تاریخ انتشار :شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80861
زیست آنلاین: سیل و رانش شدید زمین در اندونزی رانندگی را در بخش غبی کشور مختل کرد و تلفات بی شماری به همراه داشت.
سیل های شدید منجر به مرگ در اندونزی و موزامبیک می شود
به گزارش زیست آنلاین، با وجود پیشرفت‌های مهندسی در چند دهه گذشته، تغییات اقلیمی در سراسر مناطق جهان در حال وقوع است، می توان گفت سیل همچنان یکی از خطرناکترین تهدیدها برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است و شدت آسیب‌های آن در پنجاه سال گذشته روبه افزایش بوده است. خطر سیلاب فقط مادی نیست و با میزان آسیب‌پذیری اجتماعی و بحران اقتصادی جمعیت آسیب دیده در ارتباط مستقیم است. وقتی سیل آسیب مادی و اجتماعی توامان داشته باشد بدل به بحران و تهدید می‌شود. در اندونزی باران سنگین تبدیل به  سیل شده  و رانندگی در بخش غربی کشور را به طور کلی تعطیل کرد.
حداقل ۲۹ نفر جان خود را در اثر این حادثه از دست دادند، البته دو نفر نیز در جریان سیلاب در جاکارتا، پایتخت این کشور جان سپردند.
علاوه بر آن ۲۲ نفر در یک رانش زمین در Bengkulu در جزیره سوماترا جان باختند، محققان می گویند پاکسازی جنگل ها از جمله دلایل افزایش خطر زمینی لغزش بوده است.
این ناحیه ساحلی با جمعیت ۱۰ میلیون نفری مدتهاست با سیل مبارزه می کند، زیرا شهر به دلیل استخراج گسترده آبهای زیرزمینی ، سریعا فرو می رود. پیش بینی می شود که بیشتر شهر تا سال ۲۰۵۰ می تواند زیر آب باشد.
این هفته دولت قصد دارد سرمایه گذاری گسترده ای برای جلوگیری از این دست وقایع داشته باشد، گرچه چندین طرح پیشنهادی برای انجام این کار تا به حال به هیچ وجه نتیجه بخش نبوده است.

سیل و خسارت های آن


لازم به ذکر است، در موزامبیک، حداقل ۳۸ نفر فوت کرده اند، ۳۵،۰۰۰ خانه ویران شده اند و ۱۶۰،۰۰۰ نفر در معرض خطر قرار دارند و در عین حال سیل که ناشی همچنان در حال وقوع است.
رده ۴ کنت یکی از قوی ترین طوفان های استوایی بود که به سرعت برخی از روستاهای واقع شده در ساحل را صاف کرد و حتی بیش از ۱۰۰۰ نفر را کشت. این اولین بار است که موزامبیک در طول یک سال با دو طوفان قوی روبرو شده است.
دانش جویان در دانشگاه ویتواتزرند در آفریقای جنوبی می گوید: رخداد طوفان ها در منطقه به دلیل تغییرات آب و هوایی رو به افزایش است.
و اظهار دارند: ما همیشه بسیار محتاط هستیم تا تغییرات آب و هوایی به مسائل ناگوار تبدیل نشود.
سایر نقاط جهان نیز با گرمای شدید مواجه هستند. اخیرا ویتنام بالاترین درجه حرارت خود را ثبت کرده است: ۴۳.۴ درجه سانتی گراد. 
یک موسسه وابسته به ناسا تحقیقی منتشر کرد با این مضمون که ۲۳ مدل اقلیمی نشان می دهند روند عمومی خشکسالی خاورمیانه "دست کم" تا بیست و هفت سال آینده ادامه دارد. 
در حالی که سیل اخیر در ایران تاکنون موجب تلفات جانی، تخریب گسترده زمین‌های کشاورزی، ساختمان‌ها و بناهای مسکونی شده است، برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که با توجه به مباحث مطرح شده درباره موضوع خشکسالی و کم آبی این امکان وجود داشت که با توجه به حجم بارندگی با مدیریت صحیح از این حجم بارندگی استفاده بهینه شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد./ منبع: newscientist

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

 بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایران

عدم مدیریت حاشیه رودخانه ها علت سیل اخیر در ایران

خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایدار

بررسی ابعاد اقتصادی سیل

https://zistonline.com/vdccs4q4.2bqxe8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما