تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80879
زیست آنلاین: علیرغم پیشرفت جهانی قابل توجه به سوی هدف توسعه پایدار (SDG) ۷، در سال های اخیر سیاست ها، سرمایه گذاری و زیرساخت های فیزیکی برای تحقق اهداف ۲۰۳۰  هنوز به اندازه کافی نیست.
 برنامه های انرژی پاک جهان در حال کاهش است
به گزارش زیست آنلاین، این تحقیق  از زمان انتشار SDG ها در سال ۲۰۱۵ در نتیجه تلاش مشترک آژانس بین المللی انرژی (IEA)، آژانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر (IRENA)، بخش آمار سازمانی (UNSD )، بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی (WHO) شروع شده است.

این بررسی که هدف آن دسترسی جهانی به انرژی مقرون به صرفه و مدرن در سطح جهانی تا سال ۲۰۳۰ است، برنامه های مختلفی را دنبال میکند که مهم  ترین آن ها عبارتند از دو برابر شدن نرخ جهانی بهبود بهره وری انرژی، "و" افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در ترکیب انرژی جهانی و اطمینان از دسترسی جهانی به برق و سوخت های پاک، لازم به ذکر است، این اهداف چالش های خاصی برای کشورهای در حال توسعه در سراسر آسیا و آفریقا، که در آن بسیاری از محله ها و حتی شهرها، به شبکه برق و سوخت های فسیلی وابسته هستند، ایجاد خواهد کرد.

براساس این گزارش، از سال ۲۰۱۰، پیشرفت "قابل توجهی" در بهبود دسترسی به انرژی های پاک ایجاد شده است. به عنوان مثال، تعداد افرادی که در ساختمان های وابسته به شبکه برق زندگی می کردند برابر با یک میلیارد نفر بودند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که این رقم در حال حاضر نزدیک به ۸۴۰ میلیون است و هند، بنگلادش، کنیا و میانمار بیشترین پیشرفت را در این زمینه داشته است.

علاوه بر این، بهبود بهره وری انرژی بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، در سراسر جهان در حال توسعه بوده است، همچنین لازم به ذکر است انرژی های تجدید پذیر ۱۷.۵٪ از مصرف انرژی جهانی در سال ۲۰۱۰، را به خود اختصاص داده اند که در مقایسه با ۱۶.۶٪ شش سال پیش، رقم قابل توجهی است.

بهبود بهره وری انرژی بین سال های 2010 تا 2016

با این وجود، این گزارش نتیجه گیری می کند که این میزان پیشرفت ، سیاست ها، سرمایه گذاری و زیرساخت های زیربنایی در زمینه توسعه انرژی های تجدید پذیر، اگرچه با پیشرفت همراه بوده است اما تا کنون  کافی نبوده است و اگر این روند ادامه یابد، جهان تا تاریخ ۲۰۳۰ به اهداف نهایی خود نخواهد رسید.

بنابراین بر ضرورت اقدام تلاش های بیشتر برای کاهش شدت انرژی از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۳۰، تاگید شده است و پیشنهاد می شود این توسعه از طریق تأثیرات اجتماعی و اقتصادی مدیریت شود.

توسعه سوخت های پاک و تمیز یکی دیگر از نگرانی های اصلی نویسندگان  این گزارش است. بر طبق آخرین مطالعات،  تقریبا سه میلیارد نفر در طول سال ۲۰۱۷ برای آشپزی از سوخت های غیر پاک و فسیلی بهره برده اند، اگر چارچوب سیاست و سرمایه گذاری بهبود نیابد، این رقم احتمالا با افزایش ۲.۲ میلیارد دیگر، مواجه خواهد شد.

تحقیقات نشان می دهد، سرمایه گذاری در توسعه سوخت های پاک به منظور پخت و پز  می تواند سالانه از چهار میلیون مرگ زودرس جلوگیری کند.

لازم به ذکر است، کشورهای جنوب صحرای آفریقا هنوز از توسعه انرژی های پاک محروم اند. در حالیکه ۸۹ درصد از جمعیت جهان در حال حاضر به برق دسترسی دارند، نه نفر از ده نفر از آنها (که مجموعا ۵۷۳ میلیون نفر است) در این منطقه زندگی می کنند، حتی به برق دسترسی ندارند.

از این رو می توان اظهار داشت، فناوری هایی مانند میکروگرید ها و سلول های خورشیدی و ذخیره سازی های کوچک در این زمینه، برای از میان برداشتن این شکاف برق، بسیار مهم خواهد بود.

پیشرفت های انجام شده در مسیر توسعه انرژی های پاک

تا به حال پیشرفت های انجام شده در مسیر توسعه انرژی های پاک به شرح زیر بوده است:

۱: سرمایه گذاری بیشتر بخش های مختلف برای پروژه های انرژی تجدید پذیر و حمایت از زیرساخت ها، با تمرکز بر مصرف انرژی مدرن و پایداری اجتماعی.

۲: ایجاد قوانین قوی تر در زمینه بهره وری انرژی همراه با مشوق های مالی هدفمند و مکانیسم های مبتنی بر بازار، توسط دولت ها.

۳: ارائه اطلاعات با کیفیت بالا و شفاق سازی های مداوم و آگاهی بخشی عموم در مورد بهره وری انرژی.

۴: تنظیم سیاست های بلند مدت انرژی و برنامه های جامع کاهش کربن.

پیشرفت هایی که در این راستا انجام شده است،به منظور دستیابی به اهداف مرتبط با انرژی در دستور کار ۲۰۳۰  کافی نیست.از همین رو به سرمایه گذاری در سیستم های آماری انرژی برای به دست آوردن داده های بهتر، اطلاع رسانی بیشتر و انجام سیاست های دقیق توسعه پایدار نیازمند هستیم.  / منبع: edie

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

دلایل کندی حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

چهار منفعت صنعت تجدید پذیر با رویکرد جهانی

وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

ثابت ماندن رشد تجدیدپذیرها موج هایی از نگرانی تولید کرده است

جایگزین خورشیدی برای چراغ نفتی در نپال

جایگزینی کامل انرژی تجدید پذیر در هاوایی مصرف سوخت فسیلی را به صفر خواهد رساند

وام نصب انرژی خورشیدی برای خانه های  جدید مسکونی

https://zistonline.com/vdcb9wbw.rhbgzpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما