که بیانگر اثرات تغییر اقلیم در این استان است.

وی ابراز داشت: افزایش تبخیر ناشی از فزونی متوسط دمای هوا منجر به مصرف بیشتر آب در بخش های آشامیدنی و کشاورزی می شود.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان بیان کرد: دمای کل کشور در فروردین امسال نسبت به بلند مدت مشابه ۰.۶ درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

 ۹۸.۵ درصد مساحت سمنان متاثر از خشکسالیسرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان گفت: در مجموع ۹۸.۵ درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی براساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین ۹۸ قرار دارد.

مصطفوی با اشاره به اینکه ۴۵ درصد مساحت سمنان تحت تاثیر خشکسالی شدید است، بیان کرد: ۲.۸ درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی خفیف، ۲۹.۲ درصد تحت تاثیر خشکسالی متوسط و ۲۱.۵ درصد عرصه های سمنان متاثر از خشکسالی بسیار شدید است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: ۸.۸ درصد از مساحت کل کشور تحت تاثیر خشکسالی های خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید براساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده دوره ۱۰ ساله تا پایان فروردین ۹۸ قرار دارد.

خشکسالی با وجود بارش ها ادامه داردسرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان گفت: خشکسالی های چند ساله، با وجود بارش های سیل آسای سال ۹۸، همچنان در این استان تداوم دارد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش متوسط بارش های سال آبی ۹۷- ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت، بیانگر آغاز ترسالی نیست.

مصطفوی با اشاره به دو عامل انسانی و طبیعی در رخداد پدیده تغییرات اقلیمی، بیان کرد: عوامل انسانی از جمله تولید گازهای گلخانه ای و صنعتی شدن سبب تغییر اقلیم شده است.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم باعث تغییر الگوی بارشی شده است، تصریح کرد: تغییر اقلیم بارش های ملایم، یکنواخت و جامد در این استان سمنان را به بارش های پراکنده، رگباری و سیل آسا تبدیل کرده است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان سمنان، با اشاره به اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی استان سمنان، خاطرنشان کرد: تعداد بارش‌های شدید در مدت زمان کوتاه و به صورت رگباری تنها از شدت خشکسالی های متمادی سال های اخیر می کاهد و در بلندمدت بر خشکسالی موثر نیست.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:سیل پیامد ایجاد لایه‌های غیرقابل نفوذ در اثر خشکسالی است

فرسایش سالانه یک میلیارد تن خاک در ایران بیش از ده برابر حد مجاز است

بیشترین تخریب سیل به کانون‌های خشکسالی تحمیل شده است

تغییر ساختار رود دره‌های خطر سیلاب را افزایش می دهد

آبخیزداری راه نجات کشور از از خشکسالی‌های بلندمدت و جلوگیری از سیل

خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایدار

  https://zistonline.com/vdcd5j0j.yt0zf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما