تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80894
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: با همکاری برخی مراکز تحقیقاتی موفق به کشت بذر کنجد به صورت کاملاً مکانیزه در این شهرستان شدیم.
کشت کاملاً مکانیزه بذر کنجد در دزفول
به گزارش زیست آنلاین، احمد زارعی پیش از ظهر روز سه شنبه در همایش کشاورزی پایدار_حفظ محیط زیست با رویکرد (عدم آتش زدن کاه و کلش) که توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان در سالن بهارستان برگزار شد، اظهار کرد: مقوله محیط زیست و کشاورزی پایدار تنیده در هم هستند چرا که با یک کشاورزی پایدار و حفاظتی می توانیم به یک محیط زیست پویا دست یابیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان دزفول با برخورداری از کشاورزان پیشرو گام های خوبی در بحث کشاورزی پایدار برداشته شده است، افزود: آتش زدن کاه و کلش مزارع شهرستان نسبت به سال های قبل با کاهش قابل ملاحظه ای روبرو بوده که این امر مرهون اجرای برنامه های گسترده آموزشی و همکاری کشاورزان است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول، آتش نزدن کاه و کلش مزارع و نگهداری بقایای گیاهی پس از برداشت محصول را از جمله دستور کارهای وزارت جهاد کشاورزی در مقوله کشاورزی حفاظتی دانست و عنوان کرد: مقوله تناوب زراعی نیز از دیگر راهکارهای کشاورزی پایدار است که طی چهار سال اخیر اقدامات خوبی در راستای احیای کشت چغندر قند، دانه های روغنی و ایجاد زیرساخت های صادرات انجام شده که می توانند کمک های شایانی به این مقوله کنند.

زارعی با تاکید بر لزوم توجه به صادرات محصولات کشاورزی گفت: پس از توقف صادرات پیاز در کمترین زمان سکته عظیمی وارد بازار فروش این محصول به ویژه در دزفول شد اما خوشبختانه پیگیری های انجام شده و صادرات مجدد این محصول منجر به تعادل در قیمت فروش این محصول و رضایت تولید کننده و مصرف کننده شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت پیاز تا هر کیلو ۱۵۰ هزار ریال طی چند وقت اخیر عنوان کرد: مردم باید بدانند ضرری که از پیاز کیلویی ۱۵۰ هزار ریال عاید کشاورز می شود بسیار بیشتر از پیاز کیلویی ۱۰ هزار ریال است چرا که در آن صورت تمام نهاده های مورد نیاز کشاورز بر مبنای ۱۵۰ هزار ریال به پای وی تمام می شود؛ بنابراین ما خواهان نرخ متعادل در بازار برای تمامی محصولات در راستای رضایت مصرف کننده و تولید کننده هستیم.

وجود زیرساخت های صادرات

وجود زیرساخت های صادراتمدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به وجود گمرک، اداره استاندارد و اداره قرنطینه گیاهی و نباتی در شهرستان، اضافه کرد: تمامی زیرساخت های لازم در شهرستان برای صادرات آماده است.

زارعی با بیان اینکه سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی با هدف صادرات از دزفول خارج می شود، گفت: با جست و جو در سایت گمرک میزان کل صادرات شهرستان در برخی موارد به ۱۰ هزار تن نیز نمی رسد که دلیل این امر وجود دلالان و انتقال این محصولات به سایر استان ها و صادرات آنها به نام استان های دیگر است.

وی با تاکید بر استقبال از ظرفیت های کشاورزی شهرستان و سرمایه گذاری در بخش صادرات، ادامه داد: با همکاری مرکز تحقیقات صفی آباد و شرکت کشت و صنعت شهید رجایی موفق به کشت بذر کنجد به صورت کاملاً مکانیزه شدیم. کنجد یک دانه کاملاً مقرون به صرفه، اقتصادی و مورد نیاز است چرا که پس از برچیده شدن کشت دانه های روغنی این بذرهای کنجد امکان کشت مکانیزه را فراهم کرده اند که در صورت استقبال کشاورزان، اداره جهاد کشاورزی نیز حمایت های لازم را به عمل خواهد آورد.

 وی در ادامه از تزریق بالغ بر ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره طی چهار سال اخیر در راستای مکانیزاسیون بخش کشاورزی دزفول خبر داد و افزود: در راستای اصلاح ناوگان مکانیزاسیون بیش از ۴۵۰ دستگاه تراکتور سنگین در این مدت در منطقه توزیع شد. توزیع ۱۸ دستگاه کمباین غلات و چغندر قند و ارائه تسهیلات در راستای توسعه پهبادها و ارائه ۳۵۰ ادوات بخش کشاورزی از دیگر اقدامات انجام شده با این تسهیلات بانکی در راستای توسعه بخش کشاورزی شهرستان بوده است.

به گزارش مهر، در این جلسه در خصوص معضلات ناشی از سوزاندن محصولات باقیمانده در اراضی و آتش زدن کاه و کلش مزارع در حضور برخی کشاورزان و نماینده های آنان صحبت شد.

https://zistonline.com/vdci5vav.t1au32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما